الشوبکی گفت:نگرش و رویکردی مبنی بر لزوم ازسرگیری روابط با ایران نزد کشورهایی همانند امارات که کانال های ارتباطی دارد و آماده اعزام سفیر است و همچنین کویت که این اقدام را انجام داد وجود دارد.

کشورهای حوزه خلیج فارس در مسیر همگرایی با ایران حرکت می کنند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از الخلیج الجدید، کویت شش سال پس از فراخواندن سفیر خود از تهران به نشانه همبستگی با عربستان سعودی، سرانجام سفیر جدیدی در ایران منصوب کرد. «بدر عبدالله المنیخ» سفیر جدید دولت کویت روز شنبه ۲۲ مرداد ماه و در آغاز ماموریتش در تهران با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و رونوشت استوارنامه خود را تقدیم کرد.

عمرو الشوبکی تحلیلگر مرکز پژوهش های سیاسی و استراتژیک الاهرام در واکنش به این تحول گفت: این گام با پیشرفت به وجود آمده در مذاکرات هسته ای ایران مرتبط است.کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از نزدیکی به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای ایران مطلع شدند و به این نتیجه رسیدند که به گفتمان بیشتر با ایران و ایجاد کانال های ارتباط دیپلماتیک نیاز است. اخبار منتشر شده درباره نزدیکی به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای ایران، شاید بر این تصمیم از سوی کویت تاثیر گذاشته باشد با وجود اینکه مساله هسته ای تنها عامل بهبود روابط کویت با ایران نیست.

الشوبکی اظهار داشت که رویکردی در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درخصوص بازنگری جامع در روابط با کشورهای همجوار وجود دارد، همانند آنچه با ترکیه رخ داد. این کشورها به این نتیجه رسیده اند که درگیری برای هیچ طرفی سود نخواهد داشت. نیاز به گفتگو ضروری است.

وی افزود: نگرش و رویکردی مبنی بر لزوم ازسرگیری روابط با ایران نزد کشورهایی همانند امارات که کانال های ارتباطی دارد و آماده اعزام سفیر است و همچنین کویت که این اقدام را انجام داد و عمان که روابط خوبی با ایران دارد، وجود دارد.

این پژوهشگر در مرکز الاهرام در این خصوص به گفتگوی میان ایران و عربستان اشاره کرد و آن را نشان دهنده تمایل این کشورها برای تفاهم با ایران دانست.

الشوبکی گفت: اختلافاتی میان ریاض و تهران باقی خواهد ماند اما این اختلافات از طریق کانال های دیپلماتیک حل خواهد شد نه اینکه روابط قطع شود، و اینکه به معنای ائتلاف با ایران باشد اما منازعه با ادوات مختلف برخلاف سال های گذشته مدیریت خواهد شد.

وی تاکید کرد که این رویکرد در تغییر شکل گفتگو میان ایران و عربستان از طریق تبدیل گفتگوی غیرعلنی به علنی و شاید بازگشت سفرای دو کشور بازتاب خواهد داشت.

الشوبکی معتقد است امارات و کویت، با سرعت بیشتری نسبت به عربستان، به سوی ایران حرکت کرده اند و این ممکن است انگیزه ای برای عربستان باشد که در این مسیر حرکت کند و اشاره ای است مبنی بر اینکه کشورهای همپیمان عربستان با ایران روابط دارند و این کشورها بخش اساسی شورای همکاری خلیج فارس هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.