۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 805235

گروه‌های ضد انقلاب در تابستان ۱۳۶۰ هزار و ۹۶۹ هموطن را در اقدامات تروریستی و جنگ شهری در مناطق مختلف کشور به شهادت رساندند.

منافقین، از سازمان تا فرقه

از بین این گروه‌ها، فرقه رجوی با ترور ۸۴۱ نفر بی گناه رتبه نخست در خیانت به مردم را کسب کرده است. به سراغ محمد جوادهاشمی نژاد، دبیرکل بنیادهابیلیان (شهدای ترور) رفته ایم و از او درباره گروهک منافقین، روابط بین اعضای این گروه و سبک زندگی آن‌ها پرسیده ایم. در ادامه بخشی از این گفت‌وگو را مطالعه می‌کنید.
چرا به منافقین لقب فرقه داده می‌شود؟
برای درک بهتر علل و عوامل اقدامات سازمان منافقین  نگاهی  گذرا  به گزارش‌های منتشر شده از سوی مراکز مطالعاتی از جمله گزارش ۱۰۵ صفحه‌ای «اندیشکده رند» که در آن روش‌های مورد استفاده گروهک منافقین برای شست‌وشوی مغزی تشریح شده‌اند، گردآوری شده که خالی از لطف نیست. در این گزارش اشاره شده است مسعود و مریم رجوی خودشان را رهبران ابدی سازمان می‌دانند و مسئله دیگر آنکه رجوی‌ها به دلیل اختیارات مطلقی که دارند، به خودشان عنوان رسمی «امامِ حال» را چسبانده‌اند. در گذشته عکس‌های رجوی  از تمام ساختمان‌های اشرف آویزان بود و در سراسر خیابان‌های اردوگاه اشرف دیده می‌شد.
هاشمی نژاد، با اشاره به مجاز نبودن اعضای منافقین به انتقاد از رجوی و روحیات فرقه گرایانه آن‌ها بااستناد به برخی شماره‌های روزنامه داخلی سازمان به نام«مجاهد» گفت: «بینش مسعود و مریم لازمه باور داشتن به منافقین و اطاعت ایدئولوژیک از سازمان است به همین خاطر سران این فرقه به کسی اجازه تفکر نمی دهند».

 رفتار درون‌فرقه‌ای منافقین به چه شکل است؟
منافقین اعضا را ملزم به شرکت در جلسات القائات ذهنی می‌کنند.محتوای این جلسات را ترکیبی از پروپاگاندا و فنون ایجاد ترس تشکیل می‌دهد. اعضای گروه وادار به تماشای فیلم‌های سخنرانی رجوی و فیلم‌های مربوط به تظاهرات‌های مختلف گروه در اروپا می‌شوند. منافقین اقدام به پخش برنامه از ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی خودشان می‌کنند. سران مجاهدین، به اعضای خود تنها اجازه گوش دادن به این برنامه‌ها را می‌دهند و آن‌ها تنها می‌توانند بولتن‌های داخلی سازمان، مانند روزنامه «مجاهد» و سایر متون مورد تأیید خودشان را بخوانند، متخلفان تنبیه می‌شوند. به عنوان مثال شهیدهاشمی نژاد توسط یک جوان انتحاری به شهادت رسید. پس از دستگیری نفر بالادستی فرمانده این عملیات،او اعتراف کرد با تکنیک‌های شست و شوی مغزی تنها در ۲۴ ساعت این جوان را به عنوان یک قاتل قهرمان به مصاف یک انسان بی گناه فرستاده است.

کمپ‌های منافقین شبیه اردوگاه کار اجباری است؟
این فرقه‌ها اغلب از ساعات کار طولانی و محرومیت از خواب به عنوان روش‌هایی برای خسته کردن اعضا و جلوگیری از هویت‌یابی آن‌ها استفاده می‌کنند. آن‌ها روزانه بین ۱۶ تا ۱۷ ساعت کار انجام می‌دهند و فقط چند ساعت محدود در شب و حدود یک ساعت خواب  بین روز وقت دارند.در گذشته سران فرقه برای پر کردن وقت پروژه‌های ساخت  وساز و زیبا سازی راه‌اندازی کرده وجلساتی برای آموزش‌های نظامی برگزار می‌کردند.آن‌ها  از لحاظ اجتماعی و عاطفی هم در شرایط انزوا قرار داده می‌شوند. خویشاوندان و همسران سابق در عمارت‌های جدا نگاه داشته می‌شوند. دوستی‌های نزدیک،«روابط لیبرال» در نظر گرفته می‌شوند و به‌شدت ممنوع هستند. اعضا می‌توانند با فرماندهان یگان خودشان آزادانه ارتباط برقرار کنند و اجازه فرمانده برای هر نوع ارتباط دیگر ضروری است. مخبران مکالمات میان اعضا را در نظر می‌گیرند.دربسیاری ازموارد، به خانواده اعضای منافقین درایران گفته شده که خویشاوندشان مرده اند یا کشته شده اند.

انتهای پیام

حسین محمدی اصل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.