طبق گزارش ها بیش از ۹ میلیون کارت خوان به همین دلیل مسدود شده اند. در این میان برخی هم به خیال این که سازمان امور مالیاتی را دور بزنند از مشتریان خود می خواهند به جای کشیدن کارت در دستگاه کارت خوان، هزینه را به صورت کارت به کارت یا از طریق دستگاه‌های ATM یا به صورت نقدی پرداخت کنند.

روزگار جدید کارت خوان‌ها

به گزارش قدس آنلاین، تا پیش از این که بحث اتصال کارت خوان ها به پرونده مالیاتی افراد مطرح شود، دستگاه‌های کارت خوان در ایران طرفداران زیادی داشت و تا دلتان بخواهد کارت خوان‌های متعددی در اختیار دست فروش ها، کسب و کارهای خانگی و غیره و حتی متکدیان وجود داشت.

تا این که در اواخر سال گذشته با هدف اجرای ماده ۱۱ قانون پایانه فروشگاهی قرار شد تمامی درگاه های پرداخت از جمله کارت خوان و درگاه های پرداخت اینترنتی به پرونده مالیاتی افراد متصل شود و افراد برای این کار باید به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه و برای اتصال درگاه های دریافت پول به پرونده‌های مالیاتی اقدام می‌کردند؛ اما برخی به خاطر فرار از مالیات یا ترس از بالارفتن مبلغ مالیاتی که باید بپردازند، به این کار اقدام نکردند و کارت خوان بانکی که داشتند، مسدود شد.

طبق گزارش ها بیش از ۹ میلیون کارت خوان به همین دلیل مسدود شده اند. در این میان برخی هم به خیال این که سازمان امور مالیاتی را دور بزنند از مشتریان خود می خواهند به جای کشیدن کارت در دستگاه کارت خوان، هزینه را به صورت کارت به کارت یا از طریق دستگاه‌های ATM یا به صورت نقدی پرداخت کنند. البته همان طور که احتمالا شنیده اید، با کارت به کارت هم دیگر نمی‌توان از پرداخت مالیات فرار کرد.

البته همه لازم نیست نگران مالیات کارت به کارت کردن‌ها باشند، چون مالیات کارت به کارت هم مشمول حساب‌های خاصی می‌شود که سعی داریم در این مطلب درباره آن بیشتر توضیح دهیم. پس اگر نگران پرونده مالیاتی تان هستید یا می‌خواهید بدانید در چه صورتی کارت به کارت‌های شما مشمول مالیات می‌شود، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

هنوز هم تعداد کارت خوان ها ۲ برابر میانگین جهانی

رئیس اداره اجرایی مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی در خصوص تعداد دستگاه های کارت خوانی که غیر فعال شده اند، گفت: «با هدف سامان دهی کارت خوان‌ها و با همکاری بانک مرکزی، از حدود ۱۸ میلیون و ۷۷۹ هزار مورد ابزار پرداخت، حدود هشت میلیون و ۳۰۰ هزار کارت خوان به صورت فعال به پرونده‌های مالیاتی متصل و ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه کارت خوان هم غیرفعال شدند.»

نکته قابل تامل این جاست که با وجود غیرفعال کردن بیش از ۹ میلیون کارت خوان بازهم کشورمان دو برابر میانگین جهانی پوز بانکی دارد. براساس این آمار در ایران تقریبا به ازای هر ۱۰ نفر، یک دستگاه پوز وجود دارد؛ این درحالی است که در دیگر کشورهای جهان به صورت میانگین به ازای هر ۲۰ نفر یک دستگاه کارت خوان بانکی وجود دارد.

قوانین جدید مالیاتی کارت‌خوان‌ها

همان طور که پیش از این(۲۵ تیر امسال) در گزارشی درهمین صفحه درباره مالیات کارت به کارت نوشته بودیم، روز گذشته معاون سازمان امور مالیاتی گفت: «به صراحت اعلام می‌کنم پس از یک سال که برای صنوف برگه تشخیص مالیات صادر شد، متوجه خواهند شد که واریز وجه از طریق دستگاه‌های پوز یا از طریق کارت به کارت تفاوتی در میزان مالیات آن ها نخواهد داشت و رویه خود را اصلاح می‌کنند و دستگاه‌های پوز را از کشوی خود بیرون می‌آورند.»

البته سعید توتونچی در ادامه تاکید کرد که مالیات کارت به کارت مشمول مردم عادی نمی شود و فقط افرادی که فعالیت تجاری و اقتصادی دارند، تراکنش های کارت به کارت شان مشمول مالیات می شود.

چگونگی تشخیص حساب افراد عادی از تجار

معاون سازمان امور مالیاتی روز گذشته درباره نحوه شناسایی حساب‌های بانکی و تراکنش‌های تجاری از حساب‌های‌ غیرتجاری هم گفت: «بر اساس قانون حساب‌های شخصی و حساب‌های تجاری، حساب‌های مربوط به فعالیت‌های اقتصادی اعم از فعالیت‌ اشخاص حقیقی و حقوقی باید از هم تفکیک شوند.

وی افزود: «تفکیک حساب‌های فعالیت‌های تجاری و حساب‌های شخصی از طریق خوداظهاری صاحبان حساب انجام می‌شود.»

نحوه خود اظهاری برای حساب ها

به گفته معاون سازمان امور مالیاتی نحوه خوداظهاری این گونه است که پیامکی از سوی بانک مرکزی به افراد برای تعیین حساب شخصی و تجاری ارسال می‌شود و افراد باید مشخص کنند که کدام یک از حساب‌هایشان برای مقاصد تجاری یا غیرتجاری استفاده می شود و به بانک مرکزی اعلام کنند. او درباره صحت خوداظهاری افراد گفت: «بانک مرکزی بر اساس فعل و انفعالات و تراکنش‌ها، این حساب‌ها و ادعای افراد را راستی‌آزمایی می‌کند. باید توجه داشت که حساب شخصی یک آستانه مشخصی دارد و نمی‌تواند تراکنش‌ها و واریز و برداشت آن از یک رقمی بیشتر باشد و فراتر برود و اگر افرادی مدعی باشند که تمام حساب‌های آن ها شخصی است، بانک مرکزی با الگوریتم‌های طراحی شده و هوشمند، تشخیص می‌دهد که این حساب نمی‌تواند شخصی باشد. به طور مثال حساب یک کارمند مشخص است و ورودی و خروجی مشخصی دارد، حال این که ممکن است در هر چند ماه یا چند سال یک بار ورود و خروج پول قابل توجهی برای خرید مسکن، خودرو و غیره داشته باشد و به طور کامل این تراکنش‌ها و موارد قابل شناسایی هستند.»

بر اساس آن چه پیش از این گفته شده، برای حساب‌های تجاری تعداد دفعات تراکنش‌ها و میزان مبالغ، ملاک قرار می‌گیرد و اگر این دفعات و حجم تراکنش‌ها از حدی فراتر برود، بانک مرکزی آن را حساب تجاری می‌داند.

مراقب کارت بانکی تان باشید

با توجه به این که حساب هایی که تراکنش های واریزی زیادی دارند به عنوان حساب تجاری شناخته می شوند، باید مراقب کارت و حساب بانکی تان باشید. بر اساس گزارش ها هم اکنون در برخی مشاغل از جمله مطب برخی پزشکان و همچنین برخی از آزمایشگاه ها با استفاده از کارت حساب منشی یا کارکنان شان اقدام به دریافت وجه از بیمار یا مشتری می کنند که در نهایت این موضوع می تواند باعث تشکیل پرونده مالیاتی برای فرد شود.

کارت خوان ها را از کشو درآورید

بر اساس آن چه معاون سازمان امور مالیاتی گفته، دیگر استفاده نکردن از کارت خوان نمی تواند راهی برای فرار از پرداخت مالیات باشد و تنها باعث زحمت برای مردم می شود و بهتر است به جای مخفی کردن کارت خوان ها و وادار کردن به کارت به کارت یا پرداخت از دستگاه های عابر بانک، آن ها را از کشوی میز در آورید. در ضمن بد نیست این نکته را هم بدانید که رئیس سازمان امور مالیاتی ۲۱ تیر در برنامه رادیویی شهر آفتاب اعلام کرد: «ما چیزی به این نام نداریم که بگوییم از پوز مالیات می‌گیریم یا از کارت به کارت بلکه ما از سودخالصی که از کسب درآمد مشاغل به دست می آید، مالیات می گیریم.»

منبع: خراسان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.