سیاست تشویق‌محور پرداخت پاداش به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی برق، در یک ماه گذشته معادل تولید یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی مانند نیروگاه اتمی بوشهر در شبکه برق اثرگذار بوده است.

صرفه‌جویی ۳۰ روزه مردم‌ معادل تولید برق یک ماه نیروگاه اتمی بوشهر

به گزارش قدس آنلاین، ابتدای فصل گرم سال جاری بود که وزارت نیرو در ادامه سیاست‌های تشویق محور خود در حوزه صرفه جویی برق اعلام کرد، به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی در مصرف برق هر مشترک نسبت به مصرف سال گذشته و همچنین زیر الگوی تعیین شده معادل ۵ برابر قیمت متوسط برق مندرج در قبوض بخش خانگی پاداش تعلق می‌گیرد.

* پرداخت پاداش ۲۸۲ میلیارد تومانی به ۱۱ میلیون مشترک خوش مصرف

بر اساس این بخشنامه، با توجه به اینکه هزینه متوسط برق مندرج در مصارف زیر الگوی بخش خانگی ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است، لذا به ازای همین میزان صرفه جویی برق پاداش ۵۰۰ تومانی مدیریت مصرف برق شامل مشترکان بخش خانگی خواهد شد.

در همین راستا با گذشته یک ماه از زمان اجرای طرح تشویقی ۵۰۰ تومانی، وزیر نیرو شب گذشته اعلام کرد: بر اساس وعده‌ای که داده بودیم، ۲۸۲میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی به ۱۱ میلیون مشترک خوش مصرف خانگی تعلق گرفت.

در این راستا هر مشترک برق می‌تواند با مراجعه به نرم افزار برق من در قسمت قبوض، به قبض خردادماه خود دسترسی پیدا کرده و از ستون سمت چپ، میزان پاداش صرفه‌جویی خود در ماه جاری را مشاهده کند و در صورت عدم استفاده از این شرایط با مدیریت مصرف برق در ۲ ماه پیش رو از این پاداش بهره‌مند شوند.

* صرفه جویی مردم در خرداد ماه ۱.۲ برابر تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر

با توجه به شروط مندرج در پرداخت ۵۰۰ تومان پاداش صرفه‌جویی بخش خانگی و همچنین پرداخت ۲۸۲ میلیارد تومان پاداش تا ۲۲ تیرماه سال ۱۴۰۱، یک تقسیم ساده از مجموع مبلغ پاداش صرفه‌جویی به پاداش هر کیلووات ساعت مدیریت مصرف برق میزان برق صرفه‌جویی شده ناشی از این سیاست تشویق محور را عیان می‌کند.

در این راستا مطابق اطلاعات ارائه شده توسط وزیر نیرو، تا تاریخ ۲۲ تیرماه سال ۱۴۰۱ طی ۳۰ روز ابتدایی فصل گرم، سیاست تشویقی پرداخت ۵۰۰ تومان پاداش مدیریت مصرف برق زمینه صرفه جویی ۵۶۴ میلیون کیلووات ساعت برق را ایجاد کرده است.

شاید در نگاه اول این میزان صرفه‌جویی برق عدد قابل لمسی نباشد اما مقایسه این میزان با تولید یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی مانند نیروگاه اتمی بوشهر، می‌تواند از همراهی بزرگ مردم پرده‌برداری کند.

در همین راستا بر اساس آمار ارائه شده در آمارنامه ماهانه شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران، نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی اتمی بوشهر به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای نیروگاهی فعال در کشور، طی ۶۰ روز ابتدایی سال موفق به تحویل ۹۰۴ میلیون کیلووات ساعت برق به شبکه سراسری کشور شده است.

بر این اساس، با فرض تولید متوسط ۱۵ میلیون کیلووات ساعتی نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی اتمی بوشهر در هر روز، این نیروگاه طی ۳۸ روز مشابه مدت زمان اثرگذاری سیاست تشویق صرفه‌جویی می‌توانست، ۴۵۲ میلیون کیلووات ساعت برق تولید کند.

با توجه به اطلاعات یاد شده، میزان صرفه‌جویی برق مشترکان طی ۳۸ روز ابتدایی فصل گرم معادل ۵۶۴ میلیون کیلووات ساعت ۱.۵ برابر تولید برآوردی نیروگاه اتمی بوشهر در همین مدت زمان به عدد ۴۵۲ میلیون کیلووات ساعت بوده است.

به معنای دیگر سیاست تشویق محور پرداخت ۵۰۰ تومان پاداش صرفه‌جویی ۱.۲ برابر یک نیروگاه مجازی ۱۰۰۰ مگاواتی در شبکه سراسر برق اثرگذار بوده است.

*حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف تنها مسیر پیش روی انرژی ایران

 بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی معتقد هستند، حرکت به سوی کاهش مصرف برق به منظور بهبود شرایط کلان انرژی امری اجتناب ناپذیر است. مطابق آخرین آمار ارائه شده تحت عنوان ترازنامه انرژی، سرانه مصرف برق خانگی در ایران معادل ۱۰۵۸ کیلووات ساعت برای هر نفر برآورد می‌شود. این در حالی‌ست که متوسط جهانی این آمار معادل ۱۸۲ کیلووات ساعت است.

به عبارت دیگر میزان سرانه مصرف برق خانگی در ایران ۶ برابر متوسط جهانی و ۷ برابر سرانه مصرف برق هر نفر در کشوری نظیر ترکیه است.

در همین رابطه، سیما غفاری، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ضمن بیان راهکارهای موجود به منظور اصلاح الگوی مصرف گفت: سیاست‌های تعرفه‌گذاری صحیح در قالب مدل‌های ابتکاری نظیر پرداخت تشویق مشترکان کم مصرف می‌تواند زمینه اصلاح الگوی مصرف را فراهم کرده و مشترکان خانگی را به بهینه‌سازی انرژی تشویق کند.

این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: با توجه به بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور به نظر می‌رسد، سیاست تشویقی دولت در حوزه برق گامی بلند به سوی بهبود شاخص‌هایی نظیر شدت انرژی و سرانه مصرف برق خانگی تلقی شود، در حقیقت حرکت به سوی اصلاح الگوی مصرف تنها مسیر پیش روی انرژی ایران است.

 با توجه به اینکه هم اکنون در شرایط فصل گرم قرار داریم و اوج بار مصرف برق به صورت پیاپی در حال رکورد شکنی است، تداوم همراهی مردم و صرفه جویی مصرف برق علاوه بر نفع پاداش‌های تعیین شده برای مشترکان زمینه ایجاد شبکه پایدار را فراهم خواهد کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.