۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۸
کد خبر: 806419

حدود چهارمیلیون زوج نابارور ایرانی وجود دارند که با وجود تمایل به فرزنددار شدن، عموما به‌دلیل هزینه‌های سنگین درمان، سراغ آن نرفته یا اگر درمان را دنبال کرده‌ با هزینه‌های بالایی مواجه شده‌اند.

بودجه به ذینفعان نرسید

این درحالی است که پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان در بند۳ سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۳ مورد تاکید قرار گرفته و در قانون برنامه ششم توسعه هم تمهیدات لازم از قبیل ارائه تسهیلات جهت افزایش سلامت ازدواج و درمان ناباروری در قالب بودجه سنواتی تکلیف شده است و بر همین اساس بود که در قانون بودجه۱۴۰۰ بیمه درمان ناباروری تصویب و دولت مکلف به پوشش ۹۰درصدی کل هزینه‌های سه دوره کامل یکی از روش‌های کمک باروری (آی. سی. اِس. آی) و (آی. وی. اِف) برای هر زوج نابارور و پوشش هزینه‌های دارویی و پاراکلینیک و سایر روش‌های درمان ناباروری شد اما اجرای این بند از قانون بودجه در دولت قبل بلاتکلیف ماند و یکی از نخستین مصوبه‌های دولت سیزدهم تصویب شیوه اجرای قانون بیمه ناباروری و تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار گرفتن خدمات نازایی و ناباروری بود.

پیش از این، بسته حمایت از زوج‌های نابارور وجود داشت؛ به این معنی که اعتبارات درمان ناباروری در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گرفت اما اکنون با محقق شدن بیمه درمان ناباروری، این سازمان بیمه سلامت است که هزینه‌های درمان نازایی را می‌پردازد. به‌این‌ترتیب، ۹۰درصد از هزینه‌های لازم برای فرزنددار شدن، از دوش مردم پایین می‌آید و به بیمه محول می‌شود که پیامدش چیزی جز افزایش توان زوج‌ها برای درمان ناباروری و البته افزایش فرزندآوری نیست.
این وعده صادق حتی بند سوم سیاست‌های کلی جمعیت را از محاق فراموشی خارج کرد؛‌ بندی مهم از یک سند ۱۴ماده‌ای که «پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان، درمان ناباروری مردان و زنان، تقویت نهادها و موسسات حمایتی مرتبط» را هدفگذاری کرده است. محقق شدن بیمه درمان ناباروری همچنین ثابت کرد که می‌توان برای رفع هر مشکل برنامه داشت و موانع را یکی‌یکی از پیش پا برداشت و در ضمن نور امید را به قلب کسانی همچون زوج‌های نابارور که همزمان در جبهه سختی‌های درمان و تامین هزینه‌ها می‌جنگند،‌ تاباند.
«بهرام عین‌اللهی»، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص اقدامات حمایتی وزارت بهداشت در زمینه درمان ناباروری، گفت: یکی از اولویت‌های اصلی وزارت بهداشت، بحث جوانی جمعیت است. سه‌ونیم میلیون فرد نابارور در کشور داریم و این افراد چنانچه از خدمات درمانی خوبی بهره‌مند شوند، می‌توانند صاحب فرزند شوند.
وی افزود: با توجه به اهمیت این اولویت، به بیمه‌ها تاکید شد که هزینه افرادی را که نابارور هستند پرداخت کنند و باید این مژده را به ملت عزیز بدهیم که ۹۰درصد خدماتی که برای افراد نابارور انجام می‌شود، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد و این موضوع را به تمام مراکز مربوط اعلام کردیم تا افراد نابارور را با احترام پذیرش کنند.
 
گسترش مراکز ناباروری در استان‌ها
عین‌اللهی گفت: از طرفی مراکز ناباروری در استان‌های مختلف گسترش پیدا کرده است و امیدواریم با این اقدام خدمات پایداری برای درمان ناباروری ارائه شود.
وی درخصوص وضعیت کنونی کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیان کرد: این همه‌گیری هنوز در جهان خاموش نشده و ممکن است با جابه‌جایی‌ها و مسافرت‌هایی که صورت می‌گیرد، سویه‌های جدیدی پیدا شود؛ بنابراین باید همچنان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرده و مراقب باشیم.
 
اهمیت اجرای یک قانون
پوشش و حمایت دولت از زوج‌های نابارور اقدام بسیار موثر در جوانی جمعیت است؛ مساله‌ای که مجلس شورای اسلامی همواره بر اجرای آن تاکید می‌کند. چندی پیش رییس مجلس شورای اسلامی از وزیر بهداشت خواست که با جدیت دو موضوع درمان ناباروری و توجه به مناطق محروم در حوزه بهداشت و درمان را دنبال کند.
محمدباقر قالیباف گفت: جمعیت حدود سه‌میلیون نفری نابارور داریم که پیش‌بینی‌های لازم برای توجه به آن‌ها در قانون جوانی جمعیت آمده است. وزیر بهداشت قول دهد با جدیت این موارد را دنبال کند. فاطمه قاسم‌پور، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مساله مهم جمعیت و ارائه خدمات به خانواده‌های ایرانی برای فرزندآوری یکی از موضوعات مهم مساله درمان ناباروری، توسعه زیرساخت‌ها، تجهیز مراکز و تربیت کادر موثر و یارانه درمان است. زوجین نابارور که تمایل بسیار زیادی به فرزندآوری دارند اما هزینه درمان ناباروری در کنار رنج فرایندهای درمان و نداشتن فرزند، باعث می‌شود تا ما به‌عنوان سیاستگذار در سیاست‌های جمعیت، یارانه بیمه و درمان و حمایت جدی از آن‌ها داشته باشیم.
رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس با اشاره به اینکه در چند سال اخیر یارانه درمان ناباروری در بودجه سنواتی دیده شده اما انحراف عملکرد آن بالاست، افزود: در ابتدای مجلس یازدهم نظارت بر اجرای بودجه سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، ساماندهی بودجه هدفمند برای خانواده‌های نابارور مورد توجه قرار گرفت و در قانون جوانی جمعیت با همت مجلس، بیمه درمان ناباروری در کنار دیگر خدمات دیده شد.
وی عنوان کرد: متاسفانه در چند سال اخیر اگرچه اعتبارات خوبی برای درمان ناباروری تخصیص یافت، متاسفانه بودجه به ذینفعان نرسید و هزینه موارد دیگری شد که از طریق دیوان محاسبات پیگیر آن هستیم و مسببان باید پاسخگو باشند.
قاسم‌پور با بیان اینکه در بودجه سال۱۴۰۰ مجلس به‌منظور ساماندهی به بودجه درمان ناباروری در بند (هـ) تبصره‌۱۷، وزارت بهداشت را به تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان جهاد دانشگاهی، معاونت درمان، کمیته امداد امام خمینی (ره) و مجموعه‌های فعال در این زمینه دعوت کرد، گفت: هدف از تشکیل این کارگروه جامع‌سازی خدمات بود. یارانه‌ها نباید به افرادی اختصاص پیدا کند که تنها از طریق مراکز علوم پزشکی اقدام به درمان کرده‌اند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار داشت: براساس بند (هـ) تبصره۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مقرر بود ۹۰درصد یارانه درمان برای سه دوره هر کدام از زوجین نابارور و پوشش هزینه‌های دارویی و پاراکلینیکی و ایجاد سامانه ثبت اطلاعات اختصاص یابد، مجلس در کنار ساماندهی‌ها در این تبصره، ۱۳۰۰میلیارد تومان برای درمان ناباروری تخصیص داد تا تنظیم‌گری کرده باشد و بودجه کافی برای حل مسائل این خانواده‌ها دراختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد.

منبع: صبح نو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.