سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) گفت: مهم‌ترین مشکلی که زائران پیاده در مسیر با آن مواجه هستند، آب‌رسانی به زائران به خصوص در فصل تابستان است. از همین رو آب‌رسانی به ایستگاه‌های صلواتی در دهه آخر صفر باید با دقت و ضرورت لازم انجام شود.

تأمین آب مهم‌ترین دغدغه مدیریت زائران پیاده در دهه پایانی صفر

به گزارش قدس آنلاین، حسین رضایی در خصوص میزان ورود زائران پیاده به مشهد در دهه ولایت اظهار کرد: ۲۱۳۵ زائر پیاده از شهرستان‌های سبزوار، نیشابور، اصفهان، قم، تهران، نجف، کربلا، گناباد و بافق استان یزد در این مدت وارد مشهد شده‌اند. همچنین یک کاروان ۱۵۰ نفره از بافق یزد ۲۵ روز است که در مسیر قرار دارد و روز پنجشنبه، ۳۰ تیر، وارد مشهد می‌شود. این کاروان ۲۹ سال است که مسیر بافق به مشهد را پیاده طی می‌کند.

پیش‌بینی تشرف ۶۰۰ هزار زائر پیاده به مشهد در دهه پایانی صفر

وی در خصوص پیش‌بینی‌اش از میزان ورود زائران پیاده به مشهد در دهه پایانی صفر گفت: پیش از شیوع کرونا حدود ۴۹۰ هزار زائر در دهه پایانی صفر به صورت پیاده به مشهد مشرف شدند که در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود این تعداد برای سال جاری به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار زائر افزایش پیدا کند.

سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) ادامه داد: با توجه به شرایطی که در سال‌های اخیر برای حضور شیعیان در کربلا در روز اربعین به وجود آمده، در دهه انتهایی صفر اکثر مردم عازم کربلا می‌شوند اما معمولاً تا اواخر دهه نخست محرم مشخص می‌شود که چه تعداد زائر پیاده در دهه انتهایی صفر به مشهد مشرف خواهند شد.

رضایی افزود: زائران پیاده به ۲ صورت وارد مشهد می‌شوند. قسمتی از زائران پیش از سفر به مشهد محل اسکان خود را مشخص می‌کنند اما گروه دیگری که در مشهد اسکان ندارند، باید در سامانه‌ ثبت‌ نام کرده تا محل اقامتشان در مشهد تعریف و مشخص شود.

وی تصریح کرد: در ۲ سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار زائر پیاده را در دهه پایانی صفر اسکان دادیم. با توجه به امکاناتی که از طریق مساجد در اختیارمان قرار خواهد گرفت، پیش‌بینی می‌شود بتوانیم اسکان حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار را با پروتکل‌های بهداشتی تامین کنیم. اسکان‌ زائران در مشهد سه روزه و همراه با صبحانه، ناهار و شام است. مدارس، سالن‌های ورزشی، سازمان‌های دولتی، شهرداری و خانه‌های شهروندان نیز تحت یک برنامه‌ریزی در اختیار زائران قرار خواهد گرفت.

تمام ارگان‌ها در حوزه خدمت به زائران پیاده یکپارچه عمل کنند

سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) یادآور شد: تا کنون جلسات زیادی برای افزایش خدمات رفاهی به زائران صورت گرفته است. در حوزه زیارت و خدمات به زائران باید یکپارچه باشیم و لازم است تمام ارگان‌ها حول یک محور حرکت کنند. تمام نهادهای مردمی باید حول آستان قدس و نهادهای اداری حول محور معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی اقدام کنند. یک تصمیم کلی در رابطه با حوزه زیارت زائران پیاده می‌تواند در رفاه زائران موثر واقع شود.

رضایی گفت: خیرین و خادم‌ها به تناسب زائری که به مشهد مشرف می‌شود، کار خود را انجام می‌دهند. در حال حاضر پنج ایستگاه صلواتی در محور نیشابور و یک ایستگاه در جاده سرخس زائران پیاده و سواره را می‌پذیرد. انتظار می‌رود در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی دولت به ما کمک کند چرا که مابقی خدمات رفاهی از سوی خیرین تأمین می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.