رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در آستانه سفر به منطقه غرب آسیا با انتشار یادداشتی در ادامه مواضع خصمانه‌اش علیه ملت ایران مدعی شد: دولت من به افزایش فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی ادامه خواهد داد تا زمانی که ایران آماده بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای باشد، همان طور که من آماده آن هستم.

بایدن در جست‌وجوی انرژی و امنیت

رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در آستانه سفر به منطقه غرب آسیا با انتشار یادداشتی در ادامه مواضع خصمانه‌اش علیه ملت ایران، با اذعان به پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای پیش از خروج دولت قبلی آمریکا از این توافق در سال ۲۰۱۸، مدعی شد: دولت من به افزایش فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی ادامه خواهد داد تا زمانی که ایران آماده بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای باشد، همان طور که من آماده آن هستم. «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز با حضور در جلسه روزگذشته کابینه فلسطین اشغالی بر ضرورت بازگشت تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تأکید کرده و افزود: «اسرائیل آزادی کامل اقدام دیپلماتیک و عملیاتی خود را در مبارزه با برنامه هسته‌ای ایران حفظ می‌کند». 
یک کارشناس مسائل بین‌الملل در بررسی علل و عوامل مواضع ضدعقلانی آمریکا و مقامات رژیم صهیونیستی در قبال مقاومت راهبردی تهران، گفت: بایدن پس از جنگ اوکراین و ناکامی‌اش در احیای توافق هسته‌ای با تهران به دنبال آن است یک نظم در تقابل دولت‌های عربی با جمهوری اسلامی ایران حاکم کند.
تقوی نیا افزود: سفر رئیس جمهوری ایالات متحده، به منطقه با هدف اتحادآفرینی بین متحدان منطقه‌ای کاخ سفید در برابر شرایط کنونی جهان صورت می‌گیرد.وی ادامه داد دولت ریاض، پیشتر به دنبال کشاندن بایدن به منطقه بود.هر لحظه ممکن است خبر مرگ سلمان‌شاه منتشر بشود و ساعاتی بعد «بن سلمان» زمام امور را در دست بگیرد. این کارشناس حوزه بین‌الملل اظهار کرد: بن سلمان در دیدارها و نشست با جو بایدن قطعاً موضوع میزان حمایت آمریکا از عربستان جدید و ضرورت بسته شدن پرونده‌های حقوق بشری علیه شخص خودش را دنبال خواهد کرد؛ زیرا بدنامی در حوزه بین المللی برای او به عنوان یک چالش بزرگ و آبروریزی قلمداد می‌شود.بایدن می‌تواند موقتاً، مشروعیت حضور بن‌سلمان را بر مسند شاهی ریاض احصا کند. بن سلمان در دوران ترامپ نیز آمریکا را متقاعد کرد محمد بن نایف را کنار بزنند و او را بر مسند قدرت بنشانند. 
تقوی‌نیا در پایان تصریح کرد: آمریکا در حاشیه خلیج فارس به دنبال کنترل قیمت نفت برای حمایت از اروپا نیز هست،. به همین خاطر می‌توان گفت در سفر بایدن به منطقه، قطعاً دو کلید واژه امنیت و انرژی اولویت اصلی خواهند بود. 

خبرنگار:  شمس الدین نجفی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.