شماری از مردم لیبی در واکنش به وضعیت نابسامان معیشتی با برگزاری تظاهرات اعتراض‌آمیز به مقر مجلس نمایندگان(پارلمان) در طبرق واقع در شرق این کشور که تحت کنترل شورشیان خلیفه حفتراست، یورش بردند.

خنجر از پشت به «حفتر»

بنابر گزارش شبکه الجزیره، معترضان وارد مقر پارلمان شده و برخی اسناد رسمی و محتویات آن را آتش زدند. لیبی از زمان اعتراضات سال ۲۰۱۱ که با حمایت ناتو منجر به سرنگونی معمر قذافی شد، در هرج و مرج به‌سر می‌برد. اکنون نیز دو دولت موازی در طرابلس (دولت «وفاق ملی» به ریاست فائز السراج) و طبرق (تحت امر خلیفه حفتر) بر این کشور حکم می‌رانند. 
بر این اساس هرگونه ناامنی در این شرایط آشفته می‌تواند لیبی را بیش از پیش به هم ریخته و این کشور را وارد دوره دیگری از تنش‌های داخلی نماید. سفیر پیشین کشورمان در لیبی ضمن اشاره به این نکته در ریشه‌یابی تحولات این کشور نفت‌خیز شمال آفریقا می‌گوید: اگرچه نارضایتی‌های مردمی از وضعیت اقتصادی وجود دارد با این حال آنچه اتفاق افتاده زاییده مداخلات خارجی است. جعفر قنادباشی در این باره افزود: پارلمان شرق لیبی به‌تازگی مواضعی مغایر با خواسته‌های غرب داشته و این موضوع مورد رضایت اروپا و آمریکا نبوده و به نظر یکی از دلایل تنش را باید در همین نارضایتی جست‌وجو کرد. وی افزود: غربی‌ها پیشتر بر حمایت از خلیفه حفتر تأکید داشتند اما حال ظاهراً پشت حفتر را خالی کرده و او را تضعیف می‌کنند تا هم روسیه را زیر فشار بگذارند و هم اینکه ثبات نسبی با تمرکز بر طرابلس را برقرار سازند. قنادباشی با بیان اینکه غرب البته در این مقطع ترجیح می‌دهد دامنه اعتراضات در لیبی گسترش پیدا نکند، ادامه داد: لیبی کشوری نفت‌خیز است و غرب که در شرایط حاضر با بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین مواجه است، سعی دارد کشورهای نفت‌خیز که به بازارهای مصرف نزدیک هستند را آرام نگه دارد تا جریان صدور انرژی به اروپا مختل نشود. 
سفیر پیشین کشورمان در لیبی در مورد بیانیه چند روز پیش کشورهای غربی که در آن به‌شدت با تجزیه این کشور آفریقایی مخالفت کرده بودند هم می‌گوید: آمریکا و اروپا در حال حاضر به‌شدت مخالف تنش در این کشور هستند چرا که هراس دارند آتش آن به فراتر از مدیترانه هم برسد. نباید از یاد برد اتحادیه اروپا به‌شدت در موضوع مهاجران زیر فشار است و بنابراین به راه افتادن موجی دیگر از مهاجرت برای آن‌ها غیرقابل تحمل خواهد بود. وی در مورد آینده تحولات و اعتراضات در لیبی هم گفت: واقعیت این است که جنگ لیبی جنگی نیابتی بوده که در یک طرف آن فرانسه، عربستان و مصر و در طرف دیگر ترکیه و قطر قرار داشتند. اما اکنون کلیت غرب درباره احتمال نفوذ روسیه در تحولات لیبی در صورت وقوع هر درگیری که می‌تواند موجب گرانی انرژی شود به‌شدت نگران است. این نگرانی بی‌دلیل نیست چراکه هر افزایش بهای انرژی می‌تواند هم اروپا را زیر فشار بگذارد و هم اینکه با توجه به نزدیکی انتخابات میان‌دوره‌ای پارلمانی در آمریکا بایدن را در موقعیت ضعف قرار دهد.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.