«پاکستان» در زبان‌فارسی به معنای سرزمین پاکی است. «محمدعلی جناح» قائد اعظم و رهبر استقلال پاکستان که خود شیعه بود از همان ابتدا پایه‌های استقلال این کشور را با رویکرد ضداستعماری بنا نهاد.

ضرورت استقلال اسلام آباد از آمریکا

این روزها مردم این همسایه جنوب شرقی هفتاد و چهارمین سالگرد استقلال کشور خود را جشن می‌گیرند، اما به راستی همچنان رویکردهای ضداستعماری در پاکستان وجود دارد؟
سردبیر خبرگزاری وفاق تایمز پاکستان (به زبان اردو) در ارتباط با اتفاقات این روزهای این کشور که بوی مداخلات آمریکا در آن‌ها به مشام می‌رسد، در گفت‌وگو با قدس گفت: «تنش میان عمران خان و شهباز شریف به سال‌های پیش برمی‌گردد. عمران‌خان حدود ۲۵سال با این افراد مبارزه کرد. در پاکستان به صورت سنتی، سیاستی وجود دارد که تا حدودی موروثی است که پنج سال حزب نواز شریف و پنج سال هم حزب آصف علی زرداری بودند و به صورت متوالی کشور اداره می‌شد. ابراهیم صابری افزود: عمران خان پس از پیروزی در مسابقات جام جهانی کریکت محبوبیت پیدا کرد و سپس وارد سیاست شد. ابتدا بیمارستانی را برای درمان سرطانی‌ها راه اندازی کرد و در شهر لاهور این مجموعه درمانی بسیار بزرگ را ساخت. از محبوبیت خود در این راستا استفاده کرد. سپس مبارزه جدی با نواز شریف و زرداری را در دستور کار خود قرار داد. تا اینکه در انتخابات ۲۰۱۸ درست زمانی که اوج محبوبیت عمران خان بود، توانست با کمک چند حزب کوچک حکومت تشکیل دهد.
وی ادامه داد: پس از تشکیل حکومت، نواز شریف و زرداری احساس کردند حزبشان در ورطه نابودی است. عمران خان در بین جوانان، نوجوانان و افراد تحصیلکرده طرفداران زیادی بدست آورد و احزاب اپوزیسیون احساس کردند این رویه ممکن است به تعطیلی‌شان بینجامد. احزاب اپوزیسیون ائتلاف مشترکی را علیه عمران خان به وجود آوردند و با او مقابله کردند».
صابری درباره نقش احزاب مخالف در همراهی با مداخلات آمریکا در برکناری عمران خان تصریح کرد: «عمران خان در سخنرانی های خود می‌گوید اگر خائنان داخلی با آمریکا همکاری نمی‌کردند آمریکا نمی توانست در این کشور این بحران را به وجود بیاورد. اما ارزیابی از امکان بازگشت عمران‌خان به قدرت وجود دارد. با وجود این، آمریکا از گذشته تاکنون تا حدودی سیاست پاکستان را در دست خود گرفته است. حتی ممکن بود آمریکا دولتی را در پاکستان روی کار بیاورد یا در صورت بی میلی آمریکایی‌ها، از مسئولیت برکنار شود. یعنی اینکه آمریکا مستقیم در روی کار آوردن یا برکناری افراد دست داشت، ولی در حال حاضر این سیاست به پایان رسیده است».
سردبیر سرویس اردو زبان وفاق تایمز اعلام کرد: « اگر نگاهی به انتخابات پارلمانی پنجاب بیندازیم، می‌بینیم در این ایالت بزرگ، از ۲۰ کرسی، عمران خان توانست ۱۵ کرسی را بدست آورد.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.