۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۰
کد خبر: 806648

گام‌های لرزان طالبان برای کسب مشروعیت سیاسی

میراحمدرضا مشرف، تحلیلگر مسائل افغانستان

امروز طالبان خود را مهیای برگزاری نشست بزرگی در کابل می‌کنند که حتی هنوز بر سر نام دقیق آن هم به اتفاق نظر نرسیده‌اند.

به گزارش قدس آنلاین، امروز طالبان خود را مهیای برگزاری نشست بزرگی در کابل می‌کنند که حتی هنوز بر سر نام دقیق آن هم به اتفاق نظر نرسیده‌اند.

بر این اساس در حالی‌که مولوی شهاب‌الدین، یکی از وزرای دولت طالبان عنوان «لویه جرگه» را برای این نشست به کار می‌برد؛ برخی دیگر از مقامات طالبان همچون ذبیح‌الله مجاهد از واژه‌های دیگری چون «مجمع افغان‌ها» استفاده می‌کنند. به طور قطع اگر در یک سالی که از سلطه دوباره طالبان بر افغانستان می‌گذرد همه تحولات بر وفق مرادشان سپری می‌شد آن‌ها هرگز تن به تشکیل چنین نشستی نمی‌دادند.

اما اکنون وجود برخی فشارها و مقاومت‌های داخلی و از آن مهم‌تر عدم شناسایی بین‌المللی از سوی جامعه جهانی، رهبران طالبان را ناچار ساخته برای کسب مشروعیت دست به دامن یک گردهمایی سنتی شوند. اما پرسش اساسی این است برگزاری این نشست تا چه حد می‌تواند بر روند کسب مشروعیت داخلی و بین‌المللی ساختار سیاسی موردنظر طالبان مؤثر واقع شود؟                           

در یک نگاه اجمالی شاید بتوان به دو عامل مهم و تأثیرگذار در این زمینه اشاره کرد. در وهله نخست ترکیب مشارکت‌کنندگان در این اجلاس بسیار حائز اهمیت تلقی می‌شود. در حالی که در آستانه برگزاری نشست قرار گرفته‌ایم، طالبان تاکنون به روشنی مشخص نکرده‌اند از چه شخصیت‌هایی برای حضور در این اجلاس دعوت به عمل آورده‌اند.

نقل‌قول‌های نه‌چندان دقیق حکایت از آن دارد که علمای دینی و برخی سران قومی ولایات(استان‌ها) که در حال حاضر از نظام سیاسی طالبان حمایت و پشتیبانی می‌کنند، به این اجلاس فراخوانده شده‌اند. در این شرایط به نظر می‌رسد به دعوت از زنان و اقلیت‌ها نباید چندان امیدوار بود. در مورد مخالفان سیاسی هم بسیار بعید است به آن‌ها میدانی برای حضور و عرض‌اندام داده شود. در نهایت اگر طالبان شگفتانه‌ای(همچون حضور ناگهانی افرادی مانند اشرف غنی در اجلاس) ارائه نکنند، برگزاری چنین نشستی احتمالاً نخواهد توانست به کسب مشروعیت آن‌ها کمک چندانی کند.

اما موضوعات مورد بحث در این گردهمایی دومین عامل تأثیرگذار بر کسب مشروعیت محسوب می‌شود. طالبان تاکنون به شکل رسمی به مباحث و موضوعاتی که در این اجلاس به آن پرداخته خواهد شد اشاره‌ای نکرده‌اند.

با این حال و با توجه به اظهارات برخی علمای طالب، تثبیت نظام سیاسی و اعلام خروج آن از حالت موقت به شکلی دائمی مهم‌ترین محور بحث خواهد بود. در چنین چارچوبی بسیار بعید است طالبان به مباحث مورد نظر جامعه جهانی همچون حقوق زنان، اقلیت‌ها و حقوق بشر بپردازند. البته در این مورد هم شاید رهبران طالبان با مانور روی مباحثی چون امکان تحصیل دختران که علمای آن‌ها در ماه‌های گذشته روی آن کار کرده‌اند سعی در جلب نظر نسبی جامعه جهانی داشته باشند. 

انتهای یپام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.