یک استاد حوزه گفت: درس ما از غدیر باید این باشد که حقیقت ولایت را در عالم بشناسیم. «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» دقیقا بیانگر همین موضوع از سوی پیامبر اعظم (ص) بود. ما برای آنکه مزه شیرین غدیر و امامت را بچشیم و به سمت مردمی بودن حرکت کنیم، باید شخصیت حضرت علی (ع) را به خوبی بشناسیم زیرا امام علی(ع) شخصیتی برای تمام بشریت بود و تنها به ما شیعیان اختصاص ندارد.

مهم‌ترین درس غدیر شناخت حقیقت ولایت در عالم است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام حسن کمالی -استاد حوزه – در مورد اهمیت واقعه غدیر گفت: امام علی (ع) در دنیا و آخرت یک فروغ تابان و یک تابش الهی است که از سوی خداوند منصوب شده و به معنای دیگر ولایت الله است، از این رو امام علی (ع) اصل و سرچشمه خیر محسوب می‌شود. به عبارتی دیگر ایشان ولی و جانشین پیامبر اکرم (ص) و بشریت است.

وی ادامه داد: جلوه ایشان در تمام ابعاد شاخص است برای نمونه ایشان با احسان و خیر رساندن واقعه غدیر را زنده کرد. به عبارتی دیگر اصل و منشا هر خیری امیرالمومنین (ع) است و در مقابل دشمنان ما اصل و پایه هر شری هستند(اصول کافی صفحه ۲۴۶).

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: کسانی که در اصل نفس خیر دارند و خیرشان به مردم می‌رسد، آموزه‌های غدیر را خوب فرا گرفته‌اند. ما باید از غدیر محبت امیرالمومنین (ع) را بیاموزیم و با دوستان خدا دوستی و با دشمنان خدا دشمنی کنیم.

حجت‌الاسلام کمالی یادآور شد: درس ما از غدیر باید این باشد که حقیقت ولایت را در عالم بشناسیم، «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» دقیقا بیانگر همین موضوع از سوی پیامبر اعظم (ص) بود. کسی که در محبت و محبت کردن به مردم به امیرالمومنین (ع) توجه دارد، قطعا در راه صراط مستقیم گام برداشته است.

وی افزود: آیت‌الله امینی (ره) همیشه در ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) لباس از تن درآورده و عزاداری می‌کرد و برخی بر ایشان خرده می‌گرفتند اما ایشان به همگان تذکر می‌داد از افراط و تفریط دوری کنید. ما باید عاشورا را حفظ و زنده نگاه داریم و همانند کسانی نشویم که غدیر را حفظ نکردند.

این استاد اخلاق بیان کرد: امام علی (ع) نماد تقوا، اخلاص و مکتب قرآن بود و ثمره وجودی ایشان در صداقت این امام همام می‌توان دید. در زیارت نامه ایشان هم می‌خوانیم که شما بزرگترین صادق هستی هستید و نورانی‌ترین ناموس خلقت به شمار می روید. این بدان معناست که امیرالمومنین (ع) چراغ بشریت و راهنمای خوبی برای عدالت است و به عبارتی دیگر نزدیک ترین چراغ به قرب الهی به شمار می رود؛ از این رو غدیر سرچشمه خیر و احترام گذاشتن به حقیقت، خدا و روز جزا است.

حجت الاسلام کمالی با بیان اینکه نباید با نگاهی تنگ نظر به علی ابن ابیطالب (ع) نگاه کرد، خاطرنشان کرد: مرحوم شهریار در شعری در مورد حضرت علی (ع) می‌فرماید:

ای آنکه علی علی کنی  کیست علی؟                     آنکس که تو اش وصف کنی نیست علی

یک روز بزی چنان که میزیست علی                                       آنگاه بیا به ما بگو کیست علی 

ما برای آنکه مزه شیرین غدیر و امامت را بچشیم و به سمت مردمی بودن حرکت کنیم، باید شخصیت حضرت علی (ع) را به خوبی بشناسیم. امام علی(ع) شخصیتی برای تمام بشریت بود و تنها به ما شیعیان اختصاص ندارد؛ همان طور که جرداق مسیحی در کتاب خود از حضرت علی (ع) با عنوان فریاد بشریت یاد می کند و در پایان کتاب خود می‌نویسد علی را برای شدت عدالت کشتند، این یعنی یک چهره مسیحی غدیر را فهمیده است، پس ما نباید از این امر غافل باشیم.

حب نفس مردم اولین عامل لطمه به غدیر بود

وی در مورد اینکه چرا در واقعه غدیر مردم سخن رسول اکرم (ص) را نپذیرفتند، تصریح کرد: اولین دلیل حب نفس مردم بود زیرا در آن زمان نفس مردم ضعیف بود و حب و بغض بسیار مشهود بوده و مردم بر روی حقیقت سرپوش می گذاشتند، در عین حال چاپلوسی و برجسته کردن برخی از افرادی که عدالت را به ظاهر نشان می دادند باعث شد مسیر علم بسته و کج فهمی را رقم بزند.

این استاد حوزه اضافه کرد: از طرف دیگر خواص جامعه می‌خواستند مردم را در جهالت و گمراهی نگه دارند، همان کاری که در عصر حاضر آمریکا و اسراییل آن را انجام می دهند. در آن زمان جهل و نادانی و بغض به جایی رسیده بود که کسی در مسجد پشت امیرالمومنین (ع) نماز نمی‌خواند و به او می گفتند که باید از رفتارهای خود توبه کنی؛ همین کج فهمی‌ها غدیر را از بین برد.

وی اظهار کرد: امروز هم باید به همه بشریت غدیر را فهماند. همان طور که امام صادق (ع) برای همه نسل‌ها و مذاهب سخن گفته و موضوعات مختلف را تبیین کردند. متاسفانه در جامعه امروز شناخت خوبی از دین و مذهب وجود ندارد و قرآن و امامت را تحریف کردند.

باید شیرینی دین را در کام جوانان بیاوریم

این پژوهشگر دینی در مورد چگونگی پذیرش ولایت‌عهدی در عصر حاضر نیز یادآور شد: در تربیت نسل جوان امروز باید دستورات رهبر معظم انقلاب را در قالب جهاد تبیین مد نظر داشته باشیم. امروز در همه جبهه‌ها باید جوانان را جذب کنیم، به همین منظور در گام اول باید استعدادهای جوانان خود را درک، کشف و سپس شکوفا کنیم؛ سپس با عمل خودمان صراط مستقیم را به آنها نشان دهیم.

حجت الاسلام کمالی بیان کرد: محبت و خیررسانی در عمل امام علی (ع) چشمگیر بود و اگر این کار را انجام دهیم، ولایت و امامت را در کام جوانان شیرین خواهیم کرد. همچنین در گام بعدی جوانان ما باید در کنار هم شیرینی عبادت را حس کنند، به این معنا که ایثار، فداکاری، محبت به یکدیگر و ... باید در کنار هم و برای هم انجام شود؛ به عبارتی واضح‌تر باید شیرینی دین را در کام جوانان بیاوریم.

وی ادامه داد: ما می توانیم تمام اقلیت‌های مذهبی، همه تفکرات و سلایق را در کنار هم و برای کمک به یکدیگر بسیج کنیم. برای این کار هم باید فرهنگیان، دانشگاهیان و حوزوی‌ها به سوی جوانان بشتابند. متاسفانه در جامعه امروز ما اسراف یا همان مصرف‌گرایی زیاد ترویج پیدا کرده و از طرفی دیگر کسانی که در رأس قدرت هستند به جای فکر کردن به جوانان بیشتر به دنبال قدرت خودشان هستند و برای جوانان ارزشی قایل نیستند.

دست جوانان ما به صاحبان قدرت و علم نمی‌رسد

این استاد حوزه در ادامه با بیان اینکه نباید همزیستی مسالمت‌آمیز را فراموش کرد، افزود: زمانی درب خانه علما و شخصیت های مهم بر روی همگان باز بود اما امروز با حراست‌ها و نگهبانی‌ها نمی توان به راحتی با کسی دیدار کرد. در ادارات و نهادها هم چاپلوس ها و ریاکارهایی هستند که با اعمال و رفتار خودشان غدیر و بالاتر از آن نام اسلام را خراب کردند. به عبارتی دیگر برخی نان چرب زبانی خود را می‌خورند و همین امر باعث شده که ما از جوانان خود فاصله بگیریم. ثروت اندوزی، بی توجهی به روحیه ایثار و فداکاری، عدم حضور مسئولان در مساجد و نمازخانه‌ها باعث شده است که جوانان ما هیچ جایی با هیچ صاحب قدرت، صاحب علم و نفوذ نتوانند ارتباط داشته باشند؛ به همین منظور باید جهاد تبیین و عملی را از خودمان شروع کنیم.

ایجاد یاس و ناامیدی مانع ظهور منجی عالم می‌شود

حجت الاسلام کمالی در پایان در خصوص ولایت امام زمان (عج) و آمادگی جامعه برای پذیرش آن نیز بیان کرد: مسیر فرهنگی شهید سلیمانی یکی از درس‌هایی است که می‌توان آن را به خوبی آموخت. در مکتب ایشان بزرگ و کوچک، چپ و راست مطرح نبود و بیش از هر چیزی شاهد فرهنگ مساوات بودیم. ولایت پذیری در صداقت و گفتار شکل می‌گیرد و ظهور را رقم می‌زند. آیت الله بهجت (ره) در مورد ظهور منجی عالم فرموده بود «زمانی ظهور رقم می‌خورد که یاس و ناامیدی کنار برود»، آنچه مانع ظهور می شود ترویج یاس و ناامیدی است و باید به سمت ایثار، فداکاری و ترویج فرهنگ امید به زندگی به مردم باشیم.

به گفته این کارشناس مذهبی با امید و نشاط و این فرهنگ خوب می توان زمینه ظهور را فراهم کرد. در طول تاریخ انقلاب خود ما نیز شاهد هستیم که شهدای دفاع مقدس، مدافعان حرم با امید به پیروزی و امام زمان (عج) همیشه در مسیر خودشان موفق بودند.

وی ابراز کرد: یکی از راه های صحیح غدیر و درس‌هایی که از آن باید آموخت، بازی نکردن با آبروی مردم است زیرا آبروی یک انسان بالاتر از کعبه می‌باشد. در صدر اسلام بسیار با آبروی اهل بیت (ع) بازی کردند، این در حالی است که حرمت انسان از کعبه بالاتر است. افشاگری و تهمت زدن به دیگران امر بسیار بدی است و ما نباید به زندگی شخصی دیگران ورود کنیم و به جای سرک کشیدن در زندگی خصوصی دیگران پیشتر باید به سمت فضیلت‌های اخلاقی برویم و با این کار می‌توان همه ادیان و سلایق را در کنار هم جمع کرد.

این استاد حوزه تاکید کرد: فرهنگ غدیر امانت داری، آبروداری، اهمیت به حیثیت مردم و ... را به ما می آموزد. ما باید به همه مردم دنیا از جمله مردم آمریکا هم احترام بگذاریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.