«گوستاوو پترو» نامزد ائتلاف «پیمان تاریخی» و شهردار سابق بوگوتا با کسب اکثریت آرا در دور دوم انتخابات کلمبیا، به عنوان رئیس جمهور کشور انتخاب شد. پترو کیست و چگونه به ریاست جمهوری رسید؟

«گوستاوو پترو» اولین رئیس جمهورِ چپگرا در تاریخ کلمبیا کیست؟

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از المیادین، «گوستاوو پترو» نامزد ائتلاف «پیمان تاریخی»، بر اساس نتایج رسمی با کسب ۵۰.۴۷ درصد آراء در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، اولین رئیس جمهور چپ گرا در تاریخ کلمبیا شد.

گوستاوو پترو در ۱۹ آوریل ۱۹۶۰ در منطقه‌ای به نام مرداب طلا در بخش کوردوبا در شمال کلمبیا به دنیا آمد. او یک سیاستمدار، اقتصاددان و مبارز معروفی است که از جوانی به «جنبش ۱۹ آوریل» پیوست. این جنبش یک جناح مبارز بود که در درگیری‌های مسلحانه داخلی در سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۰ شرکت کرد و پس از آن طی یک فرایند صلح، منحل شد.

پترو سپس به حزب اتحاد دموکراتیک که از «جنبش ۱۹ آوریل» نشأت گرفته بود، پیوست و در سال ۱۹۹۱ به دومین قدرت سیاسی مهم در مجلس مؤسسان تبدیل شد. وی همان سال در انتخابات مجلس نمایندگان به عنوان عضو مجلس انتخاب شد.

او از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ شهردار بوگوتا بود. پترو از دانشگاه کلمبیا اکسترنادو، در رشته مدیریت دولتی، محیط زیست و توسعه جمعیت فارغ التحصیل شد، وی دارای مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد و دکترای روش‌های نوین در مدیریت بازرگانی است.

او جوایز متعددی را دریافت کرده است. از جمله می توان به مدال لوئیس کارلوس گالان که توسط کمیته‌های اخلاق کنگره برای مبارزه با فساد اعطا می‌شود و نیز جایزه Ombudsman برای فعالیت‌هایش در زمینه حفاظت از حقوق حیوانات اشاره کرد. او به دلیل حمایت از حقوق بشر و صلح جهانی، عنوان پروفسور افتخاری دانشگاه ملی «لانوس» را دریافت کرد و در سال ۲۰۱۴ به عنوان ششمین شهردار برتر جهان تجلیل شد.

او در سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ به عنوان رایزن دیپلماتیک برای حقوق بشر در سفارت کلمبیا در بلژیک مشغول به کار شد.

در سال ۱۹۹۸ با حمایت جنبش «المسار البدیل» که با دیگر اعضای سابق حزب اتحاد دموکراتیک تأسیس کرده بود، به مجلس نمایندگان بازگشت و در این دوره از سوی همکارانش و از سوی مطبوعات ملی به دلیل مبارزه با فساد به عنوان بهترین نماینده کنگره انتخاب شد.

او از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ وارد مجلس سنا شد. این شخصیت کلمبیایی در سال ۲۰۱۰ به عنوان چهره سیاسی برتر انتخاب شد.

پترو در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۸ نامزد حزب «جنبش بزرگ - کلمبیای بشردوستانه» شد و بیش از ۸ میلیون رأی به دست آورد. وی با کسب رتبه دوم بیشترین آرا در انتخابات ریاست جمهوری، به مجلس سنا راه پیدا کرد.

در انتخابات پارلمانی که در ۱۳ مارس برگزار شد، پترو با نزدیک به ۵ میلیون رأی به عنوان نامزد ائتلاف «پیمان تاریخی» انتخاب شد و تاکید کرد که در صورت موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری، روابط دیپلماتیک قطع شده با ونزوئلا از سال ۲۰۱۹ را باز خواهد گرداند.

پترو همچنین قول داد که توافقنامه‌های صلح و امنیت منطقه‌ای را اجرا کند، جنگ را متوقف کند و برای پیشبرد گفتگو با گروه‌های مسلح مانند ارتش «آزادی بخش ملی»، در راستای پایان دادن به درگیری‌های داخلی در کشور تلاش کند.

وی پس از پیروزی در انتخابات در توئیتی نوشت: «امروز روز مردم است، بیایید اولین پیروزی مردمی را جشن بگیریم.» کارشناسان بر این باورند که پترو می‌تواند از تمایل شدید کلمبیایی‌ها به تغییر و تحول، بهره ببرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.