در حالی که پیش از این، مقامات روس بارها درزمینه سرانجام تسلیحات ارسالی غرب به اوکراین و این مسئله که احتمالاً این سیل ادوات نظامی از بازار سیاه سردر خواهد آورد ابراز نگرانی کردند اما به کَت غربی‌ها نمی‌رفت، این بار یک رسانه آمریکایی زنگ خطر در این باره را به صدا درآورد.

به نام اوکراین به کام تروریست‌ها

به گزارش قدس آنلاین، شبکه سی‌بی‌اس در مستندی با عنوان «تسلیح اوکراین» ضمن بررسی این موضوع که چرا بسیاری از میلیاردها دلار کمک نظامی ارسالی آمریکا به اوکراین به خط مقدم جنگ در این کشور نمی‌رسند، مشخص کرده تنها ۳۰درصد این کمک‌ها به مقصد نهایی خود رسیده و ۷۰درصد آن راهی بازار سیاه می‌شود. در بخشی از این گزارش آمده: همه سلاح‌های اهدایی غرب، به جنوب لهستان ارسال می‌شود، به مرز منتقل و به وسیله خودرو از مرز عبور داده می‌شوند، با کامیون، ون و حتی در بعضی موارد با خودروهای شخصی! از آن لحظه دیگر هیچ اطلاعاتی درزمینه موقعیت این سلاح‌ها نداشته و نمی‌دانیم به کجا ارسال می‌شوند. نمی‌دانیم در کجا از این سلاح‌ها استفاده شده و آیا اصلاً در اوکراین می‌مانند یا نه؟ هیچ نظارت یا ردیابی در کار نیست.

از زمان شروع جنگ اوکراین کشورهای غربی بیش از ۱۰میلیارد دلار به اوکراین کمک تسلیحاتی کردند. این تسلیحات شامل راکت‌های دوش‌پرتاب، خودروهای زرهی، جلیقه‌های ضدگلوله، سلاح‌های سبک و مهمات می‌شود.

اما در شرایطی که غرب به بهانه مهار ارتش پوتین در ماه‌های اخیر چشم خود را بر واقعیت‌ها بسته، حال برخی در موردسرنوشت تسلیحات ارسالی پیشرفته غرب و امکان رسیدن آن به گروه‌های سوداگر و تروریست هشدار می‌دهند. فساد گسترده و بروکراسی ناکارآمد در اوکراین و همچنین وجود گروهی از جنگ‌سالارها، الیگارش‌ها و بازیگران سیاسی که تنها به دنبال منافع شخصی خود هستند بر این نگرانی افزوده است. دفتر امنیت اقتصادی اوکراین موارد مکرر فروش تسلیحات نظامی و همچنین کمک‌های انسان‌دوستانه ارائه شده توسط کشورهای غربی به این کشور را فاش کرده است.

وادیم ملنیک، مدیر این بخش در شبکه تلویزیونی اوکراین۲۴ این موضوع را اعلام و یادآور شد: این اداره حدود ۱۰پرونده قضایی در این زمینه باز کرده است. همزمان یورگن استاک، دبیرکل اینترپل ماه گذشته هشدار داد درگیری در اوکراین موجب خواهد شد تسلیحات پیشرفته غربی از بازارهای سیاه و باندهای تبهکار سردرآورند. به عقیده وی، شرایط واقعاً خطرناک شده و این مشکل، پیش از همه، کشورهایی که در آن‌ها بازار سلاح‌های غیرقانونی رواج دارد را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بدین ترتیب، خرید سلاح با قیمت مناسب، استفاده از آن را برای انجام حملات تروریستی و ایجاد ناآرامی و شورش امکان‌پذیر خواهد کرد. حتی امکان ارسال این‌گونه تسلیحات برای گروه‌های تندرویی مانند داعش هم وجود دارد. سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه پیشتر اعلام کرد تسلیحات غربی به طور فزاینده‌ای در استان ادلب سوریه دیده شده است. پخش گسترده این تسلیحات می‌تواند در بلند مدت سرتاسر خاورمیانه و حتی اروپا را با ناامنی روبه‌رو سازد.

رویترز نیز به تازگی با اشاره به گسترش ناامنی ناشی از جنگ اوکراین، در گزارشی اروپا را بازنده بزرگ این نبرد نامید. این هشدار چندان از حقیقت دور نیست. چندی پیش گروه تروریستی داعش در اطلاعیه‌ای از هواداران خود خواست از فرصت جنگ اوکراین که آن را جنگ صلیبی‌ها با یکدیگر خوانده، برای انجام حملات تروریستی در خاک اروپا استفاده کنند. همه ما بمب‌گذاری سال ۲۰۱۷ منچستر آرنا که بیش از ۸۰ کشته و زخمی بر جا گذاشت را به یاد داریم. یا ورود کامیون به میان جمعیت در شهر نیس در سال ۲۰۱۶ و در جریان جشن‌های روز ملی فرانسه که بیش از ۲۰۰ کشته و زخمی داشت. این گونه اتفاقات طی چند سال اخیر در کشورهای دیگر هم بارها تکرار شده و این مسئله‌ای است که باید اروپایی‌ها در صورت ادامه روند فعلی درباره آن نگران باشند همان‌گونه که ریچل بلون، سخنگوی پلیس اتحادیه اروپا درباره آن هشدار داد و گفت: این خطر وجود دارد که تجهیزات نظامی و تسلیحاتی به دست شبکه‌های مجرم تبهکار و تروریست‌های افراطی برسد. حتماً باید برای این خطر چاره‌ای اندیشیده شود.

خبرنگار: هدایت جاویدان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.