شعار انقلاب اسلامی «نه شرقی، نه غربی» بوده است و جمهوری اسلامی باید با موازنه‌گرایی هوشیارانه، از تعارض منافع قدرت‌ها، بهره‌برداری کند.

ضرورت توجه به دیپلماسی متوازن

این ظرفیت تاریخ و جغرافیای ایران است که تاکنون به خوبی از آن بهره‌برداری نشده است. فشارهای آمریکا و اروپا بر ایران  موجب افزایش تعامل هوشمندانه ایران با روسیه به عنوان یکی از قدرت‌های شرقی شده است. 
این روزها مسکو در پی گسترش روابط همه‌جانبه با تهران است؛ زیرا مایل نیست ایران ذیل تحریم‌های امنیتی قرار گیرد که روابط دو کشور را مختل سازد. تمدید خودکار قرارداد ۲۰ ساله ایران نیز که بر اساس اراده سیاسی دو کشور بود، ظرفیت مناسبی برای توسعه روابط ایران و روسیه فراهم کرده است؛ مشروط بر آنکه بازی با قواعد حاکم بر روابط نظام بین الملل نیز دنبال شود.
در همین رابطه توحید محمدزاده کارشناس امور بین الملل مؤسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور در بررسی روابط ایران و روسیه گفت: تعاملات امنیتی تهران-مسکو در دفع تروریسم داعش از سوریه، آغاز همکاری دو کشور در بالاترین سطح ممکن بود. نقش سردار سلیمانی در تداوم همکاری‌های امنیتی دو کشور در نهایت به دیگر حوزه‌ها نیز سرایت کرد و به مرور شاهد رشد روابط اقتصادی سیاسی دو کشور بوده‌ایم. وی افزود: در زمینه سیاسی می‌توان از وتو قطعنامه‌های ضدایرانی شورای امنیت علیه کشورمان و دیگر کشورهای محور مقاومت نظیر یمن یاد کرد که موجب تقویت و رشد روحیه ملت‌های حاضر در میدان مبارزه با آمریکا شد. 
در حوزه اقتصاد و تجارت نیز، دولت سیزدهم با ابتکار عمل ترانزیتی در حوزه زمین و هوا و دریا، سوآپ نفت و گاز و حضور در نشست اقتصادی «بریکس» امکان صادرات و بازاریابی محصولات ایرانی را فراهم آورد. البته جنگ اوکراین در گرایش هرچه بیشتر روس‌ها به روابط با تهران بی تأثیر نبود. درآینده روابط دوکشور حل پرونده هسته‌ای، تبادل کالاهای اساسی و تعاملات علمی با جدیت دنبال خواهد شد. ایران از ظرفیت‌ مهمی برخوردار است که در صورت توجه به  سیاست خارجی متوازن و متعادل، قابل دسترسی خواهد بود. در غیر این صورت، روسیه بهره برداری اصلی را از این روابط خواهد داشت.

خبرنگار: شمس الدین نجفی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.