شاید یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در رفاه شهرهای تازه تأسیس، موضوع حمل و نقل باشد که در صورت مهیا نشدن این موضوع، حاصل آن نارضایتی ساکنان است و مشکلات بسیار دیگری را به همراه خواهد داشت.

۱۵ اتوبوس برای ۱۰۰هزار نفر!

شهر جدید گلبهار نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر نفس ساخت این شهر را برای کاهش جمعیت کلانشهر مشهد بدانیم، چیزی که روشن است متأسفانه در بیش از ۲۰سالی که از ایجاد آن می‌گذرد، این شهر به دلیل نبود امکانات زیرساختی برای برخی شهروندان به شهرهای خوابگاهی تبدیل شده ‌است. از آن جایی که ساکنان این شهر در مشهد کار می‌کنند و فقط در گلبهار سکونت دارند؛ زیرا امکانات لازم مانند استقرار اداره‌های مختلف را ندارد. اگرچه بروز این‌گونه مشکلات در چند سال اول طبیعی به نظرمی‌آید؛ اما متأسفانه در این شهر این روند بیش از حد طولانی شده تا جایی که بحث حمل و نقل که وظیفه دولت است، همچنان دارای انتقادهایی از طرف شهروندان است.

مشکلات بعد از ۲ دهه
یکی از ساکنان قدیمی گلبهار که بیش از دو دهه در این شهر ساکن است، در گفت‌وگو با خبرنگار ما در مورد وضعیت حمل و نقل می‌گوید: قیمت حمل و نقل بالاست. اتوبوس‌ها برای مسیر ۲۳ کیلومتری ۷هزار تومان می‌گیرند.
وی می‌افزاید: البته برای رسیدن به ایستگاه از داخل گلبهار باید هزار و ۵۰۰ تومان هزینه اتوبوس داخل شهری را بپردازیم. از سال ۸۲ در گلبهار ساکن هستم و به اعتقاد من همان سال‌ها زندگی در گلبهار بهتر از الان بود.
وی توضیح می‌دهد: آن زمان اگر مشکلات بود به حساب نوپا بودن آن می‌گذاشتیم و شمار افراد ساکن هم بسیار کم بود؛ اما چرا باید هنوز بعد از گذشت دو دهه، مشکلات پابرجا بماند؟
صادق نوایی که هشت سال است ساکن گلبهار است می‌گوید: رفت و آمد با اتوبوس سختی‌های خودش را دارد. به طور معمول حرکت اتوبوس نیم ساعت طول می‌کشد تا مردم سوار شوند. کرایه سواری‌ها ۱۵هزار تومان است؛ اما معطلی کمتری دارد هرچند در روزهای خاص، کرایه بالاتری می‌گیرند.
یکی دیگر از شهروندان مدت زمان رسیدن اتوبوس‌ها برای حمل و نقل مسافران را ۲۰ دقیقه اعلام و خاطرنشان ‌می‌کند: متأسفانه اتوبوس تا کامل پر نشود، راه نمی‌افتد و این در حالی است که بین راه، مردم برای سوار شدن منتظرند. به اعتقاد من در دوران کرونا سرویس‌دهی بهتر بود.
این خانم۵۰ ساله و خانه‌دار بیان می‌کند: اگر همکاری لازم باشد بی‌گمان مشکلات حمل و نقل این شهر قابل حل است؛ زیرا در دوران کرونا به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی سرویس‌دهی بهتر شده بود و اتوبوس‌های بیشتری در مسیر مشاهده می‌شد.

مشکلات حمل و نقل برای بانوان
سپیده ۲۷ ساله؛ یکی از ساکنان گلبهار نیز اظهارمی‌کند: مدت انتظار برای سوار شدن اتوبوس‌ها نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه است و به طور طبیعی وقتی می‌رسند، حجم مسافرها بالاست و تعدادی سوار می‌شوند و برخی باید تا رسیدن اتوبوس بعدی منتظر بمانند.
وی تأکید می‌کند: اتوبوس‌ها به طور معمول در ساغروان توقف ندارند و این در حالی است که برای نمونه یکی از دوستانم که دانشجو و خانم است مجبور است برای سوار شدن، فاصله ۵/۱ کیلومتری را پیاده بیاید تا در ایستگاه بعدی بتواند سوار اتوبوس شود و این پیاده‌روی به ویژه شب و زمستان بسیار سخت‌تر می‌شود .
وی در ادامه تأکید می‌کند: بسیاری از خانم‌ها از سواری‌ها استفاده نمی‌کنند و متأسفانه سر و سامان دادن سواری‌ها هم نکته‌ای است که باید زیرنظر سازمانی کار کنند تا در صورت نیاز به سرویس حمل و نقل پس از ساعت ۲۱ بتوان با اطمینان سوار شد و یا از مشهد به گلبهار بازگشت.

سواری‌ها و امنیت
به سراغ راننده‌های سواری‌های گلبهار- مشهد می‌روم. تعدادی ماشین و راننده که هر کدام سعی دارند مسافر را توجیه کنند که به سرعت به مشهد می‌روند. یکی از رانندگان گلبهار می‌گوید: نرخ سواری‌ها برای هر مسافر ۲۰هزار تومان است و تا میدان پارک مشهد، مسافر را می‌رسانیم.
او توضیح می‌دهد: هزینه دربست ۸۰ هزار تومان است و هر زمان مسافر اراده کند سواری‌ها برای دربستی حضور دارند.
روبه‌روی تاکسی‌های سواری، تاکسی‌های خطی را مشاهده می‌کنم. تفاوت را که می‌پرسم، پاسخ این است که آن‌ها تاکسی‌های خطی گلبهار - چناران‌اند که خوشبختانه حس امنیت بیشتری را تداعی می‌کنند.
یکی از شهروندان که مایحتاج روزانه را خرید کرده است و از سواری پیاده می‌شود، با گلایه از سیستم حمل و نقل گلبهار می‌گوید: رفت و آمد بسیار سخت است. صبح‌ها سری به میدان استقلال مشهد برای آمدن به گلبهار بزنید. به شدت شلوغ است؛ اما وسیله نقلیه‌ای وجود ندارد. بیش از ۲۰۰مسافر ایستاده‌اند و باید هر کرایه‌ای که راننده‌ها می‌خواهند، قبول کنیم و بپردازیم .
مهدی بیکدار تأکید می‌کند: دو سال است ساکن گلبهارم و تصمیم به بازگشت دارم. هزینه رفت و آمد دو برابر کرایه در مشهد است. اگر اطراف مشهد زندگی کنیم بازهم‌ بهتر است. برای یک کارمند پرداخت دست کم روزی نزدیک به ۵۰هزار تومان هزینه حمل و نقل بسیار سخت است. بارها به فرمانداری، شهرداری و... مراجعه کرده‌ایم؛ اما پاسخ می‌دهند اتوبوس بیشتری نداریم و مدام کرایه‌ها را اضافه می‌کنند.

پاسخ یک مسئول
در ادامه برای پرسش‌های مطرح شده به سراغ معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خراسان رضوی می‌روم. او می‌گوید: فعالیت مسافربری در مسیرهای بین شهری از طرف شرکت‌های حمل و نقل و سرمایه‌گذار بخش خصوصی صورت گرفته است و به طور طبیعی این دسته از شرکت‌ها به منظور بهره‌مندی از سود اقتصادی مناسب، اهتمام لازم در مورد سرویس‌دهی مطلوب و مدیریت تقاضای سفر را انجام می‌دهند.
رضا صحراگرد در پاسخ به گلایه شهروندان گلبهار از بی‌توجهی اتوبوس‌ها به ایستگاه‌های میان راهی اظهار می‌کند: در مسیر گلبهار- مشهد و بالعکس به صورت رسمی ایستگاه میان راهی تعریف نشده است؛ اما در صورت تقاضای مسافران برای پیاده شدن بین راه اگر مشکل ترافیکی وجود نداشته باشد راننده‌ها همکاری می‌کنند.

۱۵ اتوبوس برای یک شهر
وی درباره تعداد اتوبوس، ساعت کار و نرخ کرایه آن در این مسیر بیان می‌کند: به طور میانگین ۱۵ دستگاه اتوبوس در مسیر یاد شده از ساعت ۵:۳۰ لغایت ۲۱ با نرخ دریافتی ۶۵ هزار ریال در حال سرویس‌دهی هستند .
وی تصریح می‌کند: با توجه به تقاضای سفر در ابتدای روز، به طور معمول تمرکز سرویس‌دهی از سمت گلبهار به مشهد انجام می‌شود و پس از پایان ساعت کار روزانه این روند معکوس می‌شود.
وی مدت زمان اتوبوس‌ها را بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده ۱۵ دقیقه اعلام می‌کند و می‌گوید: باید با فاصله زمانی ۱۵ دقیقه سرویس‌دهی انجام شود. این فاصله زمانی ابتدای صبح به حدود کمتر از ۱۰دقیقه (تراکم مسافر) کاهش و سایر وقت‌ها تا ۳۰ دقیقه نیز افزایش می‌یابد .
معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خراسان رضوی اظهار می‌کند:
اکنون دو شرکت مسافربری در این مسیر فعالیت می‌کنند و با توجه به افزایش بی‌سابقه قیمت اتوبوس، هزینه بالای استهلاک و نگهداری وسیله، کمبود ناوگان و هزینه‌های جانبی مرتبط با فعالیت شرکت‌های حمل و نقل و... همچنین از طرفی متناسب نبودن نرخ دریافتی (۶۵هزار ریال) شرکت‌های فعلی تمایلی به ادامه سرویس‌دهی ندارند. بنابراین اداره کل قصد دارد از خدمات سایر شرکت‌های متقاضی برای سرویس‌دهی استفاده کند. لازم به ذکر است متأسفانه با توجه به شرایط موجود از هم اکنون نیز قابل پیش‌بینی است که معرفی و فعالیت شرکت جدید نیز نتواند در برآوردن مطالبات مردم توفیقی داشته باشد.

پیشنهاد برای رفع مشکل
صحراگرد تأکید می‌کند: به مسئولان شهر گلبهار پیشنهاد شده است در صورت امکان برابر روال قبل از سال ۱۳۹۸ از خدمات سازمان اتوبوسرانی نیز استفاده شود. البته به موازات آن استفاده از ظرفیت شرکت‌های مینی‌بوسی و سواری کرایه نیز امکان‌پذیر است که در صورت استقرار شرکت سواری کرایه، مشکلات رفت و آمد مردم نیز پس از ساعت ۲۱ با استفاده از خدمات این شرکت رفع خواهد شد.

خبرنگار: سرور یزدی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.