روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در مقاله ای نوشت که رئیس جمهور روسیه با استفاده از مسئله صادرات گاز این کشور به اروپا توانسته بر نقطه ضعف اصلی اقتصادهای بزرگ این قاره دست بگذارد.

پوتین روی اصلی‌ترین نقطه ضعف رهبران اروپایی دست گذاشته است

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به آسیب پذیرترین نقطه ضعف رهبران کشورهای اتحادیه اروپا یعنی رتبه‌بندی انتخاباتی آنها، ضربه وارد کرده است.

این روزنامه در ادامه گزارش خود می نویسد که انتخابات در اقتصادهای بزرگ اروپا نزدیک به زمستان آینده برگزار می شود و این زمانی است که کمبود گاز روسیه در خانه ها و مشاغل اروپا به شدت احساس خواهد شد.

در آلمان که به شدت به گاز روسیه وابسته است، انتخابات در ماه اکتبر با برگزاری انتخابات منطقه ای در ایالت «نیدرزاکسن» آغاز خواهد شد. همچنین ایتالیا نیز که از دیگر واردکنندگان بزرگ گاز روسیه است، در اواسط سال آینده انتخابات سراسری خواهد داشت.

بنابر این گزارش، این مسئله سخت ترین آزمون برای رهبران فعلی کشورهای اروپایی است چرا که دستیابی به نتایج مطلوب با توجه به نارضایتی مردم از افزایش شدید هزینه انرژی برای آنها بسیار دشوار خواهد بود.

همچنین این گزارش یادآور می شود که دولت های اروپایی برای کاهش ضربه به مصرف کنندگان مجبور به افزایش هزینه ها هستند. بنابر همین مسئله «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه، تخصیص ۲۸ میلیارد یورو را برای اهدافی که برای محدود کردن قیمت گاز طبیعی و ارائه تخفیف بر روی بنزین طراحی شده بود، تصویب کرد.

همزمان با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۵ اسفند ماه سال گذشته، مسکو هدف اعمال تحریم های بی سابقه غرب و متحدانشان قرار گرفت. این مسئله روسیه را مجبور کرد تا در صادرات خود به ویژه در صادرات گاز طبیعی دچار مشکل شود.

همزمان با این مسئله، مسکو ساز و کاری برای دریافت گازبهای صادراتی خود به کشورهای دیگر ایجاد کرد که طی آن کشورهای مذکور موظف به پرداخت هزینه های یادشده به واحد پول روسیه یعنی روبل شدند. این مسئله با مخالفت برخی کشورها روبه رو شد که در پی آن، روسیه صادرات گاز خود به این کشورها را قطع کرد.

از آن زمان تاکنون نگرانی ها در تامین منابع گاز جایگزین برای اروپا افزایش یافته است و کشورهای اروپایی به دنبال جایگزین کردن صادرکنندگان دیگر گاز به جای روسیه هستند.

پیشتر «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین اعلام کرد که مسکو هرگز از گاز به عنوان ابزاری برای مجازات کسی استفاده نکرده است، بلکه منابع سوختی مانند نفت و گاز را صرفا به خاطر منافع خود، برای افزایش رفاه شهروندان روسیه و بر مبنای تجاری می‌فروشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.