دو عضو باند «۱۷ ساله‌ها» در حالی دستگیر و به دادسرای اطفال و نوجوان منتقل شدند که مشخص شد آن‌ها در پوشش کرایه خودروهای سواری با قیمت‌های وسوسه‌انگیز طعمه‌های خود را در کوچه‌های خلوت مورد زورگیری و حتی سرقت خودرو قرار می‌دادند.

پایان زورگیری‌های باند «۱۷ ساله‌ها»

با دستگیری یک نوجوان ۱۷ ساله، وی در شعبه ۲۵۱ بازپرسی(ویژه اطفال) اعتراف کرد که با همدستانش که اکنون برخی از آن‌ها تحت تعقیب‌اند در شهر پرسه می‌زدند و پس از کرایه مسافرکش‌های شخصی به مقصد خیابان‌های حاشیه‌ای شهر در یک لحظه چاقو زیر گلوی راننده می‌گذاشتند و اموال طعمه را سرقت می‌کردند.
واقعه زمانی علنی و دستگیری متهمان با حکم مقام قضایی در دستور کار مأموران پلیس قرار گرفت که حمله چند نوجوان حدوداً ۱۷ ساله به یک راننده مسافرکش شخصی در جاده روستای ابلق صورت گرفت.

دربستی‌های پرحاشیه
لحظاتی پس از وقوع یک فقره زورگیری، چند رهگذر که از اهالی روستایی در همان نزدیکی بودند به رها شدن یک دستگاه سواری پراید در بیابان با درهای باز و شیشه‌های پایین کشیده مشکوک شدند. وقتی آن‌ها با ترس و دلهره کمی جلوتر و نزدیک خودرو شدند سه نوجوان را دیدند که درحال کتک زدن و تهدید کردن فردی هستند که روی صندلی عقب خودرو افتاده بود. این افراد وظیفه‌شناس به سمت سه نوجوان دویدند که در یک لحظه آن‌ها از محل پا به فرار گذاشتند، درنهایت دو نفر متواری و یکی از این افراد توسط اهالی دستگیر می‌شود. وقتی اهالی روستا بیشتر دقت می‌کنند مرد بی‌حالی را می‌بینند که دست و پاهایش با بست پلاستیکی بسته شده و داخل خودرو قرار دارد.

 «قطع کن» خودرو و ماجرای روستاییان وظیفه‌شناس
آن‌ها به سرعت دست وپای فرد مذکور را باز کردند. راننده هم که جانش نجات پیدا کرده بود همه چیز را برای اهالی روستا تعریف کرد. او از کرایه خودرو توسط چند نوجوان حرف‌هایی را به میان آورد. همچنین مدعی بود نیمه‌های شب یکی از این سه نفر خودرو را از حوالی خیابان طبرسی شمالی به مقصد این محل کرایه کرد. او ادامه داد: آن‌ها در میان راه چاقو زیر گلویش گذاشتند و با تهدید خواستند خودرو را متوقف کنم. هرچه پول نقد داشتم به همراه گوشی تلفن‌همراهم با تهدید سلاح سرد سرقت کردند.
آن‌ها می‌خواستند من را در بیابان رها کنند و خودرو را هم ببرند که «قطع کن» خودرو را در یک لحظه فعال کردم. آن‌ها هرچه استارت زدند فایده‌ای نداشت تا اینکه شما آمدید و یک نفرشان دستگیر شد. موضوع از طریق تماس با ۱۱۰ به اطلاع مأموران پلیس رسید و با حضور آن‌ها در محل، فرد دستگیرشده به مقر انتظامی منتقل و مورد تحقیق قرار گرفت. پس از انجام مقدمات انتظامی پرونده این نوجوان باتوجه به سن کمی که داشت به دادسرای ویژه اطفال و نوجوان منتقل شد.

کشف خودرو اوراق شده
 او وقتی مقابل میز بازپرس پرونده قرار گرفت ضمن اعتراف به جرم واقع شده مدعی شد: من و همدستانم با روش کرایه خودروها به مقصد حاشیه شهر مشهد، نقشه سرقت و زورگیری را اجرا می‌کردیم. به محض رسیدن به منطقه مورد نظر از پشت سر راننده، یک نفر چاقو را زیر گلوی او می‌گذاشت و من هم که صندلی جلو می‌نشستم با چاقوی میوه‌خوری او را تهدید می‌کردم.
 در این سرقت قرار بود خودرو را هم ببریم و اوراق کنیم که هرچه استارت زدیم روشن نشد و من دستگیر شدم. پس از این اعترافات، او هویت دو عضو فراری باند را هم لو داد. در این مرحله از عملیات محل اختفای اعضای باند، محاصره و یکی از این افراد در آنجا دستگیر شد. در پی بازرسی محل هم یک دستگاه خودرو سواری پراید که فقط از خودرو بودن نامش مانده بود و حالا تبدیل به یک آهن‌پاره شده بود به همراه قطعات متعدد متعلق به خودروهای اوراق شده کشف شد.
از سوی دیگر چندین شهروند با حضور در دادسرا اعضای دستگیر شده باند «زورگیران ۱۷ ساله» را شناسایی کردند که با همین شیوه اموال و حتی خودرو سواری آن‌ها سرقت شده بود.

پیشگیری بهتر از درمان
اما اینکه در هر جامعه‌ای با توجه به شرایط خانوادگی و اوضاع جامعه وقوع برخی جرایم به چشم می‌خورد و بی‌تردید واکاوی علل بروز این رفتارها نیاز امروز است، شهروندان باید دقت داشته باشند یکی از نشانه‌های حاشیه‌دار بودن پیشنهاد کرایه خودرو، بیان رقم‌های چند برابری نسبت به عرف آن است. پس تا حد امکان از پذیرش این‌گونه خواسته‌ها سر باز بزنید. بررسی ظاهری افراد هم می‌تواند به کاهش وقوع این دست جرایم کمک کند.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.