در دومین نشست صمیمی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با کارکنان بخش‌های زیرمجموعه این آستان، دکتر مالک رحمتی در جلسه‌ای سه ساعته پای صحبت بیش از ۳۰ کارشناس جوان و متخصص معاونت سرمایه انسانی نشست.

صریح، صمیمی و بی‌واسطه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آستان نیوز، با توجه به تاکید تولیت آستان قدس رضوی بر ضرورت توجه مدیران به ظرفیت‌های سرمایه انسانی و تعامل دو سویه با کارکنان، برگزاری سلسله نشست‌های صمیمانه قائم مقام تولیت آستان قدس با کارکنان معاونت‌ها، سازمان‌ها و دیگر بخش‌های ستادی و اداری این آستان در دستور کار قرار گرفته است. تاکنون دو نشست از این سلسله نشست‌ها برگزار شده است و حاضران در جلسه، در زمان دو تا سه ساعته گفتگو با قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، نقطه نظرات خود را مطرح کرده‌اند.

در دومین نشست، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی میزبان کارکنان معاونت سرمایه انسانی بود. بازخوردهای مثبت اولین جلسه این سلسله نشست‌ها در بین کارکنان آستان قدس رضوی در نشست دوم قابل مشاهده بود و حاضران پیش از آغاز جلسه درباره این اتفاق مبارک و ایجاد زمینه ارتباط مستقیم با قائم مقام تولیت آستان، با یکدیگر گفتگو می‌کردند. 

حضور پرشور کارشناسان جوان هم سبب شده بود تا حال و هوای جلسه، پرنشاط باشد و مشخص بود که جلسه‌ای شفاف و دوستانه در پیش خواهد بود. همین اتفاق هم افتاد و اعضای حاضر در جلسه، صریح و صمیمی و  بدون واسطه نظرات و درخواست‌های خود را مطرح کردند. در این نشست بیش از ۳۰ نفر از حاضران نظرات خود را مطرح کردند و آنچه می‌خوانید، گزیده‌ای از این گفت‌وگوهاست.

بسترسازی برای پیشرفت و ایجاد انگیزه
یکی از کارشناسان خبره و با سابقه معاونت سرمایه انسانی با انتقاد از اینکه در فرآیندهای حوزه منابع انسانی با عدم شفافیت مواجه هستیم، گفت: متأسفانه در سازمان به پیشرفت عمودی بیشتر توجه می‌شود تا پیشرفت افقی، لذا خواهشمندم بستر رشد افقی برای همکاران ایجاد شود چرا که علاوه بر افزایش بهره‌وری موجب ایجاد انگیزه در همکاران نیز خواهد شد.

انتقاد از یکپارچه نبودن برخی فعالیت ها
یک کارشناس جوان حاضر در جلسه که فقط ۶ ماه سابقه کار در این معاونت داشت هم فضای صریح و صمیمی جلسه را فرصتی مناسب برای ارائه پیشنهاد تشخیص داد و انتقاد خود را بیان کرد. او نسبت به یکپارچه نبودن فعالیت‌های سازمان مرکزی برای ایجاد تحول کوتاه مدت انتقاد کرد و گفت: پیشنهاد می‌کنم برای ایجاد تحول، مجدداً فرآیندها بازبینی شود تا ان شاءالله شاهد حرکت آستان قدس رضوی در مسیر تحول باشیم.

دو تقدیر، دو پیشنهاد
دیگر کارشناس این معاونت هم پیشنهادی برای ایجاد تحول در آستان قدس رضوی مطرح و اظهار کرد: تشکیل گروه‌های شتاب‌دهنده و تسهیل فرآیندهای تحولی در این مسیر مؤثر خواهد بود. 

او از اجرایی شدن یک طرح خوب هم تقدیر کرد و گفت: ارزشیابی عملکرد کارکنان حدود دو سال است که به همت معاونت سرمایه انسانی و حمایت مدیران ارشد اجرایی شده و امیدوارم موجب تقویت فرآیند ارتقاء و پیشرفت افقی همکاران، ایجاد تحول و چابک سازی سازمان شود. 

او در ادامه از تعیین تکلیف زود هنگام برخی موضوعات ارجاعی از معاونت سرمایه انسانی به شورای توسعه مدیریت آستان تقدیر کرد و یک پیشنهاد دیگر را هم مطرح کرد: سازمان‌ها و بنیادهای تابعه حتماً به تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی مجهز شوند تا هر بخش با برگزاری دوره‌های آموزشی و تخصصی برای پرسنل خود، شاهد ارتقاء سطح علمی و اجرایی مدیران و کارکنان مجموعه خود باشد. 
 

پیشنهاد ایجاد سامانه جامع ارزیابی
یکی دیگر از کارشناسان جوان معاونت سرمایه انسانی هم در این نشست چند پیشنهاد را مطرح کرد، از جمله؛ راه‌اندازی سامانه جامع ارزیابی، تثبیت جایگاه ارزشیابی عملکرد کارکنان و همچنین برگزاری آموزش‌های خاص برای مدیران با هدف ایجاد تحول در سازمان و ارتقای عملکرد منابع انسانی.

جذب نیروی انسانی در رشته‌های تحول آفرین
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در پاسخ به انتقاد این کارشناس با تاکید بر اینکه ارزیابی و ارزشیابی عملکرد کارکنان با هدف شناسایی و تشویق افراد کارآمد نسبت از افراد ناکارآمد انجام می‌شود، گفت: با ارزشیابی عملکرد می‌توان به این پی برد که سیستم اداری و نیروی انسانی سازمان کارآمد است یا ناکارآمد.

مقدمه تحول اداری، ایجاد تحول در نیروی انسانی است
رحمتی با اشاره به اینکه نیروی انسانی کارآمد موتور محرک هر مجموعه به شمار می‌رود، گفت: بنده معتقدم برای ایجاد تحول سازمانی باید از بدنه کارشناسی مومن، انقلابی، متعهد، کارآمد، متخصص، دلسوز  بهره‌گیری شود، چرا که هسته مرکزی هر سازمان، کارشناسان آن مجموعه هستند، بنابراین مقدمه تحول اداری، ایجاد تحول در نیروی انسانی است. 

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری تعدادی از نیروهای دارای سابقه ۳۰ سال خدمت در آستان قدس رضوی، بازنشسته خواهند شد از همین رو امکان جذب تعدادی نیروی انسانی با تحصیلات فوق لیسانس و دکتری صرفا برای بدنه کارشناسی در رشته‌های خاص و تحول آفرین در ساختار اداری و منابع انسانی این نهاد مقدس فراهم شده است که امیدوارم شاهد تحول در این عرصه باشیم.
 

تامین نیاز نظام مدیریتی آستان قدس رضوی با نگاه درون سازمانی
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در بخش پایانی این نشست و در جمع‌بندی صحبت‌های مطرح شده نیز به بیان پنج نکته از دغدغه‌های تولیت آستان قدس رضوی در حوزه منابع انسانی پرداخت و گفت: نخستین دغدغه تولیت معزز، «نگاه درون سازمانی» است به این معنا که نیازهای نظام مدیریتی آستان قدس رضوی را با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی تامین کنیم و علاوه بر این همواره نسبت به رسیدگی امورات پرسنلی نظیر مسکن حقوق، مزایا، رفاهیات و توجه ویژه به این مقوله از سوی معاونت سرمایه انسانی تا کید دارند.

رحمتی با اشاره به اینکه توجه به «شایسته سالاری» بسیار مورد تاکید تولیت معزز است، ادامه داد: نظام مدیریتی منابع انسانی باید طرحی خلاقانه و نوآورانه برای دیده شدن، تعالی و رشد و پیشرفت کارکنان و پرسنل ارائه کند از همین رو اگر این اتفاق رخ بدهد؛ در پرسنل و کارکنان اطمینان حاصل می‌شود که سازمان برای رشد آن‌ها برنامه دارد لذا از روزمرگی نجات خواهند یافت و با انگیزه مضاعف، برای ارتقاء دانش و توان کاری خود تلاش خواهند کرد.

وی ضمن بیان اینکه «آموزش و یادگیرندگی سازمان» از دیگر دغدغه‌های تولیت است، افزود: فرهنگ آموزش در آستان قدس رضوی باید شکل بگیرد و سازمان باید یادگیرنده باشد، چرا که موفقیت ما در گروی یادگیرنده بودن سازمان و آموزش محور بودن فعالیت‌هاست.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: «ساماندهی خانواده آستان قدس رضوی» نظیر خانواده‌های کارکنان، پرسنل، خدام، خادمیاران مدنظر قرار دارد و باید کارشناسان روی این مقوله فکر کنند و طرحی ارائه شود تا انشاءالله شاهد انسجام خانواده چند صد هزار نفری آستان قدس رضوی باشیم.

گفتنی است سلسله نشست‌های صریح و صمیمی کارکنان آستان قدس رضوی با قائم مقام تولیت این آستان در هفته‌های دیگر نیز ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.