داماد ترامپ بخشی از پشت پرده‌های توافق مراکش و رژیم صهیونیستی را درباره بازگشت روابط دیپلماتیک افشا کرد.

افشای پشت پرده‌ توافق صلح میان مراکش و رژیم اسرائیل

به گزارش قدس آنلاین، مجله فرانسوی " jeune afrique " بخش‌هایی از کتاب منتشر شده در تاریخ ۲۳ اوت در آمریکا با عنوان "در دل تاریخ: خاطرات کاخ سفید" را منتشر کرد که شامل بندهایی درباره توافقی است که در دسامبر ۲۰۲۰ میان مراکش، آمریکا و اسرائیل حاصل شد و جارد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از برجسته ترین دست اندرکاران آن بود.

کوشنر در کتابش مراکش را کشور باثباتی توصیف کرده که ضامن امنیت منطقه است و از گسترش گروهک‌های تروریستی همچون داعش یا بوکوحرام خودداری می‌کند. او محمد ششم ، پادشاه مراکش را بازرگانی بسیار ماهر و مردی توصیف کرده که نزد مردمش قابل تقدیر است.

وی فاش کرد، در طول اقامتش در رباط از او استقبال گرم و غیر منتظره‌ای شد، زیرا از واکنش سرد مراکشی‌ها به دلیل فشار خشونت آمیز ترامپ علیه رباط برای کسب میزبانی جام جهانی ۲۰۲۶ نگران بود. وی گفت، مذاکرات در آنجا بر روی "تحولات و پیشرفت منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه" متمرکز بود.

کوشنر در خصوص به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی توسط آمریکا گفت، مانع اصلی از جانب سناتور جمهوری خواه، جیمز اینهو، رئیس سابق کمیته نیروهای مسلح- که مواضع جدایی طلبانه دارد -وجود داشت. وی خاطرنشان کرد ، یک راه حل میانی میان کاخ سفید و مسئول منتخب در خصوص امور مرتبط با سیاست داخلی آمریکا حاصل شد که به حل و فصل اوضاع کمک کرد.

وی همچنین گفت، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی تمایلی به وجود یک دفتر ارتباطات نداشت، بلکه می‌خواست سفارت این رژیم در مراکش باز شود و این پیشنهاد از سوی بوریطه (وزیر خارجه مراکش) به طور کامل رد شد تا جایی که تهدید به لغو کامل توافق کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.