مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی از شناسایی ۳۰ کانون فرسایش بادی در ۲۳ شهرستان این استان خبر داد.

شناسایی ۳۰ کانون فرسایش بادی در ۲۳ شهرستان خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، محسن فنودی چرای مفرط دام، استفاده بی‌رویه از منابع آب، دخالت‌های انسانی و برداشت بیشتر از مرتع را از جمله عوامل گسترش و افزایش بیابان‌های این استان دانست.

وی با تأکید بر اینکه باید با مشارکت، کمک، همت و تلاش مضاعف مردم و مشارکت همه دستگاه‌ها جلوی افزایش بیابان‌ها را بگیریم، افزود: متأسفانه توسط سودجویان شاهد قطع تاغ زارها هستیم که در این راستا از مردم تقاضا داریم گزارش‌های خود را از طریق سامانه‌های شبانه‌روزی ۱۳۹ و ۱۵۰۴ به یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی اطلاع دهند تا با حضور به موقع جلوی قطع بی‌رویه تاغ زارها گرفته شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی یادآور شد: شاید برای موضوعات دیگر یک‌بار فرد متخلف را ببخشیم اما طبق آئین نامه‌ها برای قطع درختان تاغ به هیچ عنوان بخشش نداریم و برخوردهای قانونی صورت می‌گیرد.

شناسایی ۳۰ کانون فرسایش بادی در ۲۳ شهرستان خراسان رضوی
عکس از آرشیو

وی اظهار کرد: برای اینکه هر درخت تاغ در کویر ماندگار شود از کاشت، آبیاری و نگهداری آن سه سال زمان می‌برد و در این مدت هزینه‌های بسیاری صورت می‌گیرد.

فنودی، جلوگیری از ریزگردها، شور شدن اراضی و افزایش بیابان را از جمله مهم‌ترین اثرات تاغ زارها دانست و تصریح کرد: نباید گذاشت به دلیل شور شدن اراضی زمین‌های کشاورزی به بیابان تبدیل شوند.

وی یادآور شد: در سال گذشته ۱۴۰ پرونده کشفیات چوب داشته‌ایم که در این راستا ۷۸۵۲ اصله چوب نیز کشف شد، از ابتدای امسال تاکنون هم ۳۲ فقره پرونده تشکیل و ۳۵۲۶ اصله چوب کشف شد.

بیابانی شدن ۸ شهرستان خراسان رضوی طی ۱۰ سال

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در ادامه از افزایش بیابان در خراسان رضوی خبر داد و گفت: باوجود اینکه در سال ۱۳۸۹ بالغ‌بر ۷۶۸ هزار هکتار کانون بحران فرسایش بادی در قالب ۱۵ کانون در ۱۵ شهرستان داشتیم اما مساحت بیابان‌ها در ۱۰ سال بعد یعنی سال ۱۳۹۹ به یک‌ میلیون و ۲۵۵ هزار هکتار در قالب ۳۰ کانون فرسایش بادی در ۲۳ شهرستان افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه در خراسان رضوی ۵.۵ میلیون هکتار بیابان داریم که ۲.۴ دهم میلیون هکتار آن مناطق تحت فرسایش بادی هستند، گفت: هر چند تا دو سال گذشته ۲۲ شهرستان خراسان رضوی کانون فرسایش بادی داشتند اما امسال نیز شهرستان مشهد به مناطق بیابانی اضافه شد.

فنودی تصریح کرد: از ۲.۴ دهم میلیون هکتاری که در خراسان رضوی تحت فرسایش بادی هستند ۱.۲ میلیون هکتار کانون بحران است.

وی با بیان اینکه از سنوات گذشته تاکنون در ۱.۵ میلیون هکتار عملیات بیابان‌زدایی انجام شده است، اظهار کرد: سال گذشته در سطح ۲۰ هزار هکتار با اعتبار ۱۸ میلیارد تومان عملیات بیابان‌زدایی انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: تلاش می‌شود در سال جاری با اعتبار ۳۶ میلیارد تومان که از محل سفر ریاست جمهور به استان و اعتبارات ملی و استانی تأمین شده ۳۰ هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی را در سطح استان انجام دهیم.

وی افزود: امسال در مرحله اول ۴۰۰ هکتار عملیات بیابان‌زدایی در روستای اسحاق‌آباد و عملیات آبخیزداری را در روستای کسرینه شهرستان کاشمر انجام می‌شود.

انجام ۴۵۰۰ هکتار طرح بیابان‌زدایی با کمک مردم

فنودی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه اعتبارات دولتی قابل توجه نیست از مردم تقاضا داریم برای انجام عملیات‌های بیابان‌زدایی و آبخیزداری در منطقه خودشان کمک و مشارکت کنند و خود ما هم عملیات اجرایی را انجام خواهیم داد.

وی از وجود طرح‌هایی مانند گیاهان دارویی، کویر نوردی و... که مردم را در کارهای اقتصادی مشارکت می‌دهد خبر داد و گفت: با مشارکت مردم در این طرح‌ها ضمن اینکه جلوی ازدیاد بیابان گرفته می‌شود به اقتصادشان کمک خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی مطرح کرد: تاکنون با آستان قدس رضوی و شرکت نفت و گاز سرخس نیز مشارکت‌هایی را داشته‌ایم، با هر روشی که جلوی از بین رفتن زیرساخت‌ها، زیربناها، تأسیسات، اقتصاد مردم و... را به دلیل افزایش بیابان بگیرد آماده مشارکت و همکاری هستیم.

وی با بیان اینکه تاکنون با مشارکت مردم در سطح ۴۵۰۰ هکتار طرح بیابان‌زدایی اجرا شده است، ابراز امیدواری کرد؛ با مشارکت بیشتر مردم طرح‌های بیشتری را انجام دهیم و جلوی افزایش بیابان‌ها را بگیریم.

شناسایی ۳۰ کانون فرسایش بادی در ۲۳ شهرستان خراسان رضوی
عکس از آرشیو

فنودی بیان کرد: هر چند طی سنوات گذشته هر سال در سطح ۱۵ هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی انجام می‌شده اما از سال گذشته ۲۰ هزار هکتار انجام شده و در سال جاری نیز ۳۰ هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی را انجام خواهیم داد.

اعتبارات موجود جوابگوی اجرای طرح‌ها نیست

وی اعتبارات موجود را جوابگوی اجرای طرح‌ها ندانست و گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی حاضر به مشارکت با دستگاه‌های دولتی است که گرد و غبار و ریزگردها آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به سیستم و دستگاه‌ها خسارت وارد می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی افزود: باوجود اینکه ۱.۲ میلیون هکتار کانون بحران داریم و ۲.۴ میلیون هکتار مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی هستند اما با اعتبارات موجود نهایت سالیانه ۳۰ هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی می‌توانیم انجام دهیم.

وی اظهار کرد: هر چند با اعتبارات موجود نمی‌توان به سرعت مشکلات را رفع نمود اما امیدواریم با مشارکت مردم ضمن انجام طرح‌های بیابان‌زدایی جلوی قطع بی‌رویه تاغ زارها را که سودجویان برای تولید زغال انجام می‌دهند، بگیریم.

فنودی مشارکت مردم و تمام دستگاه‌های اجرایی برای جلوگیری از زیاد شدن بیابان را ضروری دانست و گفت: انجام بیابان‌زدایی فقط مربوط به منابع طبیعی نمی‌شود بلکه مشارکت همه دستگاه‌ها و مردم را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه اعتبارات موجود برای اجرای عملیات مقابله با بیابان‌زایی یا بیابان‌زدایی محدود است، تصریح کرد: با توجه به اینکه تاغ کاری را فقط در ماه‌های دی و بهمن می‌توانیم انجام دهیم اگر مردم در این ماه‌ها مشارکت کنند، مساحت بیشتری را می‌توانیم تحت پوشش این عملیات قرار دهیم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با بیان اینکه ۴۷ درصد از مساحت ۱۱ میلیون هکتاری استان خراسان رضوی را بیابان تشکیل می‌دهد، گفت: برای جلوگیری از رشد بیابان‌ها، شناخت گونه‌های بهتر گیاهی و روش‌های مناسب‌تر احیا، نیاز به انجام پژوهش و کار علمی است.

وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ و با حضور رئیس جمهور در خراسان رضوی، اعتبارات ما با رشد ۲ برابری به ۳۶۰۰ میلیارد ریال رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.