با فرارسیدن ایام مسلمیه، بوی محرم در ملک ری می پیچد و در این ایام که مسافر ری، میزبان عزاداران سفیر امام حسین(ع) است، طلیعه ماه محرم و دو ماه عزاداری برای شهدای دشت نینوا در کربلای ایران آغاز می‌شود.

میهمان ری، میزبان عزاداران غریب کوفه/ طلیعه حماسه عاشورا با مسلمیه آغاز می‌شود

به گزارش قدس آنلاین سفیری از مدینه راهی کوفه می‌شود و غریبانه به شهادت می‌رسد. سال‌ها بعد مسافری از مدینه راهی ری می‌شود و غریبانه از دنیا می‌رود. سفیر کوفه قبل از واقعه کربلا فدای عشق حسین(ع) می‌شود تا اولین شهید راه ثارالله باشد و مسافر ری ۱۸ بار حرم تخریب شده حسین(ع) را بازسازی می‌کند تا اولین مدافع حرم اباعبدالله باشد.

میزبانی غریب از غریب

نزدیک صد سال است که عزاداری «مسلم» سفیر امام حسین(ع) در حرم «عبدالعظیم»، مسافر ری برگزار و میهمان ری، میزبان عزاداری غریب کوفه می‌شود. پس از ۱۴ قرن ندای «وا مسلما» از حرم سیدالکریم به اوج آسمان می‌رسد و زائران عبدالعظیم غربت مسلم را در کوچه و بازار ری فریاد می‌زنند تا کم کم آماده ورود به ماه محرم‌الحرام و عزاداری برای ارباب بی کفن شوند.

مسلم که بود؟

مسلم بن عقیل پسرعموی امام حسین(ع) و داماد امیرالمومنین حضرت علی(ع) بود که  در برخی فتوحات مسلمانان و جنگ صفین حضور داشت و  در واقعه کربلا سفیر اباعبدالله در کوفه بود.

هنگام خروج امام حسین(ع) از مدینه به سوی مکه، مسلم بن عقیل یکی از همراهان امام بود. پس از اینکه نامه‌های مردم کوفه به امام رسید، حضرت اباعبدالله مسلم را به کوفه فرستاد تا اوضاع و شرایط آن شهر را بررسی کند و درباره درستی ادعای کوفیان اطمینان پیدا کند و به امام گزارش کند. اما مسلم در کوفه غریبانه شهید شد و پیام «به کوفه میا» به امام نرسید.

مسلمیه تائیدیه محرم

ایام مسلمیه که می‌رسد، به یاد سفیر عاشورا در دل‌ها غوغا به‌پا می‌شود، مسلمیه موسم درد و غم است، وقت اشک و سوز و آه و ماتم است، مسلمیه وقت احیای دل است، غربتی آغشته با آب و گل است، مسلمیه رزق ما غم می‌شود، ماه ذی‌الحجه محرم می‌شود.

عزاداری مسلمیه تائیدیه برای محرم است. با عزاداری در ایام شهادت مسلم بن عقیل برای محرم تایید می‌شویم، زیرا حضرت مسلم نائب خاص ابی‌عبدالله(ع) در حماسه تاریخ ساز و جاویدان عاشورا است.

با فرارسیدن ایام شهادت مسلم بن عقیل عطر محرم در فضا می پیچد و این لیالی نورانی، طلیعه‌ای معنوی برای دو ماه عزاداری آل الله است.

آئین سنتی مسلمیه

شب‌های مسلمیه در ششم، هفتم و هشتم ماه ذی‌الحجه همزمان با شب شهادت امام محمدباقر(ع) برقرار و با شب عرفه و شهادت حضرت مسلم بن عقیل(ع) ختم می‌شود.

مجاوران، زائران و دسته جات مذهبی از سراسر کشور و به ویژه استان تهران با شرکت در این مراسم که به آیین مسلمیه معروف است در کربلای ایران به اولین شهید قیام امام حسین(ع) ابراز عشق و علاقه کرده و در رثای شهیدان کربلا به عزاداری می‌پردازند.

حاج مرزوق پایه‌گذاری عزاداری مسلمیه

 بنیانگذار این آئین سنتی «حاج مرزوق عرب حائری» است. حاج مرزوق در حدود یک‌صد سال پیش با دعوت هیأت بنی فاطمه(س)، از کربلا به ایران آمد. در سالی که حاج مرزوق به ایران آمد، برای روز شهادت حضرت مسلم (ع) برنامه‌ریزی کرد و قرار شد دسته راه بیندازند و عزاداری کنند که رفته‌رفته به صورتی درآمد که در شب اوّل، هیأت بنی فاطمه(س) و هیأت بزّازها و دسته‌هایی از قنات‌آباد و شهرری می‌آمدند و شب دوّم مخصوص «جامعه وعّاظ تهران» بود و شب سوّم نیز روحانیون «سادات شیرازی» می‌آمدند و یکی از آنها سخنرانی می‌کرد.

چهارپایه‌خوانی در بازار ری

 در شبهای مسلمیه، از سر بازار تا انتهای بازار ۴۰۰ ساله ری، زیر سقف گنبدی آجرچین سوز صدای روضه‌خوانان می‌پیچد و پیرغلامانی که حتی با کهولت سن و طبق روال صد ساله، خود را به شهرری رسانده و در گذر حضرتی و چهارسوق بازار با اجرای آیین‌هایی مانند «چهارپایه خوانی» و «دو دمه خوانی» کربلایی به پا می‌کنند.

ثبت ملی مسلمیه

عاشقان و دلدادگان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با حضور گسترده خود در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر سیدالکریم به مدت سه شب بعد از نماز مغرب و عشاء عزاداری و سوگواری می‌کنند.

دسته های سینه زنی نیز از میدان شهرری و با عبور از خیابان حرم و بازار ری خود را به حریم ملک پاسبان ری رسانده و در صحن‌های حرم مطهر تجمع کرده و مراسم باشکوهی به یاد نخستین شهید واقعه کربلای حسینی برپا می‌کنند.

مراسم عزاداری معنوی مسلمیه شهرری در سال ۱۳۹۹ با دستور و امضای وزیر میراث فرهنگی ثبت ملی شد و سند ثبت ملی این مراسم به شماره ۲۰ هزار و ۱۰۱ صادر و در مرکز اسناد آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) نگهداری می شود.

از مسلمیه تا اربعین

شهرری همواره میزبان آئین‌ها و برنامه‌های مهم ملی و مذهبی بوده است. مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی و آیین سنتی مسلمیه، دو مورد از مراسم‌های مذهبی است که منحصرا در شهرری به طور ویژه و متمرکز برگزار می‌شود.

در بین حدود ۹ هزار امامزاده در ایران، بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم(ع) به دلیل برکت و معنویت وجود محدث والامقام حضرت سیدالکریم(ع) از ویژگی خاص و ارتباط معنوی منحصربه‌فردی با کربلای حسینی برخوردار است که فرمایش و ارزیابی امام هادی(ع) از ثواب زیارت ایشان به‌مثابه حضرت سیدالشهدا(ع) اهمیت و قداست این مجموعه مقدس را بیش‌ازپیش آشکار کرده است.

با توجه به تعبیر مقام معظم رهبری از ری به‌عنوان قبله تهران و تأکید ایشان به نگاه فرهنگی به همه بقاع متبرکه و مقدس و با استفاده از ظرفیت بالای امامزادگان واجب ‌التکریم شهرری، برنامه‌های مختلف مذهبی در طول سال در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می‌شود که یکی از این برنامه‌های شاخص و قدیمی مراسم لیالی مسلمیه است.

تعطیلی دوساله آئین ۱۰۰ ساله

طی دو سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا، آئین با سابقه مسلمیه با بیش از ۱۰۰ سال مراسم مذهبی در شهرری تعطیل شد. سال ۱۳۹۹، آیین مسلمیه بدون حضور جمعیت و به طور مجازی در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار و در سال ۱۴۰۰ نیز آستان خبر عدم برگزاری این آیین را اعلام کرد که تعدادی از هیئات مذهبی به طور خودجوش در میدان شهرری به عزاداری پرداختند.

ملک ری میزبان عزاداران سفیر حسین(ع)

آیین مسلمیه ۱۴۰۱، امسال پس از دو سال تعطیلی، با حضور ۷۴ هیأت مذهبی و عاشقان و دلدادگان اهل بیت علیهم السلام از امشب چهارشنبه پانزدهم تیرماه تا جمعه هفدهم تیرماه  طبق روال سال‌های گذشته بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود تا مردم مومن و ولایتمدار شهرری که همیشه پیشرو در فعالیت‌های سیاسی، مذهبی و فرهنگی هستند، بار دیگر میزبان عزاداران سفیر فرزند رسول خدا در ملک ری باشند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.