مدیران سینماهای فعال مشهد از شرایط سخت سینماداری و مشکلات و دغدغه‌های این روزهای خود گفتند.

طرح بلیت شناور فقط مُسَکِن است/از جمعیت مشهد ۱۰ درصد هم به سینما نمی‌آیند

به گزارش قدس آنلاین، امروز شرایط سینماهای ایران خوب نیست و آخرین آمار نشان از کاهش ۶۰ درصدی مخاطبان سینما دارد. اوضاع اقتصادی جامعه و افزایش قیمت بلیت‌ها از عواملی است که مردم از سینما روی برگرداندند. در این شرایط با کاهش مخاطب سینما با بحران جدی روبه‌رو شده و هزینه‌های بالای نگهداری و تعمیر سالن‌های سینما کار را برای سینماداران دشوار کرده است.  

در این گزارش به سراغ چند تن از سینماداران مشهد رفته‌ایم تا وضعیت سینماهای مشهد را در این شرایط سخت جویا شویم. هر کدام از آن‌ها از مشکلات و دغدغه‌هایشان در این روزها گفتند اما چیزی که همه در آن اتفاق نظر داشتند، وضعیت نامطلوب سینماها و تامین نشدن هزینه‌های آن بود که حتی طرح شناور بلیت و سانس‌های نیمه‌بها نیز تاثیر زیادی بر زخم‌ها و دردهای این سینمای بیمار ندارد.  

تاثیر منفی کاهش مخاطب سینما در درازمدت مشخص می‌شود 

احمدرضا بهبهانی، مدیر امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی، که مسئولیت سینماهای هویزه و آفریقای مشهد را بر عهده دارد با بیان اینکه افزایش زیاد قیمت بلیت نسبت به سنوات گذشته تاثیر منفی بر سینماها گذاشته، اظهار کرد: تورم و گرانی سینما را از اولویت خانواده‌ها خارج کرده و مخاطبان کاهش پیدا کرده‌اند. تعداد مخاطبان سینما کم شده اما شاید بتوان گفت از لحاظ آمار فروش خیلی ضرر ندیده‌ایم؛ هرچند کاهش مخاطب بی‌تاثیر نیست و کسانی که مخاطب سینما بودند، به دلیل شرایط اقتصادی و قیمت بلیت‌ها به سینما نمی‌آیند اما تاثیر منفی این موضوع در درازمدت مشخص می‌شود.  

وی افزود: در روزهای سه‌شنبه که بلیت سینما نیم‌بهاست، آمار فروش بالا می‌رود و شناور شدن قیمت بلیت‌ها باعث شده که مخاطب بیشتری جذب سینما شود. طرح‌هایی مانند «شناور بلیت» تا حدودی جواب داده، به جذب مخاطبان کمک می‌کند و حضور کسانی را که توان مالی کمتری دارند، ممکن می‌کند.  

مدیر امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تاسیسات پردیس سینمایی هویزه نسبت به آفریقا پیشرفته‌تر و تعداد کارکنان آن بیشتر است؛ در نتیجه افزایش قیمت بیشتر متوجه این سینما شد و کاهش مخاطب بیشتری داشت. با این حال در حال حاضر هر ۲ سینما قادر به تامین هزینه‌های خود هستند.  

طرح شناور بلیت مُسَکِنی که درمان دردهای سینمای بیمار نیست

طرح شناور بلیت فقط مُسَکِن است 

مهدی تجویدی، مدیر پردیس سینمایی ویلاژتوریست مشهد نیز با بیان اینکه افزایش قیمت بلیت سینما نسبت به هزینه‌ها و تورم هیچ است، اظهار کرد: افزایش قیمت بلیت نسبت به تورم کم است و هزینه‌های نگهداری سینما، استهلاک وسایل و ابزار و حقوق کارکنان بالا رفته و این مقدار افزایش قیمت بلیت جبران آن را نمی‌کند.  

وی با اشاره به اینکه علت کمبود مخاطب فیلم است بیان کرد: وقتی فیلم خوب اکران نشود، مخاطب کاهش پیدا می‌کند و از جایی که فیلم‌های خوبی اکران نشده سینماهای خصوصی متضرر شده‌اند. در این شرایط استفاده از طرح سانس شناور و نیم‌بها در جذب مخاطب تاثیر دارد اما فروش سینما به اندازه‌ای بالا نمی‌رود که به سوددهی برسیم. این طرح‌ها به سینما کمک می‌کند ولی مُسَکِن هستند و در صورتی به سینماها کمک خواهند کرد که زیرساخت‌ها فراهم باشد.  

مدیر پردیس سینمایی ویلاژتوریست مشهد تصریح کرد: تنها راه‌حل رونق سینما، ساخت فیلم خوب و گیشه‌ای است. فیلم طنز و یا درام‌های اجتماعی خوب، فیلم‌های گیشه‌ای هستند که اگر چنین فیلم‌هایی در سینماها اکران شود وضعیت بهتر می‌شود. فیلم‌ها امروز اما نسبت به گذشته خوب نیست و از جایی که مبلغ بلیت بالا رفته، این فیلم‌ها در میزان فروش رکود زده‌اند نه در میزان مخاطب.  

حجم بالای فیلم‌ها عامل سردرگمی سینماداران 

ناصر رویین‌تن، مدیر سینما برفی، که حدود ۶ ماه است سینمای خود را به لیست سینماهای مشهد اضافه کرده، اظهار کرد: با توجه به شرایطی که سینمای کشور دارد، وضعیت سینما برفی بد نیست و همزمانی افتتاح این سینما با برگزاری جشنواره فیلم فجر سال گذشته در معرفی آن به مردم مشهد تاثیر داشت؛ هر چند که مشکلاتی در تهیه فیلم داشته‌ایم.  

وی افزود: به صورت کلی شرایط سینمای کشور خوب نیست و ۲ سال کرونا بر اقتصاد این بخش تاثیر گذاشت. از طرفی حجم بالای فیلم‌ها خود نیز عامل سردرگمی سینماداران و مخاطبان است. با این وضعیت ما نمی‌دانیم که کدام فیلم بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد و مخاطب نمی‌داند که کدام فیلم را تماشا کند.  

مدیر پردیس سینمایی برفی با بیان اینکه بسیاری از فیلم‌هایی که اکران شده مورد استقبال مردم نیست، خاطرنشان کرد: سینما یک جریان ۲ طرفه است که تولید و پخش را شامل می‌شود و اگر این ۲ جریان همسو با یکدیگر جلو برود، موفق است.  

طرح شناور بلیت مُسَکِنی که درمان دردهای سینمای بیمار نیست

از جمعیت مشهد ۱۰ درصد هم به سینما نمی‌آیند

رویین‌تن با اشاره به اینکه سینماها به حمایت مسئولان نیاز دارند، تصریح کرد: مهم‌ترین مساله توزیع فیلم مناسب و حمایت از سینماهاست. امسال فیلم‌های ارزشی خوبی اکران شد و فیلم‌های زیادی هم داشتیم که کارگردانان و تهیه‌کنندگان خوب کشور آن‌ها را ساخته‌ بودند اما شرایط باید به گونه‌ای پیش رود که مردم بیشتر با سینماها آشتی کنند.  

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت مشهد هم به سینما نمی‌آیند، عنوان کرد: اگر تبلیغات مطلوبی صورت بگیرد و شرایط به گونه‌ای پیش برود که مردم راحت‌تر به سینما بیایند وضعیت سینماها نیز بهبود پیدا می‌کند.  

مدیر پردیس سینمایی برفی در رابطه با تاثیر طرح شناور بلیت بر آمار مخاطب و فروش سینماها گفت: طرح نیم‌بها و سانس شناور تاثیر زیادی بر جذب مخاطب داشته است. وقتی شرایط اقتصادی مردم خوب نیست، چنین طرح‌هایی باعث استقبال مردم می‌شود؛ البته اگر هدفمند و یک‌دست اجرا شود. از طرفی این طرح‌ها باعث ایجاد رقابت منفی بین سینماها می‌شود اما اگر به عنوان یک قانون باشد، مانند سه‌شنبه‌ها که سینماهای کل کشور نیم‌بهاست، خوب است. رقابت منفی که در این موارد ایجاد می‌شود، به هویت سینماداری و خود سینما لطمه می‌زند.  

درآمد سینما صرف هزینه‌های خود می‌شود 

رویین‌تن تصریح کرد: ذات سینما به گونه‌ای است که می‌تواند به افزایش نشاط، آگاهی، روحیه و انگیزه مردم کمک کند. در شهر مشهد نسبت به جمعیت سینما وجود ندارد و همین سینماها هم پاسخگوی هزینه‌هایشان نیستند. این یک معادله عجیب و غریب است که چگونه کلان‌شهری مانند مشهد با این جمعیت سینما داشته باشد و سینماها با مشکلات مالی روبه‌رو باشند.  

وی خاطرنشان کرد: سینما برفی یک سینمای درجه یک است اما به دلیل تازه‌تاسیس بودن قیمت پایین‌تری نسبت به بقیه سینماهای درجه یک مشهد دارد. هزینه‌های جاری سینما بالاست و درآمد آن صرف هزینه‌های خود می‌شود. به نظر من حمایت دولتی در چنین شرایطی کمک بزرگی است که به عنوان مثال شهرداری می‌تواند مشکلات سینماها در زمینه تبلیغات شهری و بیلبورد را با در اختیار گذاشتن فضای شهری برای تبلیغات کم کند.  

پایین آوردن قیمت‌ها بهترین تبلیغ برای سینما است

علی عباس‌زادگان، مدیر پردیس سینمایی پارک‌بازار که یکی دیگر از سینماهای تازه‌تاسیس مشهد به شمار می‌رود، با اشاره به وضعیت این روزهای سینما گفت: قیمت‌های بلیت سینما پارک‌بازار نسبت به درجه سینما پایین‌تر است و کاهش قیمت عامل افزایش ۲۰ درصدی مخاطبان این سینماست اما همچنان هزینه‌های سینما تامین نمی‌شود. نسبت به تازه تاسیس بودن و قرار داشتن در منطقه کم‌برخودار توانسته‌ایم مخاطب خوبی جذب کنیم و در این شرایط پایین آوردن قیمت‌ها بهترین تبلیغ برای سینماست.  

وی افزود: با توجه به منطقه‌ای که در آن قرار داریم، اگر قیمت‌ها بالا برود، کسی سمت ما نمی‌آید و تعداد مخاطبان صفر می‌شود. ما در سینما پارک‌بازار توانسته‌ایم گروهی که از مخاطبان سینما نبودند را به سینما جذب کنیم اما با افزایش قیمت بلیت همین تعداد را هم از دست می‌دهیم.  

طرح شناور بلیت در تامین هزینه‌های سینما تاثیری ندارد 

مدیر پردیس سینمایی پارک بازار مشهد در خصوص تاثیر بلیت نیم‌بها و سانس شناور بر افزایش مخاطب و فروش سینماها تصریح کرد: ۲ طرح بلیت نیم‌بها و سانس شناور بر تعداد مخاطب تاثیر می‌گذارد ولی در تامین هزینه‌های سینما تاثیری ندارد. سینمای امروز برای احیای دوباره نیازمند نگاهی نوین به این صنعت است. حمایت مسئولان از یک سو و بازگشت مردم به سمت سینما ۲ عاملی است که اگر به درستی کنار هم قرار گیرد، می‌توان امیدوار بود که این عنصر مهم در جامعه دوباره زنده شود.  

عباس‌زادگان با بیان اینکه سینما یکی از ابزارهای نبرد رسانه‌ای است، ادامه داد: امروز تمام دنیا به دنبال جذب مخاطب برای صنعت سرگرمی خود هستند و سینما را به تریبونی برای خود بدل کرده‌اند. سینما تریبون هنر و فرهنگ جامعه ماست که با احیای دوباره آن می‌شود به آینده امیدوار بود.  

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.