مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کرمان گفت: سیلاب ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به محورهای ارتباطی این استان خسارت وارد کرد و موجب تخریب ۵۴۰ کیلومتر آسفالت شد.

خسارت ۲۱۰۰ میلیارد تومانی سیل به راههای کرمان

به گزارش قدس آنلاین، احسان عراقی زاده روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: برخی از محورهای ارتباطی استان کرمان نزدیک به ۷۲ ساعت در زیر آب رفت که این محورها در واقع باید تخریب و از نو ساخته شود.

وی اظهار داشت: زیر برخی پلها در سیل اخیر تخریب و زیر فنداسیون برخی از آنها اکنون خالی شده که با باید تخریب شود یا به آن بتن تزریق کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان گفت: جاده کشکوییه رفسنجان - محمدآباد ساقی به مدت ۴۸ ساعت زیر آب بود که بزودی خراب نمی شود و به مرور فرو می ریزد.

وی تصریح کرد: در سیل اخیر ۴۴۶ کیلومتر تخریب شانه های خاکی را در محورهای ارتباطی استان کرمان داشتیم در حالی که شانه راه تاثیر بسیاری بر ایمنی دارد.

وی با بیان اینکه ۲۴۰ کیلومتر سازه های زهکشی آب و ۵۴۰ کیلومتر از روکش آسفالت بر اثر سیلاب تخریب شده است افزود: جاده انار - یزد چسبندگی خود را از دست داده و دیگر کارایی ندارد.

خسارت سیل به ۱۲۰۸ پل/ بدون اعتبار خسارت ها چند برابر می شود

عراقی زاده گفت: یکهزار و ۲۰۸ دستگاه پل در کرمان دچار آب شستگی شده و یا خسارت دیده اند و فقط محور رفسنجان - سرچشمه تخریب شده و بدون فنداسیون و بلا استفاده است.

وی عنوان کرد: ۴۰۰ کیلومتر تخریب شیب شیروانی، و وجود گل و لای بسیاری در جاده های استان کرمان داشتیم و خط کشی های اطراف جاده و تابلوها تخریب شد که به معضلی برای رانندگان تبدیل شده و برای بازسازی جاده علاوه بر ساختن شانه باید تابلوها را هم تامین کنیم اما نداشتن جایی برای نصب تابلو بسیار خطرناک است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کرمان گفت: این استان باید به سرعت فکری برای جذب اعتبارات بکند که بدون اعتبار اگر مونسون بعدی بیاید خرابی ها چند برابر می‌شود.

وی ادامه داد: ۲۷۸کیلومتر امسال تخریب بستر رودخانه را داشتیم که یکی از دلایل وقوع چنین بلایی ساخت و ساز غیرمجاز است و علت دیگر آن معادن شن و ماسه است.

وی افزود: باید با سیل همگام باشیم، نباید روش مقابله با آن را به کار گیریم بلکه باید آن را هدایت کنیم.

ضرورت مشارکت همه دستگاه ها در سیل

عراقی زاده با اشاره به برنامه منسجم سیل در استان کرمان که در نشست مدیریت بحران استان بررسی شد، گفت: سازمان هواشناسی یک هفته پیش از ورود سامانه به استان اعلام کرد که اوضاع سیلابی خواهد شد و بارش‌های فراوان و آبگرفتگی را در بخش های مختلف داریم.

وی تصریح کرد: بارش های تابستانی مونسون همیشه وجود داشته اما این دفعه این سامانه با شدت بیشتری در استان کرمان فعال شد و به عنوان نخستین کار باید به تمامی نیروها آماده باش می دادیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان ابراز داشت: باید بدانیم سیل را همیشه داریم و تابستان ها احتمال وقوع آن وجود دارد، به جای زلزله مانور سیل بگذاریم و همه دستگاه ها هنگام سیل همکار و همراه باشند.

وی ادامه داد: در سیل نیروهای امدادرسان پای کار هستند اما همه باید همچون جلسات در سیل نیز مشارکت فعال داشته باشند.

عراقی زاده گفت: پس از اعلام هشدارها، آماده باش دادیم و ماموریت ها حذف شد و تعمیر و لایروبی و اصلاح خاکریزها انجام گرفت و در ارتباط با هواشناسی وضعیت در لحظه اعلام میشد.

آب از مسیل‌ها نمی‌آمد

وی بیان کرد: در سیل اخیر تخریب بسیار گسترده بود به این علت که باران از محل مسیل ها نمی آمد لذا آمادگی در برابر آن نداشتیم برخی قسمت ها آب مستقیم از روی جاده می رفت و به پل هدایت نمی شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان با بیان اینکه در مسیر شهرستان انار نیز پل پاسخگو نبود و آب از روی جاده عبور می کرد گفت: پل ها قدیمی اند و مطالعات آن برای ۲۵ سال بوده و یا راه روستایی به مسیر اصلی تبدیل شده و پیش بینی سیل نشده است.

وی با بیان اینکه توپولوژی منطقه بهم خورده است یادآور شد: سالها خشکسالی و ایجاد مزارع و باغات کشاورزی در پایین دست موجب افزایش خسارت ها و تخریب بسیاری از جاده ها و پل ها شد.

پیش بینی ها متفاوت بود

عراقی زاده افزود: تفاوت سیل اخیر با نمونه های گذشته این بود که ابتدا اعلام کردند که بخش عمده بارش‌ها در جنوب است اما شمال استان هفت تا هشت برابر جنوب بارندگی داشتیم لذا پیش بینی ها متفاوت بود.

وی یادآور شد: متاسفانه مسیر جریان و سرعت بارش های مونسون در لحظه تغییر می کند و میزان رطوبت و بارش آن نامشخص است، برخی سیلاب ها در لحظه اتفاق می افتد و سیل در سامانه مونسون قابل پیش بینی نبود.

وی افزود: پیش بینی بارش در مناطقی از استان کرمان از ۳۰ تا ۵۰ میلیمتر بود اما بارش ۱۲۰ میلیمتری در یک شبانه روز داشتیم.

ماشین آلات راهداری پاسخگوی استان کرمان نیست

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان گفت: تخصیص اعتبار ملی برای خرید بلدوزر نداریم که باید از اعتبارات استانی و معادن و سایر بگذاریم، ماشین آلات فرسوده و قدیمی شده و پاسخگوی استان پهناور کرمان نیست.

وی با بیان اینکه در حوادث اخیر تعداد سه کمرشکن تعدادی بیل مکانیکی اجاره کردیم یادآور شد: برخی استان ها از اعتبارات ستاد بحران برای خرید ماشین آلات راهداری استفاده می کنند اما اعتباری در کرمان به این حوزه اختصاص نمی یابد و ما همچنان به دنبال اجاره خودرو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اعلام کردیم که خرید دستگاه های راهداری جزو الزامات است اما گفتند خریدی در این حوزه نداریم لذا امیدواریم در سفر رییس جمهور و هدایت اعتبارات به سمت خریدهای ضروری مشکلی از استان حل شود.

عراقی زاده افزود: وجود دستگاه های مکش در سیل ها ضروری است که آن را در اختیار نداریم، کشنده، تریلی کمرشکن، بیل مکانیکی سنگین برای رودخانه ها نداریم در حالی که استان کرمان سیل خیز است و اگر این دستگاه ها نباشد نمی توانیم کاری در سیل انجام دهیم.

اولویت‌های راهداری برای سفر ریاست جمهوری متفاوت شده است

وی با اشاره به اولویت های راهداری استان کرمان برای سفر رییس جمهوری گفت: در رفع نقاط حادثه خیز، آسفالت و راه های روستایی نیازمند اعتبارات هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان بیان کرد: برخی از شهرستان های استان درصد برخورداری از راه روستایی بسیار پایینی دارند که پیش از سیل به عنوان اولویت های طرح های راهداری معرفی شدند. 

وی افزود: اکنون اولویت ما ساخت راههایی است که بر اثر سیلاب آسیب دیدند و برای مصوبات سفر ریاست جمهوری اعلام نشده اند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.