۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۹
کد خبر: 807094

بایدن همچنان اسیر پاتک‌های ترامپ

دکتر یوسف عزیزی ، پژوهشگر ویرجینیا تک

 این روزها انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در جریان است. در رقابت برای گرفتن سبد آرای مردم آمریکا، بایدن همیشه به‌دنبال این بوده که اهرم‌های ترامپ را در انتخابات آمریکا خنثی کند تا در انتخابات آینده دیگر او یا هر کس دیگر با ذهنیت ترامپ نتواند روی کار بیاید.

 بعضی از این اهرم‌های ترامپ را می‌توان به‌شرح ذیل مطرح کرد.
 خروج از افغانستان: ترامپ در زمان حضورش نیروهای آمریکا در خاورمیانه را کاهش داد و این یکی از موضوعاتی بود که درباره آن در انتخابات ۲۰۱۶ خیلی صحبت کرده بود.
 واقعی کردن هزینه‌های ناتو: کشورهای عضو ناتو طبق اساس‌نامه این گروه باید حداقل ۲درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور امنیتی و نظامی کنند. پس از جنگ جهانی دوم و بعد از اینکه ناتو تشکیل شد، با توجه به شرایط، آمریکا معولاً هزینه بیشتری نسبت به کشورهای اروپایی در ناتو صرف می‌کرد. در تمام این سال‌ها اروپایی‌ها به‌خصوص کشورهای مهمی مثل فرانسه و آلمان زیر ۲درصد بودجه‌شان صرف امور امنیتی و نظامی می‌کردند. ترامپ خیلی روی این مسئله حساس بود و تأکید داشت اروپایی‌ها باید هزینه‌های امنیتی را خودشان پرداخت کنند و حتی بعضی از نیروهایش را به صورت نمادین از آلمان به لهستان برد و یا به سمت شرق آسیا منتقل کرد.
 نزدیک شدن به روسیه: یکی از اقدامات ترامپ این بود که تلاش داشت به روسیه نزدیک شود. اما با تحولات اخیر اشتباهی که اروپا و آمریکا کردند این است که روسیه را بیشتر به دامن چین هل دادند؛ یعنی روسیه الان در امور مالی و اقتصادی درواقع می‌خواهد بیشتر و بیشتر وابسته به چین شود و این درواقع به چین یک قدرت بسیار زیاد می‌دهد. درواقع هرچقدر غرب در حوزه نفت و انرژی، مسکو را تحریم کند، روسیه چین را به‌عنوان مشتری بالقوه در اختیار خواهد داشت. پس درحقیقت آمریکا یک اشتباه راهبردی کرده و از طرف بسیاری از کسانی که طرفدار نظریه واقع‌گرایی در روابط بین‌الملل در آمریکا هستند، مورد انتقاد قرار گرفته است.
 سروسامان دادن به اقتصاد آمریکا: ترامپ حدود ۲هزار میلیارد دلار روی زیرساخت‌های آمریکا سرمایه‌گذاری کرد. از آن‌طرف اقتصاد آمریکا به‌خصوص جهان غرب به خاطر شیوع کرونا در ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ وارد رکود شدیدی شده است؛ تورمی که الان آمریکا دارد در ۴۰سال اخیر بی‌سابقه بوده است. تورم ۹-۸ درصدی در اقتصاد آمریکا تورمی باورنکردنی برای مردم این کشور است. شاید نصف جمعیت آمریکا چنین تورمی را هیچ وقت در عمرشان تجربه نکرده‌اند و این تأثیرات مخربی روی کشورشان می‌گذارد. غرب در ماه‌های اخیر دوباره داشت زنده می‌شد و رشد اقتصادی‌اش پیشرفت می‌کرد اما مسئله اوکراین، قیمت انرژی را بسیار بالا برد. بحث قیمت انرژی در آمریکا بسیار مهم است؛ شیوه زندگی (life style) آمریکایی‌ها براساس خودرو شخصی است؛ بنابراین افزایش قیمت نفت تأثیر بسیار زیادی روی سبد رأی رأی‌دهنده‌ها در انتخابات چند ماه آینده (پاییز ۱۴۰۱ کنگره) دارد و خیلی‌ها این باور را دارند که حزب دموکرات به احتمال زیاد با این وضعیت تورم و با این قیمت انرژی و با عملکرد دولت بایدن هر دو مجلس یعنی سنا و کنگره را به جمهوری‌خواهان ببازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.