جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در سال جاری به دلیل کاهش تولید در این گونه سینمایی، به صورت یک رویداد و بدون نمایش فیلم جدید برگزار می‌شود.

جشنواره فیلم کودک؛ بدون نمایش فیلم جدید!

به گزارش قدس آنلاین، تیرماه سال جاری سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از سوی محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی به‌عنوان دبیر سی و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان معرفی شد. این در حالی است که پیش از این بنیاد سینمایی فارابی با ایجاد کارگروه ارزیابی جشنواره فیلم کودک این زمزمه را ایجاد کرده بود که احتمال برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که از جمله جشنواره‌های شناخته شده سینمای ایران در سطح بین‌المللی است به صورت دوسالانه وجود دارد.

در همین راستا، کارگروه ارزیابی جشنواره فیلم کودک با پیش فرض برگزاری این جشنواره به صورت دوسالانه شکل گرفت، طی ۲ ماه گذشته نیز مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی جلسات هم‌اندیشی را با فعالان عرصه سینمای کودک و نوجوان برگزار کرد تا تصمیم مناسبی در زمینه چگونگی برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان گرفته شود.

اما اینکه چرا بعد از برگزاری سی و چهار دوره از جشنواره فیلم کودک، مدیران دولتی به این نتیجه می‌رسند تا احتمال برگزاری این جشنواره را به‌صورت دوسالانه مورد بررسی قرار دهند، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از مهمترین دلایل مورد نظر بحث تولید فیلم در حوزه سینمای کودک و نوجوان است.

در واقع می‌توان گفت تولیدات در سینمای کودک و نوجوان باید در حدی باشد که بتوان حداقل بخش رقابتی یک جشنواره را تأمین کند، این در حالی است که از ابتدای سال جاری تاکنون تنها یک پروانه ساخت سینمای کودک و نوجوان صادر شده و با توجه به شنیده‌ها، هیچ تقاضایی برای تولید در این حوزه از سینما وجود ندارد.

آنچه که مشخص است، بسیاری از فعالان و هنرمندان عرصه سینمای کودک و نوجوان، بر این باور هستند که برگزاری یک جشنواره بین‌المللی با چنین سابقه‌ای به صورت دوسالانه می‌تواند باعث تغییر ماهیت آن شود و نباید تحت هیچ شرایطی جشنواره فیلم کودک و نوجوان به دوسالانه تغییر کند.

با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته، متولیان برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان به این نتیجه رسیده‌اند برای اینکه بتوانند چراغ جشنواره را در سالی که تولید مناسبی برای حضور در جشنواره وجود ندارد تا بخش رقابتی این جشنواره شکل بگیرد، روشن نگه دارند، در سال جاری این جشنواره را به صورت یک رویداد چند روزه برگزار کنند، رویدادی که برعکس دوره‌های گذشته با نمایش فیلم همراه نبوده و بیشتر می‌توان شاهد برگزاری مراسم‌های جانبی از جمله برگزاری بزرگداشت‌ها در قالب آن بود.

یادآوری می‌کنیم که بنیاد سینمایی فارابی به‌عنوان متولی برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، از ابتدای سال جاری به دنبال تغییر در سیاست‌های حمایتی از جشنواره فیلم کودک و نوجوان بوده‌است. در همین راستا شرایط مشارکت در برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان تغییر کرده و شهر میزبان نباید تنها نقش میزبان را در برگزاری این جشنواره داشته باشد و باید در زمینه تولید در این گروه سینمایی فعالیت داشته باشد.

به عبارتی موضوع مهمتر از انتخاب میزبان برای جشنواره کودک، موضوع هم‌افزایی تمامی نهادهای فرهنگی و البته اشتیاق آموزش و پرورش به کمک روند احیای سینمای کودک و نوجوان است. در باور عمومی فارابی متولی برگزاری جشنواره کودک و حمایت از سینمای کودک و نوجوان است اما اگر واقع‌بینانه به موضوع نگاه شود در کشوری که نزدیک به ۱۸ میلیون دانش‌آموز دارد، فعالیت یک نهاد فرهنگی به تنهایی برای احیای یک گونه مهم سینمایی کافی نیست و نهادهایی مانند سازمان اوج، حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان نیز باید نقشی ویژه برای خود در این مساله قائل شوند تا سال آینده ابتدا بتوان بخش رقابتی جشنواره کودک را با حضور چند فیلم شاخص برگزار کرد و سپس احیای واقعی سینمای کودک و نوجوان را شاهد باشیم.

انتهای پیام/

منبع: مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.