رئیس گروه ادبیات عاشورایی مرکز آفرینش های ادبی تاکید کرد: اگر تاریخ ادبیات فارسی را بررسی کنید قبل از برپایی این جشنواره کمتر ابیاتی داریم که مربوط به مباهله باشد اما طی این چهار پنج سال آثاری به اندازه چندین دهه خلق شده که در بین آنها اشعار ماندگاری وجود دارد.

جشنواره مباهله به اندازه چندین دهه شعر تولید کرده است/ غفلت از عظمت این رویداد تاریخی

به گزارش قدس آنلاین، نشست خبری سومین دوره جشنواره شعر «مباهله» با حضور علی انسانی شاعر آیینی و دبیرعلمی جشنواره، علی داوودی مدیر دفتر شعر حوزه هنری، محمد حبیبی کسبی رئیس گروه ادبیات عاشورایی مرکز آفرینش های ادبی صبح امروز ۱۱ تیرماه در حوزه هنری برگزار شد.

حبیبی کسبی تاکید کرد: طبق فراخوان ارسال آثار ۱۵ تیرماه به پایان خواهد رسید اما ممکن است آثار برخی دوستان دیرتر برسد و به همین دلیل ارسال آثار به دبیرخانه تا ۱۷ تیرماه تمدید شده است.

وی با بیان اینکه تا این لحظه نزدیک به ۶۰۴ اثر در بخش های مختلف به دست ما رسیده و تا پایان مهلت مقرر این تعداد افزایش خواهد یافت، یادآور شد: امسال هم همچون دوره‌های قبلی سعی کردیم فضایی فراهم کنیم که شاعران در قالب‌های مختلف طبع آزمایی کنند و علاوه بر قالب منظوم و بخش شعر آزاد، نیمایی و سپید، پذیرای آثاری در قالب قطعه و نثر ادبی هم هستیم.

حبیبی کسبی گفت: روز مباهله مصادف با ۲۴ ذی الحجه است و مراسم اختتامیه در ایامی نزدیک به این روز برپا خواهد شد که تاریخش دقیق آن متعاقباً اعلام می شود.

روز مباهله در شعر و ادبیات مغفول مانده است

در ادامه داوودی مدیر دفتر شعر با بیان اینکه در گذشته شعر تنها رسانه رسمی اهل بیت(ع) بوده و عنایت ائمه به جایگاه شعر بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: اما جشن و شادی در مناسبات شعری ما کمتر دیده شده و بیشتر حول محور سوگ و عزا بوده و در این میان از برخی ظرفیت‌ها مانند روز مباهله غفلت شده و طی این سال‌ها مانور رسانه‌ای روی آن صورت نگرفته است. حوزه هنری به عنوان مرکز فعالیت‌های دینی و انقلابی در حمایت و ترویج اینگونه برنامه‌ها نقش داشته و همیشه پای کار بوده تا شعر به ویژه شعر آیینی با دایره مخاطبان حرفه‌ای گسترش پیدا کند و آثار فاخری شکل بگیرد.  

آثاری به اندازه چندین دهه خلق شده است

در ادامه صحبت‌های مدیر دفتر شعر حوزه، حبیبی کسبی یادآور شد: در حوزه‌های شعر نبوی، علوی، عاشورایی و ... آثار قابل توجهی داریم اما مباهله در تاریخ شعر فارسی مغفول مانده در حالی که سند افتخار مستدل مسلمانان است. اگر تاریخ ادبیات فارسی را بررسی کنید قبل از برپایی این جشنواره کمتر ابیاتی داریم که مربوط به مباهله باشد اما طی این چهار پنج سال آثاری به اندازه چندین دهه خلق شده که در بین آنها اشعار ماندگاری وجود دارد.

در ادامه انسانی دبیر علمی این جشنواره تاکید کرد: عظمت این رویداد در تاریخ مغفول مانده اما امروزه در شرایطی هستیم که توان پرداختن به این موضوع را داریم. خوشبختانه توجه به واقعه مباهله از سوی اقشار گوناگون از جمله هنرمندان مورد توجه قرار گرفته و امید است تلاش‌های آنها مورد قبول و یاری اهل بیت(ع) قرار گیرد.

خبرنگار : صبا کریمی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.