قدس آنلاین در میزگردی به مساله افزایش متروپل ها در مشهد پرداخت.

خطر افزایش متروپل ها در مشهد

قدس آنلاین در میزگردی با حضور حمیدرضا کافی نیا معاون سازمان آتش نشانی مشهد و فرامرز ذوقی مشاور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی به موضوع خطر افزایش  متروپل ها در  مشهد پرداخت.

در این میزگرد ،  حمیدرضا کافی نیا  گفت: ۳۲۷ساختمان ناایمن  در مشهد به مراجع قضایی معرفی شده اند که ۱۲ مورد از آنها پلاسکوهایی هستند که چند سال قبل اسامی انها اعلام شد اما در حال حاضر با همان شرایط گذشته در حال فعالیت هستند  از این رو  لازم است  مراجع قضایی قاطعانه با متخلفان  در این زمینه برخورد کنند.

وی افزود:   در حال حاضر متاسفانه برخی برج ها، مراکز عمومی دولتی  و مراکز غیرمسکونی در مشهد  بدون پایان کار در حال استفاده هستند.

معاون سازمان آتش نشانی مشهد  ادامه داد: به دلیل افزایش قیمت تجهیزات ایمنی  برخی افراد این تجهیزات را برای تایید موارد آتش نشانی  اجاره می کنند و پس از دریافت گواهی های لازم آتش نشانی  ان ها را پس می دهند و ما در حال حاضر نمی دانیم چه تعداد از برج ها و مراکز تجاری و مسکونی با این مساله مواجه هستند.

وی تصریح کرد: ماهانه حداقل یک انفجار در مشهد رخ می دهد و نا ایمن بودن برخی ساختمان ها به گونه ای است که اگر حادثه ای رخ دهد در همان دقایق اولیه تلفات بالایی را به همراه خواهند داشت.

*** تغییر اسناد ملزم به پروانه            

 مشاور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز در این میزگرد گفت:یکی از موارد تاثیر گذار در افزایش متروپل ها در مشهد تغییر اسناد ملزم به پروانه ساختمانی  است از این رو اگر قرار است مرجع  صادر کننده پروانه مجوز افزایش بنا بعد از تکمیل ساختمان به درخواست کننده بدهد بهتر است در همان ابتدا این مجوز را صادر نماید .

فرامرز ذوقی افزود: از طرفی نظام مهندسی اجازه بررسی نقشه دوم ساختمان ها را ندارد و طبق آمار مهندسان ناظر ۲۶۰۰ گزارش مبنی بر استفاده از ساختمان ها  در مشهد بدون تایید مهندس ناظر وجود دارد.

 وی با بیان اینکه به استاندارد مصالح انتقاد جدی داریم ،  ادامه داد: در حال حاضر تبانی و فساد بین مالک و مهندس ناظر به حداقل ممکن رسیده است ولی موارد حداقلی هم که وجود دارد به طور جدی در سازمان نظام مهندسی مورد بررسی قرار می گیرد و برای متخلفین از جمله حادثه امیریه ۳۷ که در سال گذشته رخ داد تقاضای  ابطال کامل پروانه فرد خاطی  درخواست شد. 

ذوقی درباره تاثیر کمیسیون ماده ۱۰۰ بر افزایش ساخت و سازهای نا ایمن نیز گفت: کمیسیون ماده ۱۰۰ در قانون آمده است و درباره حذف آن ما نمی توانیم اظهار نظر کنیم.

برای مشاهده گفتگوی کامل این میزگرد می توانید به آدرس آپارات قدس آنلاین مراجعه کنید.

خبرنگار: رضاطلبی

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.