علل و پیامدهای بحران اوکراین از نگاه جان مرشایمرجان جوزف مرشایمر، از اندیشمندان مطرح نئورئالیسم تهاجمی در آمریکا با انتشار گزارشی تحلیلی در پایگاه نشنال اینترست به بررسی علل و پیامدهای بحران اوکراین پرداخته است.

علل و پیامدهای بحران اوکراین از نگاه جان مرشایمر

از نظر مرشایمر علل بحران اوکراین را می‌توان در دو دسته خلاصه کرد: نخست، ایالات متحده مسئول اصلی ایجاد بحران است. این به معنای انکار این نیست که پوتین جنگ را آغاز کرد و او مسئول هدایت روسیه در جنگ است. همچنین نمی‌توان انکار کرد متحدان آمریکا تا حدی مسئولیت دارند. دوم، دولت بایدن از آغاز جنگ، فشارها بر روسیه را چند برابر کرده‌اند. واشنگتن و متحدان غربی‌اش متعهد به شکست قاطع روسیه در اوکراین و اعمال تحریم‌های جامع برای تضعیف شدید قدرت روسیه هستند. ظاهراً ایالات متحده به طور جدی علاقه‌ای به یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای جنگ ندارد، به این معنی که جنگ احتمالاً ماه‌ها و شاید سال‌ها به طول خواهد انجامید.
در ادامه این مطلب با طرح این پرسش که آیا روسیه به جهان دروغ گفته است، آمده: به طور گسترده و قوی در غرب باور دارند پوتین تنها مسئول ایجاد بحران اوکراین و جنگ جاری است. گفته می‌شود او جاه‌طلبی‌های امپریالیستی دارد. او به یک هدف شوم و دیرینه عمل می‌کند: پاک کردن اوکراین از نقشه جهان. اما در حالی که این روایت بارها و بارها در رسانه‌های جریان اصلی و تقریباً توسط هر رهبر غربی تکرار می‌شود، هیچ مدرکی برای حمایت از آن وجود ندارد. در واقع، شواهد قابل توجهی وجود دارد که پوتین در مقاله خود در ۱۲ ژوئیه ۲۰۲۱ اوکراین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخت. 
مرسایمر در انتها آورده: ممکن است کسی استدلال کند پوتین در مورد انگیزه‌های خود دروغ می‌گوید و می‌کوشد جاه‌طلبی‌های امپراتوری خود را پنهان کند. من پیشتر کتابی درباره دروغگویی در سیاست بین‌الملل نوشته‌ام (چرا رهبران دروغ می‌گویند: حقیقت دروغ در سیاست بین‌الملل) و برای من واضح است پوتین دروغ نمی‌گفت. یکی از یافته‌های اصلی من این است که رهبران، زیاد به یکدیگر دروغ نمی‌گویند. آن‌ها بیشتر به مردم خود دروغ می‌گویند. در مورد پوتین، هر کس در مورد او فکر می‌کند او سابقه دروغ گفتن به رهبران دیگر را ندارد. شاید بهترین شاخصی که نشان می‌دهد پوتین برای فتح و جذب اوکراین تمایلی ندارد، راهبرد نظامی است که مسکو از آغاز کارزار به کار گرفته است. ارتش روسیه برای فتح تمام اوکراین تلاش نکرد. 

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.