قیمت کاهشی هندوانه در هفته‌های اخیر موجب تعجب بسیاری از هموطنان شده و این محصول پرطرفدار در ارزان شدن قیمت، صاحب رکورد شده است.

قیمت هندوانه تولیدکننده را نگران و مصرف‌کننده را خوشحال کرد

به گزارش ایرنا، قیمت هر کیلوگرم هندوانه که تا حدود یک ماه پیش تا ۱۰ هزار تومان هم به فروش می‌رسید، اکنون به حدود ۲ هزار تومان رسیده، به طوری که برخی مواقع خریدار با شک و تردید به فروشنده نگاه می‌کند و هر لحظه انتظار دارد که بگوید اشتباهی رخ داده است.
هندوانه کاران معتقدند هزینه‌ای که برای تولید محصول کشاورزی پرداخت می‌کنند، خیلی بالاتر از قیمت بازار است و اکنون هندوانه به قیمت کمتر از آب در آذربایجان شرقی عرضه می‌شود. 
یکی از خریداران هندوانه که از کاهش قیمت هندوانه متعجب و خوشحال بود و باورش نمی‌شد، به فروشنده می‌گوید: «چون به افزایش قیمت‌ها عادت کرده‌ایم، قیمت ۲ هزار تومان را با ۲۰هزار تومان اشتباه گرفته بودم. شرمنده! حالا که این قدر ارزان شده به جای یک هندوانه چند هندوانه شیرین بده.»
یکی دیگر از خریداران که از قیمت مندرج روی مقوای نصب شده بر بالای پیکان وانت مطمئن نبود، داشت دنبال قیمت دیگری می‌گشت. وقتی فروشنده علت کنجکاوی و گشتن او را پرسید، گفت: «والا ما هر میوه‌ای را که برای خریدش می‌رویم، با یک قیمت دیگری مواجه می‌شویم که به غیر از قیمت مندرج است؛ مثلاً زیرش کوچک‌تر می‌نویسند قیمت نیم کیلو فلان هزار تومان یا قیمت فروش یک کارتن یا قوطی فلان هزار تومان و در واقع خریدار را فریب می‌دهند. البته یکی دو سال است این نوع فروش فریبکارانه به ترفند برخی میوه فروشان دوره‌گرد تبدیل شده است.»
برخی دیگر هم کاهش قیمت هندوانه را به فال نیک می‌گیرند و می‌گویند: ان‌شاءالله با افزایش تولید بیش از نیاز جامعه، امکان کاهش قیمت کالاها نیز تا این حد وجود دارد و این موضوع می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر میوه‌ها، محصولات کشاورزی و دیگر کالاهای تولیدی باشد.
البته برخی دیگر، از منظر کشاورزی و منابع آب این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهند و معتقدند در کشوری که با کمبود آب مواجه است، چگونه این میزان تولید هندوانه وجود داشته است؛ چون هندوانه محصولی آب‌بَر است. از طرف دیگر قابلیت صادرات به سایر کشورها به خصوص کشورهای مجاور را نیز دارد؛ اما به هر حال به لحاظ کاهش قابل توجه قیمت در ایام داغ تابستان جای تقدیر دارد و باید به فال نیک بگیریم.
البته برخی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی، نوسان در صادرات هندوانه به خصوص به کشورعراق را عامل اصلی کاهش قیمت هندوانه در بازارهای داخلی می‌دانند. 
کاهش قیمت هندوانه پیام‌های متفاوتی برای شهروندان و مسئولان دارد که این پیام‌ها حاوی نکات مهم مثبت و منفی فراوانی است که باید حتی در مسائل مدیریتی و تولید نیز مورد توجه قرار گیرد.

کاهش کشت محصولات آب‌بَر 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در این خصوص اظهار کرد: کشت هندوانه با توجه به آب‌بَر بودن محصول در الگوی کشت استان قرار ندارد. بر این اساس کشت هرگونه هندوانه، خودسرانه است و برنامه‌ریزی برای کشت و فروش آن وجود ندارد و مسئولیت کشت و فروخته نشدن آن برعهده خود کشاورز است.
علی رخ افروز گفت: متوسط جهانی آبی که برای تولید یک کیلوگرم هندوانه مورد نیاز است حدود ۲۳۵ لیتر بوده؛ ولی در ایران این شاخص حدود ۳۰۰ لیتر است؛ یعنی در کشور یک هندوانه ۵/۳ کیلویی حدود یک مترمکعب آب مصرف می‌کند تا به بار بنشیند.
وی افزود: کاهش کشت محصولات آب‌بر از جمله سیاست‌های جهاد کشاورزی در عرصه کشاورزی متناسب با تغییرات اقلیمی است. کاهش کشت هندوانه به عنوان یکی از محصولات آب‌بر در دستور کار سازمان قرار دارد.
رخ افروز ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی و اتفاقاتی که در کشورمان رقم خورده است، محدودسازی کشت محصولات آب‌بر در دستور کار سازمان قرار گرفته و علاوه بر این، سعی می‌شود با روش‌هایی از جمله افزایش عوارض، صادرات این‌گونه محصولات، غیر اقتصادی شود.
وی یادآور شد: هندوانه یکی از محصولاتی است که محدود سازی سطح زیر کشت آن در دستور کار قرار دارد. با کاهش سطح زیر کشت هندوانه، زمین‌های مازاد به سمت تولید نهاده‌های دام و طیور یا دانه‌های روغنی هدایت می‌شوند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی همچنین گفت: در آذربایجان شرقی ۷۸۰ هکتار به صورت دیم و آبی هندوانه کشت شده و با ۳۶هزار و ۵۰۰ تن تولید این محصول در رتبه ۲۵ کشور قرار دارد. 

۷۸۰ هکتار زیر کشت هندوانه است
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: سطح زیرکشت هندوانه در استان ۷۸۰ هکتار در شهرستان‌های میانه، خدا آفرین و جلفاست که به صورت آبی و در بعضی از شهرستان‌ها به صورت دیم از جمله هریس، مرند و... به صورت محدود کشت و تولید می‌شود.
جلال رحیم زاده خاطر نشان کرد: کاهش کشت محصولات آب‌بر از جمله سیاست‌های جهاد کشاورزی در عرصه کشاورزی متناسب با تغییرات اقلیمی است. کاهش کشت هندوانه به عنوان یکی از محصولات آب‌بر در دستور کار سازمان قرار دارد.
رحیم زاده همچنین یادآور شد: در سال‌های گذشته با توجه به اینکه قیمت تضمینی خرید گندم پایین بود، از این رو کشت هندوانه بیش از گندم مورد اقبال کشاورزان قرار داشت و نگرش سودجویانه مالکان اراضی و نادیده‌ گرفتن ارزش آب و خاک نقش اساسی داشت؛ ولی با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در دولت سیزدهم انگیزه کشاورزان برای کشت گندم بالا رفته است.

خبرنگار: پیمان پاکزاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.