سرپرست وزارت خارجه ازبکستان در کنفرانس بین‌المللی تاشکند که با حضور نماینده ایران برگزار شد، به عنوان میزبان این نشست گفت: خواسته‌های جامعه جهانی از دولت موقت افغانستان مشخص است.

ازبکستان: خواسته‌های اساسی جامعه جهانی از افغانستان مشخص است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری آناتولی، کنفرانس بین المللی «امنیت و رشد اقتصادی افغانستان» در شهر تاشکند پایتخت ازبکستان به میزبانی ولادیمیر ناروف سرپرست وزارت امور خارجه این کشور و با حضور هیات طالبان و نمایندگان ویژه ای از ایران، اتحادیه اروپا، انگلیس، ایتالیا، اسپانیا، قزاقستان، قطر، قرقیزستان، تاجیکستان، چین، نروژ، پاکستان، روسیه، آمریکا، ژاپن، ترکیه در امور افغانستان و نمایندگان سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اسلامی، سازمان همکاری اقتصادی و نهادهای مالی بین المللی امروز سه شنبه آغاز به کار کرد.

سرپرست وزارت خارجه ازبکستان در مراسم افتتاحیه این کنفرانس گفت: خواسته های اساسی جامعه جهانی آنچه را که دولت موقت طالبان در افغانستان باید انجام دهد را مشخص می کند؛ ایجاد یک دولت فراگیر و همه شمول، رعایت حقوق زنان و بازگشایی مدارس دختران و رسیدگی به مطالبات همه مردم افغانستان.

وی با اشاره به اینکه ازبکستان طرفدار برقراری صلح و ثبات در افغانستان است، گفت: خاک افغانستان دیگر نباید تهدیدی برای کشورهای منطقه و جامعه بین المللی باشد. آزادی سازی دارایی های بلوکه شده افغانستان در خارج از این کشور یکی از عوامل اصلی احیای اقتصاد افغانستان، اجرای پروژه‌ های زیربنایی مهم و حل مشکلات اجتماعی خواهد بود.

ناروف با تاکید بر اهمیت تداوم تلاش ها برای اجرای پروژه‌ های زیربنایی در افغانستان از جمله ساخت راه آهن ترمز- مزارشریف- کابل- پیشاور و خط انتقال برق سرخان- پلی خمری، گفت: با تطبیق این پروژه‌ ها، افغانستان نه تنها به عنوان پلی بین آسیای مرکزی و جنوبی قرار خواهد گرفت، بلکه به توسعه جامعه و رفاه مردم افغانستان نیز کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر، در پیام شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان که در افتتاحیه کنفرانس قرائت شد، آمده است: از دولت کنونی افغانستان می خواهیم اراده قوی برای جلوگیری از ظهور هر گونه تروریسم در خاک افغانستان و قطع روابط با تمامی گروه‌ های تروریستی بین المللی از خود نشان دهد. این امر باعث ایجاد امیدواری برای توسعه پایدار افغانستان در محیط دوستی، همسایگی نزدیک و همکاری‌ های متقابل می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.