مقامات ازبکستان می‌گویند که در ناآرامی‌های اخیر این کشور، صدها نفر زخمی و شماری نیز بازداشت شدند.

حداقل ۱۸ نفر در ناآرامی‌های ازبکستان کشته شدند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از اسپوتنیک، دفتر دادستانی کل ازبکستان اعلام کرد در پی ناآرامی‌ها در شهر « نوکوس»، پایتخت منطقه قره‌قالپاقستان، در روزهای اول و دوم ماه جولای، ۱۸ نفر براثر جراحات شدید کشته شدند.

«داورون جومانیازوف»، سخنگوی گارد ملی ازبکستان هم روز دوشنبه در نشستی تصویری و برخط در این باره افزود: در ناآرامی‌های اخیر ۲۴۳ زخمی شدند که ۹۴ نفر از آنها همچنان در بیمارستان بستری هستند. و در کل در ناآرامی‌های شهر نوکوس ۵۱۶ نفر بازداشت شدند که برخی از انها آزاد شدند.

روز جمعه، جمعیتی در منطقه مرکزی بازار شهر نوکوس تجمع کردند و خواستار آزادی یک وبلاگ نویس محلی شدند. این وبلاگ نویس خواستار تجمع و اعتراض علیه اصلاحات صورت‌گرفته در قانون اساسی ازبکستان شده بود.

معترضان منطقه قره‌قالپاقستان بر این باورند که در صورت تصویب این اصلاحات ، احتمالاً حق این منطقه برای جدایی از ازبکستان از دست خواهد رفت.

در پی این ناآرامی‌ها، «شوکت میرضیایف»، رئیس‌جمهور ازبکستان، در منطقه قره‌قالپاقستان از تاریخ ۳ژوئیه تا ۲ آگوست اعلام وضعیت اضطراری کرد و دستور حکومت نظامی و مقررات منع‌ آمدوشد در این منطقه را صادر کرد.

میرضیایف در اواخر سال ۲۰۲۱ روند اصلاح قانون اساسی ازبکستان را آغاز کرد و قرار است همه پرسی این اصلاحات تا پایان سال ۲۰۲۲ برگزار شود.

پیش نویس قانون اساسی جدید ازبکستان مشتمل بر بیش از ۲۰۰ اصلاحیه در ۶۴ ماده قانون اساسی است. گسترش دوره ریاست‌جمهوری از ۵ سال به ۷ سال، از جمله این اصلاحات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.