رادیو، رسانه جمعی عمومی است که برای هر کدام از شنوندگان خود براساس سلایقی که دارند، برنامه‌هایی با محتوایی مناسب تولید می‌کند؛ این موضوع در مناسبت‌های مختلف دینی، مذهبی و ملی نیز مورد توجه دست اندرکاران رادیو قرار گرفته است.

تصویرسازی عاشورایی در ذهن مخاطب رادیویی

به گزارش قدس آنلاین، از سوی دیگر رادیو با تهیه و تولید نمایش‌های رادیویی و آیینی تلاش می‌کند موضوعات مختلف دینی، مذهبی و ملی را با هدف ترویج و فرهنگ‌سازی این مضامین تهیه و در شبکه‌های مختلف خود پخش کند.

رادیو نمایش همزمان با آغاز محرم و صفر اقدام به تهیه و پخش تعدادی از نمایش‌های آیینی کرده است که به گفته محسن سوهانی مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش، تهیه و پخش این‌گونه نمایش‌های رادیویی با هدف فرهنگ‌سازی عاشورا صورت می‌گیرد.

نمایش‌های آیینی ویژه محرم با چه هدفی از رادیو نمایش و به طور کلی بقیه شبکه‌های رادیو تولید و پخش می‌شود؟
مقوله آیین و نمایش آیینی یکی از کهن‌ترین نمونه‌های هنری بشری محسوب می‌شود و یک نظریه وجود دارد که تئاتر و نمایش از دل آیین بیرون آمده، همچنین آیین‌ها، نمادها و نشانه‌هایی هستند که آرمان‌ها و ایده‌آل‌ها و هنجارهای فرهنگی یک ملت را به تصویر می‌کشند، بنابراین آیین یک جنبه مهم فرهنگی دارد.

 نمایش آیینی در فرهنگ هر کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های نمایش آیینی سنتی در کشور ما تعزیه است که از پیوند بین سوگ سیاوش و سووشون که از دوران ایران باستان متداول بوده با واقعه عاشورا و محبت و علاقه‌ای که ایرانیان شیعه به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) دارند، ایجاد شد و در نهایت این‌گونه تئاتر به وجود آمد و سال‌های سال هم تعزیه نقش ویژه‌ای در فرهنگ‌سازی عاشورا و حفظ و اشاعه فرهنگ عاشورایی دارد.

با این توضیح باید عرض کنم هدف ما از نمایش‌های آیینی در دهه محرم هم در امتداد همان هدف‌گذاری نمایش آیین سنتی تعزیه بوده که ترویج مفاهیم غنی و ارزش‌های عاشورایی برای شنوندگان است.

بازخوردها درزمینه پخش این نوع نمایش‌های رادیویی چگونه بوده است؟
ارزیابی‌های موجود و نظرسنجی‌های صورت گرفته در دوره‌های مختلف به ما نشان می‌دهد در مقطع ایام عاشورا و عزاداری حسینی در دهه‌های اول و دوم محرم پخش نمایش‌های آیینی با استقبال گسترده شنوندگان مواجه شده است.
رویکرد ما این است با نظرسنجی، نظرات مخاطبان را در تولیدات نمایشی و آیینی مدنظر قرار دهیم.

تهیه و پخش نمایش‌های رادیویی آیینی براساس چه ویژگی‌هایی است که برای شنوندگان در مرحله اول سبب جذب و در مرحله بعد آشنایی آن‌ها با ابعاد مختلف محرم و مناسبت‌های دینی شود؟
در حوزه علوم ارتباطات یک دسته نظریه وجود دارد که از آن‌ها به نظریه‌های هنجاری یاد می‌شود؛ نظریه‌های هنجاری دو سر طیف دارد، یک بخش آن مصلحت آرمان یا ارزش‌ها قرار دارد و بخش دیگر میل و نیاز مخاطب و جای درست است، جایی که ما بتوانیم از پیوند میان این دو به نقطه مطلوب رسانه‌ای برای اثرگذاری بیشتر برسیم، اما وقتی این قاعده تخصصی علمی، ارتباطی و رسانه‌ای را به طور ویژه در تولید این کارها مدنظر بگیریم، یعنی آثار نمایشی از نظر پردازش دراماتیک بسیار قدرتمند بوده و معنای محتوایی و ارزشی را داشته باشد، همچنین با نظرسنجی و افکارسنجی واقعاً نظر و نیاز مخاطب را در تولیداتمان تقویت کنیم، این موضوع سبب می‌شود محتوای تولیدات نمایشی از نظر کیفی ارتقا یابد و به هدف نهایی از تولید این آثار نمایشی که در پرسش قبل به آن اشاره کردم، برسیم.

در تولیدات ایام محرم هم این موارد مدنظر است و عموماً هم رویکرد ما در رادیو نمایش این بوده که خدا را شکر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد طی دوره جدید روند سؤال مخاطبان ما هم مدام و مداوم رو به رشد بوده است.

آیا در جشنواره‌ها نیز این نمایش‌ها مورد رقابت قرار می‌گیرد که به لحاظ محتوایی شنوندگان هر سال با کیفیت بالاتری روبه‌رو باشند؟
بله، درباره جشنواره‌ها یک ارزیابی درون شبکه‌ای داریم، همچنین در جشنواره‌های مختلف نیز آثار نمایشی رادیویی مورد محک داوران قرار گرفته و مقام‌های مختلفی هم کسب می‌کنند، به عنوان مثال، به‌تازگی در جشنواره امام رضا(ع) یکی از تولیداتمان جایزه را کسب کرد، همچنین در داخل خود شبکه هم ارزیابی انجام و از آثار برگزیده تجلیل می‌شود.

درباره زمان و نمایش‌های آیینی و برنامه‌های مناسبتی که در ایام محرم از رادیو نمایش پخش می‌شود بگویید.
«به رنگ خورشید»، «اشک بدون مرز»، «آه‌واره»، «کافه تکیه» و «سرشک اشک» عناوین نمایش‌ها و برنامه‌هایی هستند که در ماه محرم از رادیو نمایش پخش می‌شوند.
مجموعه رادیویی «به رنگ خورشید» ویژه سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) و یارانش به کارگردانی میرطاهر مظلومی، سردبیری فرهاد امینی، نویسندگی مجید حیدری، تهیه‌کنندگی مهدی نمینی مقدم، افکتوری نرگس موسی‌پور، صدابرداری حیدر صفدری و با هنرمندی فریبا متخصص، مجید حمزه، معصومه عزیز محمدی، مونا صفی، احمد لشینی، حمید یزدانی، رامین پورایمان، ناهید مسلمی، فریدون محرابی، ایوب آقاخانی، سعیده فرضی، مجید سهرابی، علی میلانی، محمد رضاعلی، راضیه مومیوند و محمد پورحسن هر روز ساعت یک بامداد و تکرار آن ساعت ۲۲از رادیو نمایش پخش می‌شود.

مجموعه رادیویی «اشک بدون مرز» نیز درباره شخصی است که پس از سال‌ها دوری به وطن برگشته تا به نیت مادرش که ۴۰ روز پیش فوت شده، مراسم محرم امسال را در کربلا باشد.
این مجموعه رادیویی به کارگردانی بهرام سروری‌نژاد، نویسندگی زهرا کولیوند، تهیه‌کنندگی اشرف‌السادات اشرف‌نژاد، افکتوری محمدرضا قبادی‌فر، صدابرداری محمدرضا محتشمی با هنرمندی عباس شادروان، مرضیه صدرایی، علی اصغر دریایی، شهریار حمزیان، محمدرضا قلمبر، مروارید کریم‌پور، آسیه گرجی و مونا صفی هر روز ساعت ۲۳:۳۰ از رادیو نمایش پخش می‌شود و ساعت ۳ بامداد روز بعد تکرار آن است.

ویژه‌برنامه رادیویی «آه‌واره» به تهیه‌کنندگی ژاله محمد علی، نویسندگی جهانشاه آل‌محمود و گویندگی محسن بهرامی، ویژه شهادت امام حسین(ع) و یارانش هر روز ساعت ۶:۳۰ از رادیو نمایش پخش می‌شود.

به همین مناسبت، ویژه‌برنامه «سرشک اشک» به نویسندگی فاطمه حاتمی، تهیه‌کنندگی محسن جواهری، گویندگی نگین خواجه نصیر، سعید سلطانی، مونا صفی و بهرام سروری‌نژاد هر روز ساعت ۷ صبح و ویژه برنامه «کافه تکیه» نیز ساعت ۱۸:۴۵ به روی آنتن رادیو نمایش می‌رود.

و سخن پایانی
نمایش رادیویی یک گونه خاص و منحصر از تولیدات رسانه‌ای است و ویژگی‌های متمایزی دارد، اینکه به هر حال به عنوان یک رسانه گرم، تصور نمایش‌های رادیویی در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود، بنابراین ذاتاً یک گونه تعاملی است، همچنین این مخاطب در کارگردانی و تولید اثر رادیو مشارکت دارد، به همین خاطر برای تقویت تمرکز در کودکان، نوجوانان و سالمندان شنیدن نمایش رادیویی از سوی روان‌شناس‌ها تأکید شده است.
در این راستا، همیشه در دور جدید سعی کرده‌ایم به احیای این بستر رسانه‌ای ارزشمند بپردازیم و امیدوارم مخاطبانی که این مطلب را مطالعه می‌کنند توجه بیشتری به رادیو و برنامه‌های آن داشته باشند و به جرگه شنوندگان صمیمی رادیو نمایش بپیوندند.

خبرنگار: مهدیه قمری

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.