ساعاتی پس از توافق سه‌جانبه، دولت ترکیه از فنلاند و سوئد خواست شماری از عناصر تروریستی و مخالف آنکارا را تحویل دهند.

ترکیه خواستار استرداد ۳۳ «تروریست» از خاک فنلاند و سوئد شد

به گزارش قدس آنلاین، دولت ترکیه می‌گوید طبق توافقی که راه را برای پیوستن فنلاند و سوئد به سازمان ناتو هموار کرده، آنکارا خواستار استرداد ۳۳ «تروریست» از این دو کشور شده است.

آنگونه که خبرگزاری فرانسه گزارش داده در نشست دیروز سران ترکیه، فنلاند، سوئد، و دبیر کل ناتو در شهر مادرید اسپانیا، سرانجام ،«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه در ازای دریافت تضمینهای امنیتی، پذیرفت مخالفت با پیوستن سوئد و فنلاند به سازمان ناتو را کنار بگذارد.

دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد در این توافق آنکارا «آنچه را می‌خواست، به دست آورده است.

«بِکر بوذداغ»، وزیر دادگستری دولت ترکیه در گفت‌وگو با شبکه «NTV» گفت: در چارچوب توافق جدید، ما به دنبال استرداد و تحویل تروریستهایی از کشورهای مرتبط هستیم.

به گفته بوذداغ، دولت ترکیه خواستار استرداد ۱۲ متهم در خاک فنلاند و ۲۱ متهم در خام سوئد است که یا عضو سازمان غیرقانونی حزب کارگران کردستان (PKK) هستند یا عضو گروه «فتح‌الله گولِن» که در کودتای نافرجام ۲۱۰۶ در ترکیه مشارکت داشته‌اند.

دولت ترکیه گروه پ‌ک‌ک را گروهی تروریستی می‌داند و از سال ۱۹۸۴ تاکنون با عناصر این گروه درگیر است و در این جنگ ۳۸ ساله، هزاران نفر از دو طرف کشته و زخمی شده است.

طبق تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای که دیروز امضا شده، فنلاند و سوئد متعهد شده‌اند که درخواست ترکیه برای تحویل متهمان به اقدامات تروریستی را به‌سرعت و تماما پاسخ دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.