ساخت سریال‌های الف ویژه که عموماً به نام فاخر هم شناخته می‌شوند و قرار است یک سر و گردن از سریال‌های معمولی بالاتر باشند، از جمله مأموریت‌های اصلی سازمان صداوسیماست و در دهه‌های مختلف نیز تولیدات قابل قبولی ارائه داده است.

۴ پروژه فاخر تلویزیونی در راهند

تولید مجموعه‌های متعددی همچون «امام علی(ع)»، «یوسف پیامبر»، «در چشم باد»، «مختارنامه»، «کلاه پهلوی» و... در ذیل همین مأموریت و تعریف می‌گنجند. از آنجایی که این سریال‌ها به نسبت سایر آثار تولیدی هزینه تولید بالاتری دارند و نیازمند زمان بیشتری در مراحل پیش‌تولید و ساخت هستند، طبیعتاً برنامه‌ریزی برای ساخت چندین سریال به طور همزمان می‌تواند آنتن را در بازه‌های زمانی مختلف تأمین کند. این روزها نیز چهار سریال الف در مراحل مختلف تولید هستند و تعدادی از آن‌ها به زودی روانه آنتن خواهند شد. 
در این گزارش نگاهی اجمالی به چهار پروژه فاخر و کلیدی تلویزیون که توسط سیمافیلم تولید می‌شوند، خواهیم داشت.

«سلمان فارسی» جذاب و تاریخی
حتماً از چند و چون تولید سریال «سلمان فارسی» باخبر هستید. خالق «مختارنامه» این بار سراغ داستانی دیگر از صدر اسلام رفته و قرار است باز هم سریال جذاب و ماندگاری را برای علاقه‌مندان به مجموعه‌های جذاب تاریخی رقم بزند.
این مجموعه تاریخی به دوران زندگی و مهاجرت سلمان فارسی از تولد تا صدر اسلام می‌پردازد و سه مقطع ایران دوره ساسانی، بیزانس و حجاز صدر اسلام را روایت می‌کند. پروژه سلمان فارسی که نگارش اولیه آن در سال ۱۳۷۸ به پایان رسیده بود، پس از وقفه‌ای ۲۰ ساله در دی‌ماه ۱۳۹۸ در کرمان کلید خورد. قشم، شاهرود، جلفا و رود اَرَس، شهرک غزالی، سواحل مازندران، شهرک سینمایی نور و... از مکان‌هایی بودند که ظرف دو سال گذشته فیلم‌برداری در آن‌ها صورت گرفت و این روزها همچنان در شهرک دفاع مقدس ادامه دارد و به زودی به شهرک غزالی می‌رسد. 
این سریال که یکی از عظیم‌ترین سریال‌های تاریخ تلویزیون است با بیش از هزار و ۵۰۰بازیگر جلو دوربین رفته، ۱۲ هزار دست لباس برای آن دوخته شده و لوکیشن‌های بی‌شماری دارد. 
نقش سلمان فارسی را در این پروژه سه بازیگر در سه مقطع کودکی و نوجوانی، جوانی و میانسالی و پیری ایفا می‌کنند که علیرضا شجاع‌نوری نقش دوران میانسالی و پیری سلمان را بازی می‌کند و بازیگران شاخصی همچون فرهاد اصلانی، داریوش فرهنگ، رضا کیانیان، حسن پورشیرازی و... در این مجموعه حضور دارند.

راه پرفراز و نشیب «موسی کلیم الله(ع)» 
عمر کفاف نداد تا زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور کار ناتمامش را به پایان برساند و سریال ماندگار دیگری را همچون مجموعه «یوسف پیامبر» خلق کند؛ در حالی که نگارش فیلم‌نامه حضرت موسی(ع) به پایان رسیده بود جمال شورجه ساخت این سریال را برعهده گرفت اما قسمت او هم نشد و بیماری اجازه ماندن در این پروژه را به او نداد. حالا ابراهیم حاتمی‌کیا سکان هدایت این مجموعه را به دست گرفته؛ گرچه از آن زمان تاکنون تغییرات دیگری هم اتفاق افتاده و سیداحمد میرعلایی، تهیه‌کننده «موسی کلیم الله(ع)» جای خودش را به سیدمحمود رضوی داده است، اما تاکنون بخش قابل توجهی از فیلم‌نامه که بر مبنای قصه‌های قرآنی است، توسط حاتمی‌کیا بازنویسی شده است. حاتمی‌کیا تجربه ساخت دو سریال «خاک سرخ» و «حلقه سبز» را در کارنامه‌اش دارد و اغلب آثار سینمایی‌اش نیز در ژانر دفاع مقدس و اجتماعی است. این نخستین تجربه سریال‌سازی او در چنین ابعادی و البته با موضوعی تاریخی ـ مذهبی خواهد بود اما حضورش به عنوان یکی از برجسته‌ترین سینماگران مؤلف پس از انقلاب پشت دوربین «موسی کلیم الله(ع)» نوید مجموعه‌ای درخور و قابل قبول را می‌دهد. این روزها سریال در مرحله پیش‌تولید قرار دارد و همزمان نیز کارگاه‌های پیش‌تولید صحنه و لباس مشغول آماده‌سازی برای تولید سریال هستند. حالا باید منتظر ماند و دید چه بازیگرانی قرار است در این سریال مهم و عظیم تاریخی نقش‌های کلیدی را برعهده بگیرند.

روایت «جشن سربرون» در میان عشایر
مجتبی راعی را بیشتر در کسوت فیلمساز سینما دیده‌ایم و «عصر روز دهم» و «سفر به هیدالو» از آثار شاخص این کارگردان است. آخرین حضورش در سینما به سال ۹۱ و فیلم «ترنج» بازمی‌گردد اما او این اواخر مشغول ساخت یک سریال برای تلویزیون بوده است. 
«جشن سربرون» مجموعه‌ای است تاریخی که راعی آن را به سفارش سیمافیلم تولید کرده است. این سریال که در رده تولیدات الف و فاخر قرار دارد برشی از تاریخ را برگزیده که با وجود اهمیت و تعدد رخدادهای اثرگذارش، در طول این سال‌ها کمتر به آن پرداخته شده است. او داستانی در دوران قاجار و پیش از مشروطه را روایت می‌کند و از دل عشایر فارس این مقطع تاریخی را به تصویر می‌کشد. به گفته راعی، این سریال در سه فصل نوشته شده ‌و فصل اول این سریال ماجرای چند خان و رعیت را به تصویر می‌کشد و فصل دومش در زمان پهلوی اول رخ می‌دهد.
این سریال ۴۲قسمتی این روزها مراحل نهایی صداگذاری، ساخت موسیقی و... را پشت سر می‌گذارد و با حضور بازیگرانی همچون حسین محجوب، نادر فلاح، لیلا اوتادی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، مهدی فقیه، کریم اکبری مبارکه، بیوک میرزایی و... به زودی روی آنتن خواهد رفت. در خلاصه داستان جشن سربرون آمده است؛ «بهادر» کدخدای ایل پوسان با کدخدای طایفه همسایه «سرخو»، رقابت و مخالفتی دیرینه دارد. مدتی است آتش کینه‌ها خاموش شده است تا اینکه سرخو با اعتماد به نفس به خواستگاری دختر زیبای بهادر جهان‌پسند می‌آید... .

حرف‌هایی که قرار است به خیلی‌ها بربخورد!
در میان مجموعه‌های الف سیما، سریال «طلاق» با موضوع فساد و فسادستیزی هم به چشم می‌خورد. سریالی که برخلاف نامش که خبر از داستانی خانوادگی می‌دهد اما یک درام سیاسی است که محوریت اصلی‌‍‌اش درباره مفاسد اقتصادی است؛ موضوعی حساسیت‌برانگیز که پرداختن به آن در قالب سریال تلویزیونی آن هم با درجه الف حتماً جذاب خواهد بود، مضاف بر اینکه «طالبی» در زمان تصویربرداری این سریال خطاب به مدیران سیما گفته بود در زمان پخش سریال شجاعت داشته باشند چون موضوعات آن موجب می‌شود به خیلی‌ها بربخورد.
طالبی در دو دهه ۷۰ و ۸۰ دو سریال مهم را برای تلویزیون ساخته است؛ نخست سریال «بازگشت پرستوها» که درباره اسیران جنگ ایران و عراق بود و در زمان خودش با استقبال بسیاری مواجه شد و دیگری سریال «به کجا چنین شتابان» که آن هم طرفداران پروپا قرصی داشت. فیلم‌های «قلاده‌های طلا» و «یتیمخانه ایران» که آخرین ساخته‌های طالبی در سینمای ایران تا امروز بوده نیز در زمان اکران با واکنش‌های متفاوتی مواجه شدند. شاید بتوان طالبی را یکی از فیلمسازانی دانست که فیلم‌هایش به صراحت رنگ و بوی سیاسی می‌گیرد و ترسی هم از مخالفت‌ها و انتقادها ندارد. پیشتر سریال «آقازاده» ساخته بهرنگ توفیقی با محوریت مفاسد اقتصادی و رگه‌هایی سیاسی در شبکه نمایش خانگی به نمایش درآمده بود.
فرهاد اصلانی، زنده‌یاد چنگیز جلیلوند، قطب‌الدین صادقی، احترام برومند، علیرام نورایی، مجید واشقانی، محمدرضا هدایتی، علی دهکردی و… در «طلاق» نقش‌آفرینی می‌کنند.

خبرنگار: صبا کریمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.