ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در عشق‎آباد ترکمنستان، با انتشار بیانیه‌ پایانی که در بردارنده مهم‌ترین موضوع‎های همکاری پنج‎جانبه و مورد علاقه طرفین است، به‎کار خود پایان داد و جمهوری اسلامی ایران نیز به‎عنوان میزبان هفتمین اجلاس سران کشورهای ساحلی معرفی شد. در ارتباط با بیانیه پایانی صادر شده و آثار و نتایج این اجلاس و دیدارهای جانبی رئیس‎جمهور کشورمان با سایر روسای جمهور کشورهای ساحلی خزر می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:
۱- جمهوری اسلامی ایران سیاست همسایگی و گسترش روابط با همسایگان را یک اصل مهم و اولویت در سیاست ‎خارجی خود می‎داند و برای آن در شرایط تحریم و درمقابل بدعهدی غرب و آمریکا اهمیت دوچندان قائل می‌شود.
۲- با توجه به دوران‌گذار نظم بین‎المللی، حضور کشورمان در این اجلاس در شرایط پس ‎از عضویت در پیمان شانگهای و دعوت کشور چین از ایران برای عضویت در گروه بریکس، ارزش افزوده جدیدی در مسیر قدرت‎یابی ایران ایجاد کرده و نشان می‎دهد ایران تمایل دارد برای ایجاد موازنه در برابر غرب وارد نقش‎آفرینی‎های راهبردی در منطقه شود.
۳- نبود نیروهای مسلح کشورهای دیگر در دریای خزر و عدم ‌در اختیار گذاشتن قلمروی ساحلی یک کشور به کشور ثالث برای عملیات نظامی علیه یک کشور دیگر که به‎طور ویژه در این اجلاس مورد تأکید روسای‎جمهور کشورهای ساحلی قرار گرفت، می‌تواند ضمن حفظ امنیت و ثبات منطقه‎ای، نقش مخرب و تنش‎آفرینی ناتو و رژیم صهیونیستی را در این منطقه کمرنگ کند و جمهوری‎آذربایجان را به هماهنگی بیشتر و عملی با مواضع سایر کشورهای ساحلی دراین خصوص سوق دهد.
۴- نتایج این اجلاس می‌تواند تأثیرات مثبتی بر توسعه روابط دوستانه کشورهای ساحلی با یکدیگر، تقویت همکاری‌های اقتصادی سودمند متقابل، تأمین امنیت محیط‌زیست، توسعه روابط فرهنگی، بشردوستانه و علمی و سایر همکاری‌ها باقی گذارد.
۵- چنانچه رئیس‎جمهور ایران نیز در سخنرانی خود در این اجلاس تأکید کرد، کشورهای ساحلی خزر می‌توانند زمینه ترانزیت و دسترسی به دیگر کشورها و مناطق را به‎خصوص از طریق بنادر ایران در خلیج‎فارس و دریای عمان فراهم آورند. به‎ویژه آنکه پس ‎از بحران اوکراین، اهمیت ترانزیت دریای خزر بیش ‎از پیش افزایش یافته و کریدور شمال- جنوب اهمیت بیشتری پیدا کرده‎ است.
۶- روسای ‎جمهور کشورهای ساحلی در بیانیه پایانی، امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر(آکتائو) مورخ ۱۲آگوست۲۰۱۸ را مهم ارزیابی کرده و توافق هرچه سریع‌تر پیش‎نویس موافقت‎نامه روش تعیین خطوط مبدأ مستقیم در دریای خزر را در قالب پنج‎جانبه خواستار شدند.
۷- بدون‎شک تدوین یک رژیم حقوقی جامع در دریای خزر درجهت تسهیل و تنظیم حقوقی و فنی بهره‌برداری از منافع این دریا ازجمله منابع انرژی و آبزیان آن و رسیدگی مطلوب به مسائل امنیتی کشورهای حاشیه این دریا مؤثر خواهد بود و دستاوردهای بلندمدت این اقدام بیشتر از نتایج کوتاه‎مدت و مقطعی اقدام‎های شتابزده و بی‌ضابطه در بهره‌برداری از منابع این منطقه خواهد بود. درعین حال باید توجه داشت، از آنجا که کنوانسیون آکتائو، حقوق و تعهدات طرف‎ها درباره استفاده از دریای خزر شامل آب، بستر، زیربستر، منابع‎طبیعی آن و فضای هوایی بر فراز دریا را تعیین و تنظیم می‌کند، زمانی باید به تصویب مجلس و تأیید نهایی جمهوری‎اسلامی ایران برسد که دست‌کم درحد رضایت‎بخش و قابل‎قبول، منافع و امنیت کشور را تأمین کند.
۸-  رئیس‎جمهور ایران در سخنرانی خود در اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر نهایی شدن «موافقتنامه چگونگی ترسیم خطوط مبدأ مستقیم» را شرط اجرای کنوانسیون آکتائو دانسته و بر درنظرگرفتن موقعیت ایران، به‎عنوان کشوری که «شکل ساحل آن آشکارا در وضعیت نامساعدی قرار دارد» تأکید کردند. بر این اساس کنوانسیون خزر زمانی باید به تصویب مجلس و تأیید نهایی جمهوری اسلامی ایران برسد که دست‌کم در حد رضایت‎بخش و قابل‌قبول منافع و امنیت کشور را تأمین کند. نگارنده معتقد است این حد رضایت‎بخش و قابل‎قبول، همانا تثبیت سهم محدوده ۲۰ درصدی ایران از سطح آب، بستر و زیربستر دریای خزر است که قبلا مورد تأیید شورای‌عالی امنیت‎ملی نیز قرار گرفته ‎است. این تصمیم حاوی مزیت‌های رضایت‌بخش زیر برای کشور است: اول اینکه با وجود حاکمیت ایران بر محدوده ۲۰درصدی دریا از تهدیدهای امنیتی ناشی از عبور و ورود کشتی‌های بیگانه کاسته خواهد ‌شد و همچنین منطقه اطلاعات پروازی نیز در این محدوده تعریف خواهد شد.
دوم آنکه هرچند در این شیوه به اندازه سیستم مشاع از منابع دریای خزر بهره‌مند نخواهیم شد، اما نسبت به شیوه‌های دیگر (۱۱ تا ۱۶درصد) منافع بیشتری نصیب ایران می‌شود و میدان‎های سردار جنگل و البرز در حوزه حاکمیتی ایران قرار می‎گیرد. این درخواست با توجه به متغیرهایی نظیر حقوق تاریخی کشورمان، موافقتنامه‌های پیشین، اصل انصاف و... باید مورد مطالبه طرف ایرانی قرار گیرد.

انتهای پیام

محسن محمدی‌الموتی؛  عضو هیأت ‎علمی دانشگاه
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.