جو بایدن امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که با هدف تقویت امنیت منطقه‌ای پس از حمله روسیه به اوکراین، آرایش نظامی نیروهای خود در اروپا را بهبود می‌بخشد.

دو گردان هوایی اف-۳۵ و دو ناوشکن آمریکایی در راه اروپا

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا امروز در مراسم افتتاحیه نشست سالانه ناتو در مادرید و در دیدار با ینس استولتنبرگ، دبیرکل این اتحاد نظامی گفت: ناتو قدرتمند و متحد است و ما با اقداماتی که قرار است در این نشست اتخاذ کنیم، قدرت جمعی خود را بیش از پیش افزایش می‌دهیم.

بایدن گفت آمریکا در حال تاسیس یک مقر دائمی در لهستان است و دو گردان جنگنده اف-۳۵ دیگر نیز به انگلیس می‌فرستد. او همچنین از ارسال تجهیزات پدافند هوایی و دیگر تجهیزات بیشتر به آلمان و ایتالیا خبر داد.

بایدن گفت: امروز اعلام می‌دارم که ایالات متحده آرایش نیروی خودش را در اروپا تقویت خواهد کرد و به جو امنیتی در حال تغییر پاسخ داده و همچنین امنیت جمعی ما را قوی خواهد کرد.

او گفت که واشنگتن در لهستان یک مقر دائمی ایجاد کرده و تعامل‌پذیری آمریکا و ناتو را در سراسر جناح شرقی این اتحاد تقویت می‌کند. وی افزود، آمریکا همچنین اعزام چرخشی نیروهایش به منطقه بالتیک را افزایش می‌دهد.

بایدن روز سه‌شنبه اعلام کرد که آمریکا دو ناوشکن دیگر را نیز در پایگاه نیروی دریایی خود در اسپانیا مستقر می‌کند.

آمریکا با حمله روسیه به اوکراین ۲۰ هزار نیروی دیگر به اروپا اعزام کرد و اکنون بیش از ۱۰۰ هزار نیرو در سراسر اروپا دارد.

بایدن پیش‌تر این نشست ناتو را «تاریخ‌ساز» خوانده بود، چرا که رهبران ناتو قرار است در این نشست - یک چهارچوب استراتژیک جدید را تایید، طیفی از اقدامات برای افزایش هزینه‌ها و توان دفاعی اتحاد را اعلام و راه را برای پیوستن تاریخی فنلاند و سوئد - دو کشور بی‌طرف - به ناتو هموار کنند.

بایدن گفت: ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) می‌خواست اروپا را مانند فنلاند (بی‌طرف) کند، اما اروپا دارد رنگ ناتو را به خود می‌گیرد. این همان چیزی است که پوتین از آن گریزان بود و دقیقا چیزی است که برای تضمین امنیت اروپا به آن نیاز داریم.

ترکیه که تنها مخالف عضویت فنلاند و سوئد در ناتو بود، شامگاه روز سه‌شنبه و تنها یک روز پیش از آغاز اجلاس ناتو با این دو کشور به توافق رسیده و موافقت خود را اعلام کرد.

گرچه کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا دخالت مستقیمی در روند مذاکرات با ترکیه نداشته، اما یک مقام ارشد دولت بایدن گفت که او با رجب طیب اردوغان، همتای خود از ترکیه گفت‌وگو داشته و او را به حمایت از عضویت فنلاند و سوئد تشویق کرده است. طبق اعلام کاخ سفید، این دو رهبر قرار است دیداری دوجانبه برای بررسی طیفی از مسائل داشته باشند.

بایدن در این اجلاس با یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن نیز دیدار خواهد داشت. این دو رهبر جهانی عضو ناتو نیستند، اما در راستای عزم ناتو برای تقویت روابطش با منطقه هند-اقیانوس آرام و رسیدگی به چالش‌های چین، در این اجلاس حضور خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.