علی باقری کنی که برای غربی‌ها بیش از هرچیز به روحیه مقاومش شناخته شده است، این روزها ناخواسته وارد متن حواشی مختلف شده است.

حاشیه‌سازی علیه متن

از شایعات بر سر برکناری او توسط امیرعبداللهیان که کمی بعد تکذیب شد تا سفر محرمانه به مسکو، که گفته می‌شود مستقیم از دوحه انجام شده و روس‌ها آن را علنی کرده‌اند. باقری کنی در این سفر با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیرخارجه روسیه دیدار کرده است. در تصویر منتشر شده از این دیدار، اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز دیده می‌شود. باقری در حالی راهی مسکو شده که نفس حضور ایران در مذاکره با آمریکا آن هم یکه و تنها مورد نقد برخی کارشناسان قرار گرفته بود. حالا ماجرا جدی‌تر شده؛ چرا که به‌نظر می‌‎رسد روس‌ها با علنی کردن سفر، تلاش دارند به جبهه غربی بفهمانند از مذاکرات مطلع هستند. همین امر زمینه انتقاد را فراهم کرده تا برخی کارشناسان اقدام دستگاه سیاست خارجی دولت سیزدهم را نقد کنند. گروهی دیگر نیز براین باورند حواشی این روزها بیش از آنکه ریشه در واقعیت داشته باشد، شیطنت‌های رسانه‌ای برای برهم زدن تمرکز تیم مذاکره است.
«توحید محمدزاده» کارشناس‌ و پژوهشگر تحولات اوراسیا در گفت‌وگو با قدس ضمن بررسی ابهامات سفر ناگهانی با اشاره به قوانین تشریفات و آداب کنسولی تصریح می‌کند: سفرهای دیپلماتیک نمی‌توانند غیر منتظره باشند؛ زیرا با دستور کار از قبل تعیین‌شده در نهادهای متولی امر سیاست خارجی انجام می‌پذیرند. با این اوصاف سفر عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده به مسکو غیرعادی نیست. 
محمدزاده با اشاره به اینکه، این روزها ایران و روسیه دو متحد راهبردی و در حال بحث و تبادل نظر در همه حوزه های اقتصادی و سیاسی هستند، رفت‌وآمدهای مقامات سیاسی دو کشور را امری طبیعی می‌داند. 
این کارشناس مسائل بین المللی می‌افزاید: یکی از بهانه‌های سفر باقری به مسکو می‌تواند رایزنی درباره مسائل  فی مابین و بحث و طرح‌ریزی بابت ابتکار عمل در مذاکرات آینده با غرب و آمریکا نیز  باشد.

دروغ پردازی رسانه‌ای 
بی توجه به روابط راهبردی

توحید محمدزاده با اشاره به دروغ‌پردازی رسانه‌ها نسبت به روابط تهران و مسکو و نپرداختن آن‌ها به عمق روابط راهبردی دو کشور ادامه می‌دهد: شرط اتحاد در روابط راهبردی، هماهنگی دوجانبه است. متحدان راهبردی باید با هماهنگی به موضوعات مشترک فی‌مابین رسیدگی کنند، به همین خاطر ما نباید انتظار داشته باشیم مقامات تهران و مسکو با هم دیدار نداشته باشند.
وی تأکید می‌کند: اگرچه ضرورت تبیین و توضیح منطق مذاکره از اولویت بالایی برخوردار است، اما دروغ، تخریب، شایعه و اختلاف‌افکنی و سیاه‌نمایی از جمله ابزارهای دشمنان ملت و غرب‌گرایان برای نفوذ رسانه‌ای و تشویش اذهان عمومی خواهد بود و جریان تخریب تا آخر علیه مقاومت ادامه خواهد داشت. برای عبور از تحریم باید مدام با کشورهای همسو و همپیمان همراهی و گفت‌وگو داشته باشیم. 
این کارشناس روابط بین‌الملل معتقد است در نتیجه فعالیت مناسب دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، امروز شاهد رشد روابط خارجی هستیم و این امر بیش از هرچیز باید مورد قدردانی قرار گیرد. محمدزاده همچنین با اشاره به ابعاد ژئوپلتیکی قطر، انتخاب محل جدید مذاکرات را برآمده از ابتکار عمل ایران می‌داند و می‌گوید: آوردن مذاکرات به مجاورت مرزهای عربستان سعودی، نوعی قدرت نمایی به حکام عرب و دیگر کشورهای دنیاست و نشان می‌دهد اراده ایران برای ایجاد تغییر در مذاکرات بسیار مهم تلقی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ایران، روسیه و چین قطعاً به واسطه منافع مشترک تعریف شده، هماهنگی‌هایی برای مذاکرات با یکدیگر دارند، ادامه می‌دهد: در عین حال که ما با این کشورها مذاکره داریم، طرف‌های غربی نیز با روس‌ها و چینی‌ها رابطه دارند و رایزنی می‌کنند.وی در انتها با تأکید بر اینکه، هماهنگی و برنامه‌ریزی در روابط دیپلماتیک امری جدانشدنی است، گفت: وضعیت امروز سیاست خارجی کشور، منطقی و مطلوب است و با رویکرد انقلابی دنبال می‌شود.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.