با مصوبه دولت و اجرای قانون جوانی جمعیت، روند درمانی حدود ۴ میلیون زوج نابارور تحت پوشش بیمه قرار گرفت. دبیر انجمن علمی ناباروری ایران در گفت و گو با خراسان این مصوبه را بسیار موثر می داند، به شرط آن که ...

لبخند بیمه به ۴ میلیون زوج نابارور

به گزارش قدس آنلاین، هیئت وزیران در اجرای تبصره(۳) ماده(۴۳) قانون جوانی جمعیت، ضوابط پوشش بیمه‌ای خدمات ناباروری را تصویب کرد تا روند درمان بیش از سه میلیون زوج نابارور تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

همه زوج ها، همه مراکز درمانی

پایگاه اطلاع رسانی دولت گزارش جزئیاتی را درباره این مصوبه منتشر کرده و «علی بهادری جهرمی» نیز دیروز اطلاعات بیشتری در این باره ارائه کرد که شامل این موارد است:

* همه مراکز درمانی و بیمارستان های ارائه دهنده خدمات درمان ناباروری موظف به عقد قرارداد با سازمان‌های بیمه گر پایه هستند و تمدید پروانه این مراکز و بیمارستان ها منوط به عقد قرارداد با بیمه های پایه خواهد بود.

* سازمان بیمه سلامت مکلف است راجع به پوشش بیمه‌ای همه زوجین نابارور فاقد بیمه پایه اقدام کند.

* هزینه های خدمات تشخیصی و درمانی ناباروری و خدمات تخصصی ناباروری شامل(IUI، IVF، ICSI ، FET) بر اساس ضوابط ابلاغی وزارت بهداشت، در بخش دولتی، عمومی غیر دولتی، خیریه و خصوصی، مطابق دستورالعمل مصوبه شورای عالی بیمه سلامت، تحت پوشش سازمان های بیمه گر پایه قرار می گیرد.

* همه مراکز بهداشتی و درمانی، مطب های پزشکان خانواده، مطب‌های مامایی و متخصصان زنان و زایمان مکلف اند نسبت به نشان دار کردن مادران باردار با رعایت محرمانگی اطلاعات در سامانه نسخه الکترونیک اقدام کنند.

* همچنین زایمان طبیعی در همه مراکز معادل صد درصد تعرفه دولتی بیمه می‌شود.

حداقل ۳ میلیون زوج نابارور در کشور

دکتر حمید چوبینه، دبیر انجمن علمی باروری و ناباروری ایران درباره این مصوبه می گوید: حمایت از زوج های نابارور برای فرزند آوری و قطع ارتباط مالی بیمار با مراکز درمانی، اقدامی مهم و بسیار مفید است و مزیت های بسیاری خواهد داشت.

وی تصریح می کند: آمار قطعی و دقیقی از تعداد زوج های نابارور در کشور وجود ندارد؛ اما طبق مطالعات و بررسی ها، پیش بینی می شود بیش از سه میلیون زوج نابارور داشته باشیم که یک جمعیت شش میلیون نفری را تشکیل می دهند، ضمن آن که با توجه به بالارفتن سن ازدواج و تعداد زیاد جوانانی که در سنین بالا تصمیم به تشکیل خانواده و فرزندآوری می گیرند، احتمال بیشتر شدن آمار زوج های نابارور هم وجود دارد.

تامین منابع مالی، شرط اجرایی شدن مصوبه

البته چوبینه به یک موضوع مهم نیز اشاره و تصریح می کند: مصوبه دولت در صورتی می تواند اجرایی شود که منابع مالی آن به صورت منظم توسط بیمه ها به مراکز درمانی پرداخت شود، در غیر این صورت اگر قرار باشد صرفا مراکز را مجبور به پذیرش تعرفه های بیمه کنیم و فقط به مطالبات آن ها افزوده شود، اجرای این طرح دچار مشکل خواهد شد.

تفاوت ۴ برابری تعرفه در بخش خصوصی

دبیر انجمن علمی باروری و ناباروری ایران درباره تعرفه های فعلی این حوزه در کشور هم می گوید: هر دوره درمانی زوج های نابارور طبق تعرفه های دولتی بین پنج تا هفت میلیون تومان هزینه دارد؛ اما این تعرفه در بخش خصوصی حدود چهار برابر است.

وی تصریح می کند: هرچند در مصوبه تعرفه بخش دولتی، عمومی غیر دولتی، خیریه و خصوصی اشاره شده؛ اما اجرایی شدن و پرداخت بین ۷۰ تا ۹۰ درصد هزینه ها توسط بیمه موضوعی است که باید صحت اجرایی شدن آن بررسی شود.

واکنش های دنبال کنندگان سخنگوی دولت

دیروز، پس از انتشار توئیت بهادری جهرمی، دنبال کنندگان او هم علاوه بر تقدیر از این اقدام دولت، به نکاتی اشاره کردند که اگرچه نمی توان همه آن ها را درست دانست؛ اما به نظر می رسد باید به آن توجه شود، از جمله:

- این مصوبات فقط روی کاغذ قشنگ است، وقتی ضمانت اجرایی ندارد، شعاری بیش نیست .

- بخش قابل توجهی از مراجعه کنندگان به مراکز ناباروری اصلا نابارور نیستند و فقط برای کاشت جنین با هدف تعیین جنسیت مراجعه می‌کنند. امیدوارم تدبیری شود که حق بیمه مردم، خرج قرتی‌بازی برخی نشود.

- این کار باید در آخر انجام می‌شد. اول آموزش و بهداشت رایگان همگانی، دوم شغل و درآمد مناسب، سوم مسکن مناسب، چهارم حس رفاه و احساس آینده‌دار بودن، در آخر فرزندآوری.

- برخی هم هستند که فرزند اول را دارند؛ اما برای فرزند دوم مشکل دارند. ای کاش آن ها را هم بیمه کنید.

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.