۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 807162

دلاری شدن بلیت زائران خارجی، بهانه ای برای گران فروشی به مسافران داخلی شده است

پرواز به مشهد به قیمت دلار

به گزارش قدس آنلاین، بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی از پنجم تیرماه برای مسافران غیرایرانی به نرخ دلار محاسبه می شود اما مشاهده ها حاکی از آن است که بلیت پرواز تهران -مشهد نیز با نرخ اتباع خارجی، به مسافر ایرانی فروخته می شود.
طبق تصمیم انجمن شرکت های هواپیمایی، بلیت پروازها در مسیرهای کمتر از یک ساعت به قیمت ۱۰۰دلار و در مسیرهای بیشتر از یک ساعت ۱۵۰دلار برای اتباع خارجی تعیین شده است. این طرح از ابتدا با مخالفت فعالان گردشگری مواجه شد. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در نامه ای به رئیس سازمان هواپیمایی کشور ضمن مخالفت با طرح بلیت دلاری برای مسافران غیرایرانی، درخواست کرد: تا زمان بررسی ابعاد مختلف این موضوع در یک کارگروه، از اجرا شدن این تصمیم خودداری شود. همچنین وزارت امورخارجه به این طرح واکنش نشان داد و درباره اثر پرهزینه آن در کشورهای همسایه و انصراف عراقی ها از سفر به ایران، به سازمان هواپیمایی هشدار داد. این هفته نیز قرار است معاون گردشگری با رئیس سازمان هواپیمایی درباره این موضوع جلسه تشکیل دهد.
بر اساس آمارها مشهد بعد از تهران رتبه دوم را در تردد مسیرهای هوایی کشور دارد و تصمیم جدید می تواند برروی پروازهای این شهر تاثیر بگذارد.


بلیت ۶میلیون تومانی تهران-مشهد
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی وجهانگردی ایران معتقد است: این رفتار شرکت های هواپیمایی نه تنها تبعیض آمیز است که برای کشور خطر دارد و نوعی خلاف قواعد بین المللی به شمار می آید.
حرمت ا... رفیعی به توجیهات انجمن شرکت های هواپیمایی برای دونرخی کردن بلیت پروازها مبنی بر اینکه «افزایش تقاضای اتباع خارجی در مسیر مشهد و شمال کشور باعث شده است متقاضیان داخلی، دسترسی کمتری به این پروازها داشته باشند»، اشاره کرد و افزود: اگر تقاضا افزایش یافته و بلیت ها از دسترس شهروند ایرانی خارج شده است، چرا آمار نمی دهند که چنددرصد از اتباع غیرایرانی از حمل ونقل هوایی استفاده می کنند؟ کمتر از ۵درصد صندلی های ناوگان هواپیمایی دراختیار اتباع غیرایرانی قرار دارد، با این حال انجمن شرکت های هواپیمایی به تمام ایرلاین ها بخشنامه کرده است که ۵۰درصد از ظرفیت صندلی های همه پروازها را به اتباع غیرایرانی اختصاص دهند و نرخ بیزینس برای این ظرفیت تعیین کنند. نکته دیگر، تعیین نرخ بیزینس برای صندلی اکونومی است. نرخ بیزینس تعریف مشخصی دارد. باید خدمات، صندلی و کترینگ ویژه به مسافر اختصاص داده شود. آیا این خدمات داده می شود؟ وی گفت: ۵۰درصد ظرفیت یک پرواز آن هم در همه مسیرها، مشتری غیرایرانی ندارد و فکر می کنم برنامه این گونه پیش رود که چند روز آن صندلی را با قیمت بیزنس عرضه کنند و زمانی که دیگر مشتری نداشت، همان ظرفیت را با قیمت بیزنس دراختیار مسافر ایرانی قرار دهند. در هفته گذشته پس از اجرای این طرح، دقیقا همین اتفاق افتاد؛ بلیت پرواز تهران -مشهد به نرخ اتباع خارجی، به مسافر ایرانی فروخته شد. مستندات داریم که بلیت صندلی اکونومی را ۶میلیون تومان به مسافر ایرانی قیمت داده اند.


دادن بهانه برای گران فروختن به مسافران داخلی
کارشناسان اقتصادی معتقدند که دونرخی شدن بلیت پروازهای داخلی در آینده تأثیر منفی بر روی مسافران داخلی می گذارد. درواقع دلاری شدن بلیت برای خارجی ها سبب می شود گرایش برای فروش بلیت به مسافران خارجی یا مسافران داخلی که توانایی دلاری خریدن بلیت ها را دارند، افزایش بیابد. این مسئله خودش را درنهایت به صورت کاهش قدرت خرید بلیت هواپیما توسط برخی مسافران داخلی و حذف این افراد از مسافرت با هواپیما نشان می دهد.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم معتقد است که دلاری شدن نرخ بلیت هواپیما بر روی مسافران داخلی نیز تأثیر منفی می گذارد. علی اکبر علیزاده قناد  گفت: این مسئله سبب می شود قیمت بلیت های داخلی هم افزایش یابد.
وی درباره تأثیر دلاری شدن بلیت ها بر روی اقتصاد مشهد نیز بیان کرد: این موضوع، افزایش هزینه ورود زائران خارجی به مشهد را به دنبال دارد و درنتیجه به کاهش ورود آن ها به شهر می انجامد.
وی بیان کرد: اگر ما دنبال توسعه ورود زائران خارجی از طریق کشورهای همسایه به مشهد هستیم، باید موانع را برداریم، نه اینکه با گران کردن هزینه های سفر، میزان ورود آن ها را به شهرمان کاهش دهیم.


لغو ۳۰درصد بلیت ها توسط زائران خارجی
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی  از تأثیر منفی دلاری شدن بلیت زائران خارجی برای سفر به مشهد خبر داد و گفت: از زمانی که این مسئله اعلام شده است، ۳۰درصد زائران خارجی که قصد سفر به مشهد را داشته اند، بلیت های خود را لغو کرده اند.
سعید ولی زاده افزود: وقتی که ما مبنای فروش بلیت به زائران خارجی را دلاری می کنیم، این مسئله تأثیر منفی بر روی آن ها گذاشته، سبب کاهش ورود زائران خارجی به مشهد می شود.
وی تاکید کرد: فعالان صنف گردشگری با این کار مخالف و معتقد هستند که این مسئله برای اقتصاد زیارت که پایه اقتصاد مشهد است، پیامد منفی دارد.
وی بیان کرد: اکنون شرکت های هواپیمایی دولتی، بلیت های خود را مانند گذشته و براساس ریال می فروشند اما برخی شرکت ها از ۵تیر بلیت هایشان را بر مبنای دلار برای مسافران خارجی محاسبه می کنند که این مسئله تاکنون بار منفی داشته است.


انتقاد از دونرخی شدن قیمت ها
رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران هم در این باره  گفت: دونرخی شدن سبب نارضایتی مسافران خواهد شد و به نوعی افزایش نرخ هواپیما و هتل ها، تنها منافع صنفی را تامین خواهد کرد و بر تامین منافع جمعی تأثیری نخواهد گذاشت.
فرید جواهرزاده اضافه کرد: در اصول حقوق گردشگری، اصلی به نام کدهای جهانی اخلاق وجود دارد که این کد جهانی تبعیض نگذاشتن بین گردشگران و شهروندان را مدنظر دارد و دونرخی شدن محصولات گردشگری در کشور ما با این اصل در تعارض است.
درنهایت باید گفت درشرایطی که ورود زائران خارجی به مشهد بعد از دو سال محدودیت های کرونایی، از سرگرفته شده است، بی شک این اقدام شرکت های هواپیمایی سرآغازی برای ارزی شدن نرخ سایر بخش ها در حوزه خدمات زائران خواهد بود و عاقبت خوشی برای اقتصاد مشهد نخواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: شهرآرا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.