معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رسانه در مشهد یک رسانه کوچک محلی نیست بلکه فعالیت رسانه ای در این شهر آثار بین المللی و خارجی دارد و بنگاههای بزرگ رسانه‌ای در این شهر می توانند در مقیاس بین المللی عمل کنند.

معاون وزیر فرهنگ: رسانه‌های مشهد باید جایگاه بین‌المللی داشته باشند

به گزارش قدس آنلاین، فرشاد مهدی پور در نشست هم اندیشی با مدیران رسانه های خراسان رضوی گفت: مشهد از بنگاه رسانه ای برخوردار است و ۲ یا سه نقطه بیشتر در کشور نیستند که توانایی بنگاه داری در حوزه رسانه را داشته باشند.

وی به جایگاه مشهد و سابقه ۱۰۰ ساله آن در روزنامه نگاری و مطبوعات اشاره و بیان کرد: خراسان محل تابش خورشید امامت و ولایت و پایگاه و مبدا نسل بزرگی از اساتید و فعالان حوزه رسانه در کشور است و جایگاه بین المللی مشهد به واسطه وجود مضجع شریف ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع) و حضور پرشور زائران، به رسانه های آن جنبه فرا مرزی نیز داده است.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:موقعیت بین المللی مشهد باعث می شود که بروز هر اتفاقی در آن توجه جهانیان را به سوی خود جلب کند و محیط فرهنگی مشهد از باب حضور فردوسی و خاستگاه زبان فارسی و محیط معنوی آن از باب حضور حرم امام رضا(ع) موقعیت آن را در افکار عمومی بسیار برجسته کرده است از این رو مدیریت افکار عمومی در مشهد توسط رسانه ها، مدیریت عواطف عمومی و بخش معنوی و فرهنگی جامعه نیز هست.

وی بیان کرد: بنیه بزرگ منطقه خراسان بویژه مشهد آن است که با عواطف عمومی سر و کار دارد و هر رخدادی در این منطقه از بازتاب گسترده جهانی برخوردار است، در هر تهدیدی، فرصتی نهفته است و  بازنمایی رسانه ها از این رخدادها در مشهد بسیار اهمیت دارد.

مهدی پور افزود: رخداد «سلام فرمانده» که عمده ایرانی ها نسبت به آن واکنش مثبتی داشتند، یک پدیده رسانه ای بود که در روزهای سختی در مشهد شکل گرفت و یک امر رسانه ای توانست رنگ درخشانی به آن دهد، در این شرایط اگر با کاهش مرجعیت رسانه ای یا کاهش مخاطب روبه رو شویم، باید در اقدامات خود بازنگری کنیم.

وی فضای مجازی در مشهد را پیشرو دانست و ادامه داد: تکلیف دیگر ما حمایت از رسانه های فرا مرزی است، رسانه های مشهد می توانند به اعتبار این شهر و با اتکا به توانایی های خود در این مسیر حرکت کنند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد یک شهر رسانه ای یا مرکز رسانه ای در مشهد است که با بهره گیری از یک تجربه عملیاتی تقاطع های بزرگ در حوزه رسانه را در کنار هم قرار دهیم و هم افزایی رسانه ای در این شهر به وجود آوریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: بازنمایی رسانه ای مشهد نیاز به همگرایی و مدیریت دارد و نه از جنس حاکمیت، بلکه از جنس دغدغه مشهدی بودن و هم استانی بودن باید به یک مدل برای معرفی مشهد برسیم.

محمد حسین زاده افزود: در پایتخت، اجماع سیاسی، اقتصادی وجود دارد و علاوه بر حوزه رسانه در بسیاری از مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و نهادها، اعتبارات و موسسات در تهران متمرکز شده است که باعث سهولت کارها می‌شود ولی در استانها برای ساخت یک فیلم سینمایی مشکلات زیادی وجود دارد. 

وی اضافه کرد: استان خراسان رضوی از نظر رسانه ای در میان استان های دیگر سرآمد است و دارای رسانه های کشوری اثرگذار است و توانمندیهای خاص  رسانه ای در خراسان رضوی و به صورت خاص مشهد وجود دارد. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: توانمندیهایی در تعداد رسانه ها و در اثرگذاری و بُرد آنها در استان وجود دارد که موجب می‌شود بتوانیم  در سطح منطقه ای و کشورهای همسایه نیز تاثیر گذار باشیم. 

حسین زاده با اشاره به بعضی از مباحث صنفی و حمایتهای قانونی از رسانه ها افزود: انتظار اهالی رسانه در خراسان رضوی از ارشاد این است که به عنوان مدافع حقوق رسانه ها گره های مسائل صنفی و حقوقی رسانه و اهالی رسانه باز شود.

وی با بیان این که سرعت تحولات سکوهایی که رسانه را هدایت می کنند بسیار بالاست و این سرعت در آینده بیشتر هم خواهد شد افزود: در این مسیر به دلیل اینکه قوانین، مشخص نیست و یا به روز رسانی نشده است هم مدیر فرهنگی و هم رسانه ها دچار ابهام می شوند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رسانه رسمی برای این که فعالیت های رسمی و مجوزدار خود را انجام دهد تعهداتی دارد و پای تعهدات خود می ایستد اما در رسانه های غیر رسمی به این شکل نیست و پاسخگو نیستند در حالی که رسانه رسمی باید پاسخ دهد. 

در این نشست، برخی از مدیران رسانه های خراسان رضوی هم به بیان مشکلات، مسائل و دیدگاه های خود پرداختند. 

مشکلات مربوط به مجوزهای مطبوعات، کاغذ، قوانین و مقررات مربوط به آگهی های مطبوعاتی، شیوه تنظیم اظهارنامه های مالیاتی برای رسانه، عدم ثبت خانه مطبوعات به عنوان موسسه فرهنگی، مشکلات توزیع رسانه ها، تعرفه های پست، نحوه حمایت از رسانه های خصوصی، مسائل بیمه ای، مجوز اخذ آگهی در پایگاه های خبری و روند تمدید پروانه سرپرستی روزنامه ها از جمله موارد مطرح شده در این نشست بود.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.