۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
کد خبر: 804455

با مجموع اقدامات جدید بازارساز، نرخ دلار که در ابتدای هفته گذشته به ۳۳ هزار و ۱۵۰ تومان رسیده بود، پنج شنبه به ۳۱ و ۸۰۰ تومان کاهش یافت. بانک مرکزی به تازگی با صدور بخشنامه ای، صرافی‌ها را مجاز به خرید ارز همه اشخاص حقیقی و حقوقی با نرخ توافقی کرد. همچنین بر اساس تصمیمات جدید این بانک، ورود ارز به کشور بدون محدودیت و معاف از مالیات اعلام شد. از سویی دیگر در روزهای اخیر نیز خبری از سوی وزیر نفت درباره وصول ۱.۶ میلیارد دلار طلب معوق سال‌های گذشته بابت صادرات گاز از عراق اعلام شد که این مساله نیز در بازار ارز موثر واقع می شود.

چهارمین افت متوالی دلار

بانک مرکزی در بخشنامه جدید به صرافی‌ها اجازه داد علاوه بر صادرکنندگان، نسبت به خرید ارز از همه اشخاص حقیقی و حقوقی با نرخ توافقی به منظور فروش به متقاضیان اقدام کنند.در این بخشنامه آمده است: به منظور تسهیل ورود اسکناس به کشور، همه صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند نسبت به خرید ارز از تمام اشخاص حقیقی و حقوقی با دریافت اصل اظهارنامه گمرک معتبر مبنی بر ورود اسکناس با نرخ توافقی اقدام کنند. در این بخشنامه عنوان شده خرید اسکناس خرد از اشخاص با رعایت مقررات ارزی و مبارزه با پولشویی امکان‌پذیر است.  

   سیاست جدید بازارساز ارزی
بخشنامه جدید بانک مرکزی شرکت‌های صرافی را مکلف کرده عملیات خرید و فروش فوق را برحسب مقررات ابلاغی در سامانه نظارت ارز (سنا) همزمان با انجام معامله ثبت کنند.
همچنین همانطور که در ابتدای گزارش اشاره شد، بر اساس تصمیمات جدید، ورود ارز به کشور بدون محدودیت و معاف از مالیات امکان پذیر شده است.  لامعی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در تشریح تأثیر سیاست‌های جدید ارزی این بانک در بازار، اظهار داشت: صادرکنندگان مجاز شدند اسکناس ارز حاصل از صادرات را در صرافی ها با اعلام اظهارنامه گمرکی و بر اساس نرخ توافقی ارائه کنند.  وی تأکید کرد: طی چند روز این سیاست جواب داده و میانگین نرخ دلار به زیر ۳۱ هزار تومان کاهش یافته است.این مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: اینکه نرخ ارز در صرافی ها  ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان اختلاف قیمت دارد ناشی از رقابت است اما در شبکه های اجتماعی نرخ ها مورد تایید ما نیست.
به گفته مدیر اداره صادرات بانک مرکزی، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی با اظهار ارز در گمرک می توانند بدون محدودیت اسکناس وارد کشور کنند، ضمن اینکه از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.رییس کانون صرافان درخصوص نتایج اقدامات انجام شده بانک مرکزی در بازار ارز گفت:  صرافی های عضو بازار متشکل ارزی ارز صادر کنندگان را به نرخ توافقی خریداری کرده و آن را به نرخ توافقی در اختیار مشتریان می‌دهند.سلطانی‌زاده گفت: نرخ ارز با خرید و فروش به نرخ توافقی، نرخ هر دلار در بازار متشکل ارزی به کانال ۳۰ هزاری وارد شده و هر دلار ۳۰ هزار تا ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان در حال معامله است.وی این را هم گفت که ارز مسافرتی هم در بازار متشکل به نرخ ۲۷ هزار تا ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان ارائه می‌شود.

   وصول ۱.۶ میلیارد دلار طلب معوق 
از سویی دیگر در روزهای اخیر خبری از سوی وزیر نفت مبنی بر آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران  اعلام شده است. جواد اوجی، وزیر نفت گفت:  ‏خوشبختانه با ‎دیپلماسی فعال انرژی و پس از چند ماه مذاکره، ۱.۶ میلیارد دلار ‎طلب معوق سال‌های گذشته بابت ‎صادرات گاز به عراق وصول شد.وی ادامه داد: از ابتدای سال نسبت به سال گذشته، حجم صادرات گاز کشور ۲۵ درصد و وصول ‎ درآمدهای ارزی حاصل از آن ۹۰ درصد افزایش یافته است. یحیی آل اسحاق، رییس اتاق مشترک ایران و عراق نیز درباره نحوه اعلام وصول طلب ایران از عراق، بیان کرد که بر اساس توافقی که کرده‌ایم از راه‌های مختلف استفاده می‌شود. یکی خود وجه است که به نحوی حواله می‌کنند و روش دوم هم از مسیر تهاتر کالایی است. البته نه کالای خود عراق بلکه به این صورت که ما نیازهایی مثل کالای اساسی‌مان را از جاهای دیگر خرید می‌کنیم و سپس از طریق بانک TBI عراق پولش پرداخت می‌شود.

   افت انتظارت تورمی
برخی فعالان معتقدند که کاهش قیمت‌های مشاهده‌شده در روند بازار ارز ناشی از پیامدهای سیاست جدید بازارساز ارزی است. علاوه بر این، افت انتظارت تورمی در روزهای اخیر اثر خود را بر ابزارهای مالی بورس کالا برجای گذاشته است.به عقیده برخی از تحلیلگران ارزی و با توجه به نوسانات قیمتی اجناس بازار در زمان وقوع نوسانات ارزی، حفظ ثبات نسبی در نرخ ارز از کاهش زودهنگام و هیجانی با اهمیت‌تر است. این افراد بر این باورند که با حضور نرخ ارز در یک بازه قیمتی محدود، قیمت اجناس وارداتی موجود در بازار نیز نوسانات کمتری را تجربه می‌کنند و در نتیجه می‌توانند در نرخ تعادلی واقعی خود معامله شوند. اما در صورتی که نرخ ارز به صورت هیجانی و تنها در راستای انتظارات مثبت کاهش یابد، اجناسی که با ارقام بالاتر خریداری شده‌اند کشش کاهش قیمت نداشته و ناهماهنگی موجود در بازار مجددا منجر به افزایش نرخ ارز خواهد شد.

منبع: حمایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.