حجت‌الاسلام خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی به سخنان رئیس جامعه جراحان درباره قطع انگشتان دست سارق واکنش نشان داد.

خسروپناه: سکوت در برابر درد مظلوم وهن اسلام است، نه اجرای حکم الهی!

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی طی یادداشتی به سخنان اخیر ایرج فاضل رئیس جامعه جراحان پاسخ داد.

متن این یادداشت به این شرح است:

 بسم الله الرحمن الرحیم

جناب دکتر ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان ایران

امروز نامه جنابعالی به رئیس محترم جمهور و رونوشت آن به رئیس محترم قوه قضائیه را دیدم و بسیار متعجب شدم که چگونه یک شخص غیرمتخصص در مسائل فقهی و اسلامی به راحتی فتوای شرعی می‌دهد، قطع ید سارق را موجب وهن اسلام می‌شمارد و قیاس تمثیلی غیرمنطقی را با نظر امام راحل ارائه می‌کند و توصیه به تعطیلی حکم الهی و نص قرآن می‌دهد.

جناب دکتر فاضل، آیا صراحت آیه شریفه قرآن را ندیده‌اید که می‌فرماید: «وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَیْدِیَهُمَا جَزَاءً بِمَا کَسَبَا نَکَالًا مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ»
(دستان (چهار انگشت) مرد و زنِ دزد را به‌سزای کار زشتی که کرده‌اند و به‌عنوان مجازات الهی، قطع کنید. خدا شکست‌ناپذیرِ و حکیم است.)

آیا ده‌ها روایت صحیح در حکم مجازات سارقان را نشنیده‌اید؟ آیا حکم خداوند متعال را غیرحکیمانه می‌دانید؟ آیا بدون تحقیق، اجرای حکم الهی را وهن اسلام می‌شمارید و رأی خود را حکیمانه‌تر از آیه قرآن می‌شمارید؟

آری در تزاحم احکام، اهم بر مهم مقدم می‌شود و حکم مهم به صورت موقت، تعطیل می‌گردد، اما در امور تخصصی و اجتماعی، باید اول با کار دقیق کارشناسی اهم و مهم را درک کرد و بعد فقیه حاکم با شأن ولایتش و با حکم ولایی به تعطیلی موقت حکم مهم اجتماعی می‌پردازد.

نکته دیگر اینکه حکم حد سارق، در شرایط خاصی اجرایی می‌شود که فقیهان به تفصیل در کتاب‌های تخصصی فقه تبیین کرده‌اند و مجال آن در این مختصر نگنجد.

بی‌شک، شما به عنوان پزشک متدین، منکر حکم ضروری الهی نبوده و قصد خیر داشتید؛ لکن توصیه خیرخواهانه شما با موازین فقهی و حکم حکیمانه الهی ناسازگار است.

اجازه بدهید به شما که سال‌ها سکان‌دار مدیریت پزشکی کشور بوده و هستید عرض کنم آنچه وهن اسلام و حکومت اسلامی را به دنبال دارد، تعطیلی احکام اسلام و عمل نکردن به حکمرانی اسلامی در عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و سلامت و تربیت و تساهل بیش از حد در میدان دادن به اختاپوس‌ها و مافیای ظالمانه‌ای است که خون مردم را با افزایش قیمت دارو و مسکن و … می‌مکند. آری اینها وهن اسلام است که با سکوت‌مان، درد محرومان و مستضعفان را افزون ساختیم، نه اجرای احکام حکیمانه الهی.

«اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبه ولینا، و کثره عدونا، و قله عددنا و شده الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا، فصل علی محمد و اله.»
والسلام علی من اتبع الهدی

عبدالحسین خسروپناه دزفولی
طلبه حوزه علمیه قم
۳۰ خرداد ۱۴۰۱

انتهای پیام/

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.