شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش دارند تا به نیازهای جدید جامعه پاسخ بدهند و موضوع سلامت و تامین تجهیزات پزشکی برای درمان برخی بیماری‌ها، از جمله مهمترین و حیاتی‌ترین این نیازها است که نگاه ویژه‌ای را می‌طلبد.

پیشتازی خراسان رضوی در تولیدات دانش‌بنیان پزشکی/ فعالیت ۲۵ شرکت فناور در این حوزه

به گزارش قدس آنلاین، شرکت های دانش بنیان خراسان رضوی چندین سال است که فعالیت خود را در حوزه های پزشکی آغاز کرده و به موفقیت هایی نیز دست یافته اند اما تداوم این توفیقات و ارتقای دستاوردهای دانش بنیان ها در این بخش، نیازمند کمک و یاری پررنگتر مسوولان است تا این استان به قطب دانشی و تولید در حوزه پزشکی بدل شود.

برخی تجهیزات پزشکی که تا چند سال پیش از دیگر کشورها وارد می‌شد، اکنون با همت و اراده نخبگان فعال در بخش دانش بنیان استان تولید شده و آنان توانسته اند برای تولیدات خود از اداره کل تجهیزات پزشکی نیز پروانه ساخت گرفته و از خروج ارز از کشور جلوگیری کنند.

محصولات حوزه پزشکی از ارزش افزوده بالایی برای کشور برخوردار هستند و با توجه به اهمیت موضوع سلامت، شرکت‌های پارک علم و فناوری در دوران پاندمی کرونا توانستند نقش بسزایی در خدمت رسانی به بیماران کووید ۱۹ داشته باشند و از سوی دیگر بسیاری از بیمارستان‌های کشور نیز سعی کردند تا با شرکت های داخلی که تولیداتی مطابق با فناوری‌های روز دارند، ارتباط برقرار کرده و نیاز خود را از طریق آنها برطرف سازند.

هم اینک حدود ۱۰۰ شرکت فناور در پارک علم و فناوری خراسان رضوی در حوزه‌های مختلف فنی و مهندسی از جمله مکانیک، مکاترونیک، برق و الکترونیک، مواد، پلیمر و تجهیزات پزشکی فعالیت می کنند و ۱۲ هزار میلیارد ریال گردش مالی فقط در ۲۵ شرکت مربوط به تجهیزات پزشکی با اشتغال‌زایی بیش از ۶۰۰ نفر ایجاد شده است.

پارک علم و فناوری خراسان رضوی، از قطب‌های تولید تجهیزات پزشکی در کشور است که با معرفی محصولات دانش بنیان آن می‌توان شرایط مناسبی را برای تامین نیاز داخل کشور به دست آورد، همانگونه که در دوران پاندمی کرونا نیز توانستند تولید دستگاه ونتیلاتور را برای تمام آی.سی.یوهای بیمارستانی کشور تولید و تامین کنند.  

معرفی برخی از محصولات 

یکی از کارکردهای شرکت‌های دانش بنیان، ساخت تجهیزات روزآمد و متناسب با نیاز جامعه است که کشور ما به واسطه تحریم های ظالمانه دشمنان امکان واردات این محصولات را ندارد و شرکت های دانش بنیان باید سعی کنند تا با ساخت و شبیه سازی، نیاز کشور را برطرف کنند.

از طرفی باید نگاه بلندمدت ما به سمت ساخت محصولاتی برود که صفر تا صد آن در اختیار شرکت های داخلی باشد تا حتی بازار دیگر کشورها به سوی ایران نگاه داشته باشند.

مدیرعامل شرکت توس نانو در خراسان رضوی گفت: محصولات تولیدی این شرکت در حوزه اتوماسیون آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تلاش شده است تا آزمایش‌ها از حالت دستی خارج شود و خطای انسانی نیز به کمترین میزان ممکن برسد. ‌

محمدعلی غرابادیان  با اشاره به اینکه این محصولات در سه حوزه اصلی تجهیزات مواد و اندازه‌گیری، تزریق و توزیع است، افزود: در طول سه سال گذشته این شرکت توانسته ۱۲ محصول جدید را به حوزه فناوری معرفی کند که نیمی از آنها جنبه فناورانه در حوزه سلامت داشته است.

وی از جمله تولیدات این شرکت را دستگاه تمام خودکار اندازه گیری سطح ویژه ترکیبات در غلظت های مختلف و دستگاه اندازه گیری کشش سطحی عنوان کرد که در آزمایشگاه های کنترل کیفیت استفاده می شود؛ و گفت: پمپ‌های تزریق پریستالتیک، پمپ‌های سرنگی اتوسمپلر، دستگاه لایه نشانی مولکولی، دستگاه لایه نشانی غوطه وری (Dipcoder ) و دستگاه لایه نشانی چرخشی (Spin Code) از دیگر ساخته های این شرکت است.

باروری با محصول 

شرکت فناور شمس آزمای پیشرو طب خراسان نیز با ارائه کیت آزمایشگاهی تعیین میزان شکنندگی اسپرم سعی کرده است تا در حوزه جوانی جمعیت و فرزندآوری، به عنوان نیاز امروز جامعه ایرانی، نقش بسزایی داشته باشد.

مدیرعامل این شرکت گفت: معمولا گرما و اشعه ای که از گذاشتن گوشی همراه در جیب شلوار، گذاشتن لپ تاپ روی پا و قرار گرفتن در معرض سایر امواج مختلف ساطع می شود، می تواند باعث ایجاد اختلال نازایی در مردان شود.

محمد گلمکانی با اشاره به اینکه در پدیده نازایی، بررسی اسپرم و کیفیت آن دارای اهمیت بسیاری است، افزود: در سطح کشور تنها ۲ شرکت در زمینه تولید کیت‌های آزمایشگاهی در این خصوص فعالیت می‌کنند که سیاست ما پایین آوردن قیمت و حفظ شرایط رقابتی مناسب است. 

وی ادامه داد: این شرکت از سال ۱۳۹۸ به عنوان پیش فناور وارد پارک علم و فناوری خراسان رضوی شد و اکنون به سطح بالایی از فناوری رسیده است و قرار است سوله‌ای برای تولید محصولات در اختیار ما قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت فناور شمس آزمای پیشرو طب اظهار کرد: البته مواد اولیه وارداتی این بخش، دارای کیفیت بهتری هستند ولی تلاش هایی در جریان است تا مواد اولیه موجود در کشور را با کمک متخصصان داخلی، به کیفیت محصولات وارداتی برساند به گونه ای که حتی امکان صادرات آن نیز فراهم شود.

گلمکانی اظهار کرد: این شرکت همچنین تولید کننده کیت‌های آزمایشگاهی در شرق کشور است که مجوز سازمان غذا و دارو و ایزو را نیز دریافت کرده‌ است. 

نخستین سازنده داخلی ماشین‌های بی‌هوشی اتاق عمل 

یکی از مدیران شرکت احیا درمان پیشرفته مشهد نیز با اشاره به اینکه این شرکت از سال ۱۳۸۳ در حوزه تولید تجهیزات پزشکی فعالیت دارد و نخستین شرکتی است که ونتیلاتورهای مراقبت‌های ویژه و ماشین‌های بیهوشی اتاق عمل را در کشور تولید کرده است، گفت: محصولات تولیدی این شرکت به روش انتقال فناوری وارد کشور شده و در ایران تولید می‌شود و اکنون بیش از ۱۰ هزار دستگاه تولیدی این شرکت در سطح کشور نصب شده و در حال خدمات دهی است.

میلاد عادلی با بیان اینکه محصولات این شرکت قابلیت رقابت با بهترین برندهای خارجی را دارد، افزود: از سال ۱۳۹۵ تولید دستگاه سی تی اسکن را آغاز کرده ایم که برای درمان‌های پیشرفته مورد نیاز است و همچنین این شرکت، زیرساخت‌ها و قابلیت لازم برای ساخت دستگاه ام آر آی را نیز داراست. 

وی با اشاره به سوابق فعالیت این شرکت اظهار کرد: این شرکت ۲ سال پیش به عنوان یک واحد دانش‌بنیان پیشگام، از شهرک صنعتی توس مشهد وارد پارک علم و فناوری خراسان رضوی شد و اکنون بیش از ۱۰ هزار مترمربع فضای تولیدی در اختیار دارد. در این فضا سه مدل ونتیلاتور تولید می‌ شود که اکنون دستگاه بیهوشی و تولید دستگاه سی تی اسکن نیز در این کارخانه انجام می‌شود. اقداماتی نیز در مورد تولید محصولات دیگری مانند ام. آر. آی انجام شده است که اگر حمایت‌های لازم صورت گیرد، به سرانجام خواهد رسید.

محسن شهرآیینی، مدیرعامل شرکت الکترومد پرشین توس نیز که از سال ۱۳۹۳ در پارک علم و فناوری خراسان رضوی مستقر و در حال تولید است، گفت: نخستین دستگاه تولیدی این شرکت دانش‌بنیان، دستگاه ثابت کننده بافت قلب بود که در جراحی قلب مورد استفاده است و با وجود بازار رقابتی که به واسطه تخصیص ارز دولتی به کالای وارداتی وجود داشت، با حمایت پارک علم و فناوری و کادر پزشکی و جراحی توانستیم دستگاه ساخته خود را ارتقای کیفی دهیم به نحوی که هم اکنون ۹۰ درصد بازار را محصولات ما دربرگرفته است.  

سوزن های نمونه برداری جدید 

شرکت دایا دانش گستر آرمان نیز دارای تحقیقات بسیار در حوزه پزشکی است که ۲ محصول جدید این شرکت از سری سوزن‌های نمونه برداری است.

رییس هیات مدیره این شرکت گفت: این شرکت نخستین تولیدکننده سوزن های بیوبسی در ایران است. محصولات ارائه شده آن شامل سوزن بیوبسی مغز استخوان برای نمونه برداری از بافت سخت، سوزن نیمه خودکار برای نمونه برداری از انواع بافت‌های نرم، سوزن شیبا و انواع محصولات تخصصی چشم پزشکی شامل تیغه‌های چشم پزشکی و ست‌های سرم چشم پزشکی است.

رسول یاری افزود: تولیدات دانش‌بنیان این شرکت برای تشخیص انواع بیماری های سرطان و میزان پیشرفت بیماری کاربرد دارد. 

حمایت از شرکت های دانش‌بنیان، مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و در مسیر ایجاد اشتغال و رفع نیازهای کشور است و دولت سیزدهم نیز پشتیبانی از این شرکت ها را در اولویت برنامه های خود قرار داده است که بدون شک اگر برنامه های حمایتی از سطح بخشنامه و سخن فراتر رفته و رفع مشکلات این حوزه جنبه عملی به خود بگیرد، شاهد ارتقا و رشد روزافزون شرکت های دانش‌بنیان و تاثیرات مثبت آن در عرصه جامعه خواهیم بود.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.