سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: به دلیل افزایش قیمت تمام شده محصولات، مزیت رقابتی این محصولات در بازارهای صادراتی کاهش یافته و عدم حذف تعرفه صادراتی نیز منجر به کاهش شدید صادرات شده است.

افزایش قیمت تمام شده، صادرات لبنیات را کاهش داد

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وعده‌هایی را در جهت تأمین سرمایه در گردش واحدهای دامداری و کارخانجات لبنی داده بود که دستورالعمل و شیوه اجرایی بانک‌ها بسیار دشوار بوده و به همین جهت این وعده وزارت جهاد کشاورزی تاکنون به کندی پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه تعرفه‌های گمرکی قرار بود از صادرات محصولاتی مانند شیرخشک و کره حذف شود که هنوز به این وعده نیز عمل نشده است، افزود: در واقع بنا بر اخباری که شنیده ایم، کره در فهرست حذف عوارض قرار ندارد؛ اما خامه در این فهرست قرار دارد که با توجه به شباهت این دو محصول، چنین تصمیمی عجیب است.

بنی طبا ادامه داد: قیمت گذاری دستوری مورد انتقاد واحدهای تولیدی قرار گرفته، چراکه وقتی دولت یارانه‌ای از محل منابع خود به تولید کننده نمی‌دهد، نباید در بازار دخالت و اقدام به قیمت گذاری دستوری کند.

وی افزود: به دلیل افزایش قیمت تمام شده محصولات، مزیت رقابتی این محصولات در بازارهای صادراتی کاهش یافته و عدم حذف تعرفه صادراتی نیز منجر به کاهش شدید صادرات این محصولات شده ضمن اینکه در داخل کشور نیز با مازاد مواجه هستیم.

به گفته این فعال صنفی، کارخانجات محصولات لبنی کالاهایی را تولید می‌کنند که از سوی فروشگاه‌ها برای آن تقاضا وجود داشته باشد. به عنوان مثال در حال حاضر برای پنیر ۴۰۰ گرمی از سوی فروشگاه‌ها، تقاضا وجود دارد، بنابراین تولید آن به اندازه کافی انجام می‌شود؛ اما چون برای محصولی مانند شیر کیسه‌ای تقاضا کمتر است، بنابراین کارخانه نیز این محصول را به اندازه سفارش بازار تولید می‌کنند.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی کشور اضافه کرد: پیشنهاد دادیم که فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تسهیل گری وزارت جهاد و وزارت صمت برای سفارش این اقلام مجاب شوند و توزیع این اقلام به وفور از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام شود.

بنی طبا توضیح داد: براساس فرمول سازمان حمایت، سود پخش محصولات ۱۱ درصد و سود مغازه‌ها ۱۵ درصد تعیین شده؛ اما فروشگاه‌های زنجیره‌ای، حاشیه سود خود را از ۱۵ به ۲۳ درصد افزایش داده اند که این مسئله به کارخانجات فشار می‌آورد.

وی افزود: فروشگاه‌ها پول کارخانجات را دو تا سه ماهه پرداخت می‌کنند در حالی که نیاز به سرمایه در گردش کارخانجات به شدت افزایش پیدا کرده و حداقل دو برابر شده است. هم اکنون تنها در موضوع خرید شیرخام، سالانه ۴۸ هزار میلیلرد تومان، هزینه بیشتر به صنعت لبنیات تحمیل شده است.

بنی طبا گفت: این در شرایطی است که مسئولین ترجیح می‌دهند افزایش قیمت‌ها را بر دوش تولیدکننده بیاندازند و متهم به گرانفروشی کنند. اتهامی که با این حجم از همکاری صنایع در مردمی سازی یارانه‌ها، غیر منصفانه است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.