منابع خبری می‌گویند عربستان با اینکه رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد، به دنبال راهی برای امضای توافق به صورت غیرمستقیم با این رژیم است.

طرح عربستان برای گرم کردن روابط با رژیم صهیونیستی

به گزارش قدس آنلاین، سه تن از مقامات صهیونیست به نشریه آکسیوس گفته اند دیپلمات‌ها و وکلایی از آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و مصر بر روی طرح پیچیده‌ای کار می‌کنند که توافق درباره دو جزیره راهبردی در دریای سرخ را تا پیش از سفر بایدن به غرب آسیا ممکن می‌کند.

به گزارش آکسیوس، این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که اگر توافقی صورت بگیرد،بایدن می‌تواند آن را به عنوان یک دستاورد مهم سیاست خارجی در دولت خود نشان دهد. همچنین امضای توافق می‌تواند راه را برای افزایش روابط عربستان و رژیم صهیونیستی باز کند.

در واقع از آن‌جایی که عربستان هنوز از نظر قانونی و رسمی، رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد، نمی‌تواند به طور مستقیم قراردادی را با این رژیم امضا کند. اکنون کشورهای درگیر تلاش می‌کنند تا راه حلی برای نهایی کردن غیرمستقیم توافق پیدا کنند.

گفتنی است این دو جزیره، «تیران» و «صنافیر» نام دارند که بر اساس معاهده‌ای که سال ۱۹۷۹ امضا شده باید غیرنظامی شوند و نیروی ناظر چندملیتی به ریاست آمریکا در آن حضور داشته باشد. این جزایر همواره مورد مناقشه مصر، عربستان و رژیم صهیونیستی بوده اند؛ هرچند دولت مصر از سال ۲۰۱۶ در ازای دریافت پول و سایر حمایت‌ها قول داده درخواست سران عربستان را برای مالکیت این جزایر پیگیری کند.

در این بین، رژیم صهیونیستی می‌خواهد مطمئن شود در صورت توافق بین عربستان و مصر، کشتی‌های این رژیم همچنان اجازه عبور از تنگه تیران را خواهند داشت. گفته می‌شود این توافق نهایی نشده، اما طرفین در حال نزدیک شدن به پایان آن هستند.

سفارت‌های مصر و عربستان تا کنون به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداده اند.

روز گذشته نیز رسانه‌های صهیونیستی مدعی شدند تل‌آویو در حال انجام مذاکراتی محرمانه با مقامات سعودی و قطری است.

رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر تلاش کرده تا با بهره‌گیری از ابزارهای گوناگون برای خود رسمیت بخرد. لابی‌گری در نهادهای بین‌المللی و فروش ابزار جاسوسی به مقامات کشورها از جمله این ابزارها بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.