امروز قرار است نام «خیام» منجم و فیلسوف شناخته شده کشورمان، علاوه بر درخشش بر پیشانی علم و ادب فارسی به آسمان‌ها برود و چشم تیزبین دانشمندان ایرانی در میان کهکشان‌ها باشد.

خیام چشم تیزبین ایران

به گزارش قدس آنلاین، امروز قرار است نام «خیام» منجم و فیلسوف شناخته شده کشورمان، علاوه بر درخشش بر پیشانی علم و ادب فارسی به آسمان‌ها برود و چشم تیزبین دانشمندان ایرانی در میان کهکشان‌ها باشد.

البته خبر پرتاب ماهواره ایرانی خیام از پایگاه فضایی بایکانور قزاقستان به وسیله ماهواره بر «سایوز» روسیه به مذاق غربی‌ها خوش نیامده و با نشر مطالبی بی اساس تلاش کردند پای این رخداد علمی صنعتی را به مسائل سیاسی بازکرده و علاوه بر تکرار اتهام حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین این پدیده ملی را به مذاکرات هسته‌ای ربط داده و تلاش کنند از فراخور این قضیه اهرمی برای تداوم فشار در مذاکرات بسازند.

گفته می‌شود ماهواره خیام ساخت روسیه و به روزآوری شده توسط ایران است که با همت دانشمندان ایرانی به آن سطح از توانایی رسیده است که کشور تولیدکننده را به وجد آورده و دولت مسکو خواهان تعاملات بیشتر در حوزه هوافضا با جمهوری اسلامی ایران شده است. در چرایی اهمیت و ضرورت پاسخ‌گویی به برخی پرسش‌ها درباره آثار این رویداد ملی بر روابط بین‌الملل و آینده روابط خارجی جمهوری اسلامی، یک کارشناس ارشد روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با قدس زوایای مختلف این قضیه را بررسی کرده‌است.

دستاوردهای ملی، ثمره مقاومت جمعی

غلامحسین یوسفی می‌گوید: همواره غربی‌ها به دنبال اعمال محدودیت علیه رشد و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند. یکی از اهداف آن‌ها جلوگیری از دستیابی ما به فناوری نوین، محدودسازی توانایی ایران در زمین و جلوگیری از رسیدن ملت ما به علوم هوا فضاست.

تلاش برای عقب نگه داشتن ایران و جلوگیری از بومی سازی دانش فضانوردی همزمان با جذب نخبگان و سیاه‌نمایی ترور و حذف دانشمندان و نخبگان علمی و صنعتی بخشی از راهبرد غرب در ادوار مختلف علیه ملت ایران بوده است. امروز با رشد جنگ اراده‌ها و ادراکی شدن نبرد حق و باطل، اروپا و آمریکا یکصدا به دنبال ممانعت از رشد جوانان ایرانی در سطح جهانی هستند.غربی‌ها ضمن نگرانی از تداوم استقلال ایران در۴۰ سال گذشته، رشد روابط تهران و کشورهای همسایه و دوست را  به منزله حذف خویش از مناسبات می‌دانند. به همین خاطر می‌خواهند ظرفیت‌هایی که به نفع خودشان تمام نمی‌شود را تحت عنوان خطر و تهدید بازنمایی کنند. به عنوان مثال، امروز ایران اسلامی با مقاومت جمعی، توانسته یکی از کشورهای انگشت‌شماری باشد که علاوه بر ساخت لانچر به ساخت و تولید و تعمیر و تنظیم ماهواره و همچنین توانایی در مدار قراردادن ماهواره و مدیریت هوافضایی رسیده و نیازهایش را مرتفع می‌کند. اما غربی‌ها به دلیل نگرانی از کوتاه شدن، خودشان را پشت اقداماتی چون ایران‌هراسی مخفی می‌کنند.

چاره‌ای جز قوی شدن نداریم

ممکن است جمهوری اسلامی ایران براساس روش متداول بین‌المللی در آینده نه چندان دور با دانشمندان کشور چین نیز وارد تعامل شود. این روش مرسوم است که برخی کشورها برای فرستادن ماهواره ‌هایشان از کشور ثانی استفاده می‌کنند. دلایلی چون کاهش هزینه‌ها، تداوم روابط، تعاملات صنعتی و دانشگاهی نیز دلیل وقوع چنین همکاری‌هایی است و جای تعجب ندارد.

امروز کشورهای تحریم شده صاحب بلوک بزرگی هستند که می‌توانند با تقویت خودشان قدرتی علیه زیاده‌خواهی غرب و به‌خصوص آمریکایی‌ها باشند. به روزرسانی قدرت ایران به منزله رشد بازدارندگی ما و سلاحی برای دور کردن تهدید است. امروز تنها سلاحی که طرف مقابل از آن بهره می‌گیرد ابزار تحریم است.

هر نوع رشد و پیشرفت جمهوری اسلامی زمینه ساز شکست تحریم‌هاست و می‌شود آن‌ها را بی اثر کرد. اگر چه بارها مذاکرات هسته‌ای تحت تأثیر فشار آمریکا تا نزدیکی بن‌بست رفته، اما ما چاره ای جز قوی شدن نداریم و باید این مسیر را ادامه بدهیم. جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با استفاده از ماهواره سنجشی خیام، علاوه بر رصد و پایش مشکلات کشور، به دیگر ملت‌ها در زمینه هواشناسی، زمین‌شناسی و نیازهای بشری کمک‌رسانی کند.

خیام؛ ماهواره سنجشی و کنترلی

ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور و متعلق به ایران است. تمامی فرامین مربوط به کنترل و بهره‌برداری از این ماهواره از روز نخست و به‌سرعت پس از پرتاب توسط کارشناسان بومی مستقر در پایگاه‌های فضایی متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خاک کشورمان انجام و صادر خواهد شد.

مرکز کنترل عملیات ماهواره، ارسال فرامین و ایستگاه‌های دریافت داده‌های ماهواره‌ای، ماهواره خیام تنها در خاک کشورمان و تحت مدیریت سازمان فضایی است و مهندسان و محققان ایرانی در آن مستقر هستند. ارسال فرامین و دریافت اطلاعات از این ماهواره به صورت کلی براساس الگوریتم رمزنگاری شده‌ای که پیش‌تر توسط محققان سازمان فضایی در آن تعبیه شده، انجام می‌شود و در این فرایند هیچ کشور دیگری امکان دسترسی به اطلاعات آن را نداشته و برخی شایعات منتشره در خصوص استفاده از تصاویر این ماهواره برای مقاصد نظامی سایر کشورها صحت ندارد.

خیام، سفیر صلح و دوستی

با توجه به فعالیت‌ها و اهداف صرفاً صلح آمیز و غیرنظامی سازمان فضایی ایران، تصاویر ماهواره خیام برای ارتقای توانایی مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در حوزه‌های مختلف کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها و مدیریت حوادث غیرمترقبه استفاده می‌شود و نیروهای دفاعی کشور برای رفع نیازهای خود مسیرهای اختصاصی و منحصر به فرد را به لحاظ فنی و راهبردی پیگیری می‌کنند. همان‌طور که مسیر توسعه ماهواره‌های بومی در کشور یک مسیر غیر قابل حذف و غیر قابل انکار است، همکاری‌های بین‌المللی نیز نه تنها صنعت فضایی ایران را وارداتی نخواهد کرد، بلکه به زودی این صنعت در کشور تبدیل به یک صنعت صادر کننده خواهد شد.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.