در محیط آشفته پس از فروپاشی شوروی که قدرت هژمونی ایالات متحده بیش از پیش در معرض خطر قرار گرفته و جهان چند قطبی در حال پدیدار شدن است، دیدارهای چند روز پیش سران سه کشور روسیه، ایران و ترکیه می‌تواند بسیار مهم تلقی شده و فضای جدیدی را رقم بزند.

اخراج آمریکا از شرق فرات علاج درد سوریه

برخلاف دیدار بدون دستاورد بایدن در عربستان، دیدارهای اجلاس آستانه به‌دلیل ایجاد فضای جدید همکاری توأم با رقابت با محوریت جبهه مقاومت نقطه عطف بسیار مهمی بود. در این میان موضوع اخراج آمریکا از منطقه به عنوان یک راهبرد مهم در این دیدار مورد تأکید تهران قرار گرفته چرا که به اعتقاد جمهوری اسلامی حضور یانکی‌ها به‌ویژه در منطقه غرب آسیا با فتنه‌انگیزی، ویرانی، تخریب هویت و اختلاف‌افکنی‌های فراوان همراه بوده است.
پیشتر رهبر معظم انقلاب ضمن اشاره به مسئله‌ حضور فسادانگیز آمریکا در غرب آسیا و ضرورت پایان پذیرفتن آن در منطقه، بر «اتمام حضور نیروهای آمریکایی در منطقه» به‌عنوان راه‌حل این معضل اشاره کردند و فرمودند: «حضور فسادبرانگیز آمریکا در این منطقه تمام بشود. آن‌ها در این منطقه جنگ آوردند، اختلاف آوردند، فتنه آوردند، ویرانی آوردند، خراب شدن زیربناها را آوردند... این منطقه قبول نمی‌کند حضور آمریکا را در کشورهای منطقه؛ ملت‌های منطقه قبول نمی‌کنند، دولت‌های برخاسته از ملت‌ها قبول نمی‌کنند؛ بدون تردید». این مواضع حاکی از راهبرد کلان جمهوری اسلامی برای اخراج آمریکا در منطقه است. چنان‌که شاهد بودیم در دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز ایشان در ابتدا با تأکید بر مسئله سوریه و اهمیت آن برای منطقه، اشغال مناطق حاصلخیز و نفت‌خیز شرق فرات به‌وسیله آمریکایی‌ها را رد و تأکید کردند با بیرون راندن اشغالگران از آن منطقه باید علاج شود. از آنجا که این دیدارها با محوریت موضوع سوریه اتفاق افتاد و ایران علاوه بر نقش محوری خود به عنوان وزنه ژئوپلتیک منطقه‌ای به نوعی نیابت سوریه را نیز برعهده داشت تأکید بر خروج آمریکا از منطقه شرق فرات، تلاش برای حل ریشه‌ای مسئله سوریه محسوب می‌شود. پوتین در این دیدار اعلام کرد: مواضع دو کشور ایران و روسیه در قضیه سوریه از جمله در مخالفت با حمله نظامی به شمال این کشور کاملاً منطبق با یکدیگر است و منطقه شرق فرات باید تحت کنترل نیروهای نظامی سوریه قرار گیرد. رئیس جمهوری ترکیه نیز گفت: نظامیان آمریکایی باید از مناطق شرق فرات در سوریه خارج شوند.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.