مقامات هند اعلام کردند به رغم ممنوعیت صادرات گندم، محموله جدیدی از این محصول کشاورزی را به افغانستان ارسال کرده است.

هند: با وجود ممنوعیت صادرات گندم، به افغانستان کمک کردیم

به گزارش قدس آنلاین، هند اعلام کرد که در ادامه کمک‌های بشردوستانه محموله جدید گندم به میزان ۲۵۰۰ تن را از طریق پاکستان راهی افغانستان کرده است. 

به نوشته روزنامه Mint چاپ دهلی‌نو، پانزدهمین محموله گندم کمکی هند به افغانستان ارسال شده و قرار است ۱۴ هزار تن دیگر طی روزهای آینده به این کشور جنگ زده ارسال گردد. 

بالبیر منگات، کمیسر گمرک هند در این خصوص توضیح داد که تاکنون ۳۶ هزار تن از ۵۰ هزار تن گندم اهدایی به افغانستان ارسال شده و مابقی این گندم نیز طی روزهای آینده به این کشور ارسال خواهد شد. 

آریندام باچی سخنگوی وزارت امور خارجه هند نیز درباره این خبر گفت: در ادامه کمک‌های هند به مردم افغانستان محموله جدید گندم به این کشور ارسال شده است. 

وی افزود: تعهد دولت هند به کمک بشردوستانه به مردم افغانستان ادامه خواهد داشت. 

سخنگوی وزارت خارجه هند ادامه داد: با کمک برنامه جهانی غذایی هند تاکنون ۳۳۵۰۰ تن گندم را به مردم افغانستان ارسال کرده و مابقی کمک تعهد شده نیز طی روزهای آینده به این کشور ارسال خواهد شد. 

به نوشته این روزنامه هندی، اولین محموله گندم کمکی هند به افغانستان به دنبال توافق این کشور با پاکستان در فوریه سال جاری میلادی انجام شده که براساس آن در جلال آباد تحویل مقامات طالبان شد. 

هند اخیرا اعلام کرده است که با دولت پاکستان بر ادامه ارسال گندم اهدایی به افغانستان به توافق رسیده و قرار است این گندم طی ۲ ماه آینده ارسال شود. 

این در حالی است که به دنبال بحران اوکراین و افزایش قیمت کالاهای اساسی از جمله گندم، دولت هند صادرات این محصول کشاورزی را ممنوع کرده است.

هند تنها یک روز پس از اعلام بالاترین رکورد صادرات گندم این کشور، از ممنوعیت صادرات این محصول به دلیل از بین رفتن آن به خاطر افزایش بی سابقه موج گرما و از طرفی افزایش یک شبه و چشمگیر قیمت آن در داخل کشور خبر داد.

این ممنوعیت صادرات تاکنون ادامه داشته است. 

از طرف دیگر، طالبان نیز با هدف کنترل قیمت گندم و مواد غذایی، خروج این محصول کشاورزی از افغانستان را ممنوع کرده است.

«ذبیح‌الله مجاهد»، سخن‌گوی طالبان در این رابطه گفت: به تمام گمرکات دستور داده شده تا از خروج گندم به خارج از افغانستان ممانعت به عمل آورند. 

وی هدف از این اقدام را جلوگیری از کمبود گندم و کنترل قیمت مواد غذایی در افغانستان عنوان کرده است.

گندم غذای اصلی مردم افغانستان را تشکیل می‌دهد. براساس برآورد، این کشور برای جمعیت ۳۳ میلیونی خود به بیشتر از شش میلیون تُن گندم نیاز دارد.

پیش از این سازمان ملل در گزارش جدید خود اعلام کرده بود که امنیت غذایی در افغانستان به مرحله فاجعه رسیده و نزدیک به ۲۰ میلیون نفر از جمعیت این کشور با گرسنگی شدید مواجه هستند.

روسیه و اوکراین بزرگ‌ترین صادرکنندگان گندم به بازار جهانی به شمار می‌روند و بروز درگیری نظامی بین این دو کشور موجب شده تا از عرضه میلیون‌ها تن گندم به بازار جهانی جلوگیری شده و قیمت این محصول اساسی غذایی در بازار جهانی به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.