باند پنج‌نفره‌ای که مشروبات الکلی دست‌ساز و خطرناک را در پوشش برندهای خارجی بسته‌بندی و به صورت گسترده اقدام‌های غیرقانونی خود را رقم می‌زدند در پی یک سلسله عملیات پیچیده پلیسی توسط مأموران امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی خراسان‌رضوی ردزنی، متلاشی و دستگیر شدند.

انهدام باند تولید مشروبات الکلی خارجی‌نما!

یک ماه پیش بود که منابع خبری اطلاعاتی از تحرکات چند فرد سابقه‌دار در حوزه خرید و فروش مشروبات الکلی در حاشیه شهر مشهد را به رئیس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی منتقل کردند. از همین رو سرهنگ حسین جوانبخت مستندات ارسالی را مورد بررسی قرار داد. تصاویر دریافت شده و نحوه تردد افراد سابقه‌دار، این فرضیه را پیش روی این مقام ارشد انتظامی استان قرار داد که آن‌ها به صورت گسترده‌ در حال تولید مشروبات الکلی بوده و مأموران با باند مخوف و حرفه‌ای روبه‌رو هستند.
از این رو مستندات اولیه ماجرا به دادسرای انقلاب مشهد ارسال شد و در ادامه روی میز بازپرس شعبه ۹۰۱ دادسرای مذکور قرار گرفت. باتوجه به اهمیت ماجرا و شیوه فعالیت باند مذکور قاضی محمودی به سرعت دستور آغاز عملیات ردزنی، شناسایی و دستگیری تمامی افراد دخیل در این ماجرا را صادر کرد و از مأموران پلیس خواست گزارش عملیات را به صورت لحظه‌ای به وی منتقل کنند.
کمی بعد رئیس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی از نیروهای تحت امرش در اداره مبارزه با کالای قاچاق خواست پرونده را تا زمان حصول نتیجه به صورت ویژه‌ پیگیری کنند.

متهمان تحت کنترل پلیس
در نخستین گام از پیگیری صورت گرفته که چندین روز مأموران تحرکات اعضای باند را لحظه به لحظه تحت کنترل و پایش داشتند مشخص شد پنج عضو باند قصد دارند با استفاده از دو دستگاه خودرو کامیونت محموله سنگین مشروبات الکلی دست‌ساز و الکل طبی را از استان‌های مرکزی و جنوبی کشور به مشهد منتقل کنند. از سوی دیگر استعلام هویتی این افراد نشان می‌داد سرکرده و تعدادی از اعضای باند دارای سابقه محکومیت هستند. تلاش مأموران همچنان برای ورود به پشت پرده اقدام‌های مجرمانه این باند به صورت شبانه‌روز ادامه داشت تا اینکه اطلاعاتی از بارگیری محموله مشروبات الکلی دست‌ساز و الکل طبی و حرکت خودروها به سمت مشهد بدست آمد.
هماهنگی لازم برای تحت کنترل گرفتن مسیر حرکت کامیونت‌ها انجام و قرار شد تمامی اقدام‌های پلیسی پوششی ادامه پیدا کند تا مشخص شود محموله‌ها در چه محلی تخلیه می‌شود. این اقدام پلیسی هم در دستور کار قرار می‌گیرد و روز گذشته زمانی که کامیونت‌ها برای تخلیه مشروبات مقابل یک انبار مخفی توقف کردند، عملیات دستگیری اعضای باند کلید خورد و دو نفر در محل دستگیر شدند. سه متهم دیگر پرونده که آن‌ها هم در محاصره اطلاعاتی قرار داشتند پیش از اجرای نقشه فرار زمینگیر شدند و سردی حلقه فولادی دستبند را بر دستان خود حس کردند و متوجه لو رفتن ماجرا شدند.

شناسایی کارگاه تولید مشروبات خارجی نما
درحالی که تا لحظه دستگیری فقط باغ‌ویلای اعضای باند مورد شناسایی قرار گرفته بود، یک انبار دیگر هم لو رفت و بازرسی هر دو محل آغاز شد. در نخستین گام با ورود مأموران پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی به باغ‌ویلای متهمان در حاشیه شهر مشهد مشخص شد آن‌ها به صورت گسترده در زمینه تولید قوطی‌های مشروبات الکلی با نام و برند خارجی و پر کردن آن‌ها فعالیت دارند چراکه در محل قوطی‌های زیادی با نشانه‌های خارجی دپو و در گوشه‌ای دیگر از محل که لابراتوار تولید مشروبات الکلی دست‌ساز بود مقادیر زیادی مشروبات الکلی دست‌ساز کشف شد. بازرسی انبار هم به این واقعیت اشاره داشت که آن‌ها مشروبات الکلی را پس از ریختن در قوطی و بطری‌هایی که با هویت خارجی تولید شده بود، محموله را به آنجا منتقل و توزیع می‌کردند. متهمان به مقر پلیس منتقل شدند و به سرعت مورد تحقیق قرار گرفتند و اعتراف کردند که مشروبات الکلی خارجی‌نما را در یک کارگاه زیرزمینی تولید و پس از آن، قوطی‌ها را پلمب می‌کنند. مأموران کارگاه مذکور در حاشیه شهر را هم بازرسی کردند و ادوات تولید، رنگ‌آمیزی و بسته‌بندی قوطی‌ها و بطری‌های مشروبات الکلی خارجی‌نما کشف شد.

کشف ۱۱ هزار لیتر الکل طبی
درنهایت مأموران موفق شدند بیش از ۱۱هزار لیتر الکل طبی، ۲۰۰ لیتر مشروبات الکلی دست‌ساز، ۷ هزارقوطی خالی آماده رنگ‌آمیزی شدن، ۴۲۵ بطری مشروبات الکلی خارجی‌نما پلمب شده و... کشف کنند.
درحالی مقام قضایی دستور پلمب هر سه محل شناسایی شده را صادر کرد که کارشناسان پلیس اعتقاد دارند ارزش محموله مذکور بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است. هرچند اقدام به موقع پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی استان  از توزیع این محموله در شهر جلوگیری کرد، اما این تلنگری برای خانواده‌ها بود تا آن‌ها بیشتر از جوانان و نوجوانان خود مراقبت کنند، چراکه بارها شنیده‌ایم عده‌ای به واسطه استفاده از این نوع مشروبات الکلی بینایی خود را از دست داده و حتی عده‌ای جان باخته‌اند.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.