وزیر خارجه چین با انتقاد از نمایش قدرت توسط کشورهای غربی در تنگه تایوان و دریای جنوبی چین، گفت : این مسئله باید توسط کشورهای خود منطقه رسیدگی شود.

 دریای جنوبی چین عرصه مبارزه قدرت‌های بزرگ نیست

به گزارش قدس آنلاین، تردد کشتی‌های جنگی غربی به سردمداری آمریکا در تنگه تایوان و منطقه دریای جنوبی چین، بار دیگر با واکنش تند پکن همراه شد.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین امروز (دوشنبه) گفت دریای جنوبی چین «تفرجگاه» کشورهای خارج از منطقه یا «عرصه مبارزه» برای رقابت قدرت‌های بزرگ نیست.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وانگ در سخنرانی افتتاحیه سمینار مجازی به مناسبت بیستمین سالگرد امضای بیانیه رفتار طرف‌ها در دریای جنوبی چین گفت که موضوع دریای جنوبی چین باید توسط خود کشورهای منطقه رسیدگی شود.

همزمان «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز آمریکا را جنگ طلب‌ترین کشور تاریخ جهان و بزرگترین تهدید برای توسعه روی زمین خواند.

وی همچنین حضور نظامی آمریکا در سراسر جهان را یادآور شد و گفت ایالات متحده دارای ۷۵۰ پایگاه در حداقل ۸۰ کشور و همچنین ۱۷۳۰۰۰ سرباز مستقر در ۱۵۹ دولت است.

پیش از این نیز منابع مطلع گفته بودند دولت چین پیام‌های خصوصی تند و هشدارآمیزی به دولت آمریکا درباره سفر احتمالی «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان این کشور به تایوان، ارسال کرده است.

برنامه‌ریزی برای سفر نانسی پلوسی به تایوان و ارائه کمک‌های نظامی به این منطقه، در حالی است که پنتاگون روز جمعه گذشته اعلام کرد که وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا فروش بالقوه کمک‌های فنی نظامی به تایوان به ارزش حدود ۱۰۸ میلیون دلار را تأیید کرده است. 

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده تایوان آخرین کمک‌ها از جمله قطعات یدکی و تعمیر تانک‌ها و خودروهای جنگی و حمایت فنی و لجستیکی دولت و پیمانکار ایالات متحده را درخواست کرده است.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. اخیراََ دولت آمریکا لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.